Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Advertisements

Videregående opplæring – mål og strategier
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
HELGELAND - et mangfold av muligheter…. Av Solveig A. Sverdrupsen Sentrum Næringshage.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
TIDSAVSTANDER (ULIKE KILDER) AVINOR – REGULARITET METEROLOGISKE DATA STATENS VEGVESEN – STENGTE VEIER Vedrørende Lofoten sykehus og Narvik sykehus.
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Regionalt prosjekt utprøving sammenslåing. Steigen, Knut Hamsun vgs Fauske, Fauske vgs Saltdal, Saltdal vgs Meløy/Gildeskål, Meløy vgs Sørfold Beiarn.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fylkesutdanningssjefens skolebesøk – 2015 Medbestemmelsesmøte
s. 1 Byggeprosjekt Polarsirkelen videregående skole Presentasjon av alternativer Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Veien videre - sammenslåing Samling Bodø, mars 2016.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Rådgiversamling 2.november 2016
Brukerveiledninger her:
Eilert Sundt videregående skole
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Studieveien.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Utbetalinger fra NAV til innbyggere i Nordland
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
Velkommen til August 2017.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Opptak av studenter Studieåret
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Mosjøen Videregående Skole
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
NY STRUKTUR.
Oppfølging av Høstrapporten
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
SAMMEN FOR UNGDOM NÅ OG I FREMTIDEN. Partnerskapskonferansen 2019
Kompetansestrategi Agder 2030
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv Fylkesutdanningssjef Øystein Johannessen 1

Mine 15 minutter Hva gjør vi i dag? Endringer Mot en regional kompetansepolitikk?

Hva gjør vi i dag? Elevenes rett til videregående opplæring er sterk og forankret i Opplæringsloven Strukturarbeidets årssyklus –Høst: Politisk vedtak om ytre rammer for neste skoleår –Vår: Administrativt vedtak om hvilke tilbud som skal igangsettes Regionalisering –Våre tilbud kan være på tre nivåer: Skole, region, fylke –Regional samordning mellom skoler –Skolene jobber med egen profil Samhandling med kommuner, kompetansemiljøer, opplæringskontor og partene i arbeidslivet

Narvik vgs Frydenlund, Oscarsborg, Solhaugen Polarsirkelen vgs Kongsvegen, Mjølan, Moheia Bodin vgs: Mørkved Hadsel vgs Melbu, Stokmarknes Aust-Lofoten vgs Svolvær Knut Hamsun vgs Oppeid, Steigen Saltdal vgs: Rognan Meløy vgs Ørnes, Glomfjord, Inndyr Sandnessjøen vgs Sandnessjøen Mosjøen Marka, Mosjøen, Kippermoen, Hattfjelldal Brønnøysund vgs Brønnøysund Våre videregående skoler: Andøy vgs Andenes Sortland vgs Sortland, Kleiva, Øksnes Vest-Lofoten vgs Leknes, Gravdal Bodø vgs Bodø Fauske vgs Fauske

Årets trender og søkermønster De fleste skolene har tilbakegang i søkertall. 3 skoler med klar økning i søkertall fra i fjor – Hadsel, Sortland og Aust- Lofoten Økning i antall minoritetsspråklige sammenlignet med fjoråret. HO har økt i popularitet. Forslag om øking av kapasitet. NA også populært. Strukturen foreslås økt på Sortland. Påbygging etter fagkompetanse øker i popularitet. Øvrig påbygging synker. Kapasiteten er foreslått tatt ned, men vi er usikre på om det vil bli riktig. TIP går tilbake. Forslag om reduksjon på 2 klasser på Vg1. Musikk kraftig tilbake. Skjev fordeling på søkere til Vg2 kjøretøy og Vg2 ind.teknologi

Endringer vi må «passe på» Endringer i skolens innhold og struktur Endringer i fremtidig etterspørsel etter arbeidskraft –Demografiske endringer: Nettoeffekten er usikker –Konjunktursvingninger De nye jobbene og yrkene (?) Endringer i etterspørsel etter ferdigheter arbeidslivet etterspør

The kind of things that are easy to teach are now easy to automate, digitize or outsource

8

Mot en regional kompetansepolitikk (?) For å sikre gjennomføring av gode regionale kompetansekartlegginger og ivareta dialog mellom ulike utdanningstilbydere, bør de nye regionene ha en tydeligere rolle. Kunnskapsdepartementet legger til grunn at de nye folkevalgte regionene tilrettelegger for strategisk kompetansepolitisk planlegging og utvikling. St.mld 22 ( ) Nye folkevalgte regioner

Hva er veien videre? Tilbudssidepolitikk versus etterspørsel –Elevenes rett opp mot samfunnets etterspørsel –Formidling av lærlinger: Kapasitet og balanse Dialog og arenaer: Hvem, hvor (hvilke områder) og hvordan (organisering) Styrke kunnskapsbase og analyser

Takk for oppmerksomheten 11