Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
8 Det politiske systemet i Norge
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Regional transportplan Agder
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Christian Grorud
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Regionale forskningsfond
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
NÆRINGSAREALER FOR PLASSKREVENDE VIRKSOMHET ATM-rådet Bent Inge Bye, ordfører i Nedre Eiker.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget

2007 start2007 start 2010 belønningsordning2010 belønningsordning 2013 Areal- og transportplan2013 Areal- og transportplan 2017 Buskerudbypakke Buskerudbypakke 2

Buskerudbysamarbeidet er et frivillig, langsiktig, forpliktende samarbeid om areal, transport og miljø Kongsberg kommune Øvre Eiker kommune Nedre Eiker kommune Drammen kommune Lier kommune Buskerud fylkes- kommune Fylkes- mannen i Buskerud Jernbane- verket Statens Vegvesen Region Sør

Ingen kan løse vekstutfordringene alene – derfor samarbeider vi i Buskerudbyen Vi blir stadig flere. Derfor vil vi bygge ut transport- løsningene for å hindre kø, kaos og økt belastning på miljøet. Alle må bidra for at vi skal få raskere reiser og bedre miljø. (Buskerudbyens hovedbudskap) Vi blir stadig flere. Derfor vil vi bygge ut transport- løsningene for å hindre kø, kaos og økt belastning på miljøet. Alle må bidra for at vi skal få raskere reiser og bedre miljø. (Buskerudbyens hovedbudskap)

Samarbeidsavtalen Avtalefestet fra Tidsubegrenset avtale fra Vedtatt i kommunestyrene og fylkestinget og i statsetatene Konsensusbasert samarbeid – det betyr at partnerne finner løsninger som alle kan enes om

Kommunene og fylkeskommunen er med i samarbeidet fordi… Regionen har felles bolig- og arbeidsmarked – innbyggerne reiser på tvers av kommunegrensene. Samarbeid sikrer helhetlige løsninger. Sammen er vi store nok til at regionen blir sett i nasjonal sammenheng. Regionalt samarbeid er et krav for å oppnå statlige midler. De respektive bystyret/kommunestyrene og fylkestinget har vedtatt at kommunene og fylkeskommunen skal være med.

Politisk forankring Bystyret/kommunestyrene og fylkestinget behandler formelle Buskerudby-saker Ordførere og fylkesordfører sitter i den politiske styringsgruppa areal-, transport- og miljøutvalget (ATM- utvalget) Kommunene og fylkeskommunen har fem representanter hver i ATM-rådet i tillegg til ordføreren/fylkesordføreren. -representantene velges av bystyret/kommunestyrene og fylkestinget. -representantene forankrer Buskerudbysamarbeidet i de politiske organene i Drammen kommune og i politiske partier. Behandling av Buskerudby-saker i kommunenes og fylkeskommunens ordinære organer

Organisering og beslutningsprosesser – folkevalgtes rolle Politikk Kommunestyret /fylkestinget Kommunen/fylkeskommunen: Rådmann/ fylkesrådmann Kommunalsjef/ samferdselssjef Adm.Faglig ATM-rådet (rådgivende) ATM-utvalget (besluttende) Buskerudbysamarbeidet: Administrativ styringsgruppe Fagrådet Prosjektsjef Kommunalsjefer Fylkesmannen Brakar og NSB Fagansvarlige i Statens vegvesen og Jernbaneverket 36 folkevalgte Ordfører + fem Velges av kommune- styrene og fylkestinget Ordførere/ fylkesordfører Fylkes- mannen Ledere i Statens vegvesen og Jernbane- verket Rådmenn Fylkes- mannen Ledere i Statens vegvesen og Jernbane- verket NHO og LO Prosjektsjef med sekretariat koordinerer arbeidet og forbereder sakene til samarbeidets organer

Konkret omfatter samarbeidet 1.Felles areal- og transportplan med relevante virkemidler 2.Avtale med Samferdselsdepartementet om belønningsmidler til tiltak for kollektiv-trafikk, sykkel, opprustning av knutepunkter, innfarts-parkering og biltrafikkreduserende tiltak (kalt Buskerudbypakke1) 3.Buskerudbypakke2. En helhetlig samferdsels-/bypakke for Buskerudbyområdet hvor også en bymiljøavtale med staten kan inngå 4.Arena for samordning av prioriterte oppgaver 5.Kommunikasjon og formidling

Areal- og transportplanen 1

Felles regional areal- og transportplan vedtatt for Buskerudbyen Felles plan som bidrar til helhetlige løsninger med attraktive byer og tettsteder – og et effektivt og miljøvennlig transportsystem Kommunene følger opp gjennom kommuneplan

Det meste av veksten bør komme i regionale knutepunkter. Dette utelukker ikke utvikling i andre deler av kommunen Vestfossen(lokalt utviklingsområde) Mjøndalen/Kroks tadelva Hokksund Kompaktbyen Kongsberg Sentrale Drammen Lierstranda/ Fjordbyen

Buskerudbypakke 1 2

Buskerudbypakke 1 (belønningsmidler) Avtale med staten om belønningsmidler siden Er nå halvveis i den andre fireårsavtalen ( ). 450 millioner kroner er investert så langt i tiltak for miljøvennlige reiser og attraktiv byutvikling. 80 millioner er satt av i statsbudsjettet for 2016 og Buskerudbyen har avtale som samme beløp i 2017.

Oppnådde resultater – nøkkeltall 2010 – ,6 % befolkningsvekst ca. 15% økning i kollektivtrafikken redusert vekst/utflating i biltrafikken Vi er på riktig vei, og tiltakene våre virker. Der det er lagt til rette for kollektivreiser, er det også flere som reiser kollektivt. Men det må gjøres mye mer enn belønningsmidler alene gir rom for. Vi trenger et helhetlig samferdselsløft i Buskerudbyen. Vi er på riktig vei, og tiltakene våre virker. Der det er lagt til rette for kollektivreiser, er det også flere som reiser kollektivt. Men det må gjøres mye mer enn belønningsmidler alene gir rom for. Vi trenger et helhetlig samferdselsløft i Buskerudbyen.

Kraftig vekst i kollektivtrafikken i 2015 Indeksert utvikling i befolkning, biltrafikk, kollektiv spesifisert på buss og tog fra 2013 til 2015

Buskerudbypakke2 - historikk 3

KVU Buskerudbypakke 2 (2010 – 2013) SD ga i 2010 SVV i oppdrag å gjennomføre en konseptvalg- utredning om utvikling av transportsystemet i Buskerudby- området fram mot 2040 SVV anbefalte i feb et sammen- satt konsept med en ramme på 25,7 milliarder, pluss 290 millioner i årlige driftskostnader. KVU’n sendt på høring og kvalitetssikring (2013/2014) Felles uttalelse fra kommunestyrene og fylkestinget juni 2013.

Omforent skisse til Buskerudbypakke 2 (2013 – 2014) Samarbeid mellom Buskerud fylkeskommune og kommunene om en skisse til Buskerudbypakke2. Det var enighet om en skisse til Buskerudbypakke 2 i juni 2014, med en ramme på 23,3 milliarder over 15 år med delvis bompengefinansiering. Skissen ble behandlet i by-/ kommune- styrer og fylkesting høsten skisse

Nye føringer for Buskerudbypakke 2 (mai-juni 2015) Samferdselsdepartementet behandlet konseptvalgutredningen og kom med nye føringer i mai –De fleste enkeltprosjektene på vei og jernbane tas ut som selvstendige prosjekter. –Pakken skal begrenses til bybåndet Lier-Hokksund. ATM-utvalget ga administrativ styringsgruppe i oppdrag å utarbeide et revidert forslag som grunnlag for politiske drøftinger. Drøftingsgrunnlaget ble lagt fram 2. november 2015 og har vært behandlet i kommuner/fylkeskommunen

Helhetlig samferdselsløft i Buskerudby-området Behov for omfattende satsing på tog, buss, veg, sykkel, gange, pendlerparkeringer og knutepunkter de kommende årene. Vi følger opp klimaforliket på Stortinget som forutsetter at veksten i persontrafikken tas av kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det helhetlige transportløftet realiseres gjennom:  Statlige enkeltprosjekter (veg og jernbane)  Buskerudbypakke 2

Videre politisk prosess

Politisk prosess Administrativt forslag til Buskerudbypakke2 presenteres Møte i ATM-utvalget Felles fylkesutvalgs- og formannskapsmøte Behandling i by-/kommunestyrer og fylkestinget i april Møte i ATM-utvalget Omforent forslag til Buskerudby- pakke 2 foreligger i juni Møte i ATM-rådet Møte i ATM-utvalget Lokal sluttbehandling i august/september.

Antall innbyggere i regionen øker sterkt. For å unngå kø og kaos, gjør vi det enklere å bruke tog og buss, å sykle eller gå. Da blir det også lettere komme fram med bil.