Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aftenposten Junior Norges eneste avis for barn
Advertisements

Rett på sak.
Retorikk og tekstanalyse
Media håndtering og kommunikasjon
Skoleavis Journalistikk i skolen
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
En artikkel er en saktekst.
Retorikk og tekstanalyse
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
En artikkel er en saktekst.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Nyhetsartikkel.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
ARGUMENTERENDE TEKSTER SAKTEKST I PRAKSIS. Å LØSE VERDENS PROBLEMER Hva mener du om: Rasisme? Miljøvern? Arbeidsledighet? Kriminalitet og straff? Krig.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Leseprosjekt VG1.
Digital startpakke kurs 4
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Digital startpakke kurs 3
Retorikk og skriving.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Kilder og kildebruk.
Valgfag innsats for andre
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Analysere nyheter
Retoriske appellformer
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Opplæringspresentasjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Sitering, referering og plagiering
Kapittel 5 Argumentasjon
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak

Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta. Har virkelige personer. Har virkelige hendelser.

Sakprosatyper Argumenterende tekster Beskrivende tekster Forklarende tekster Veiledende tekster Argumenter for et synspunkt. Skal overbevise leseren om hva som er riktig eller galt. Leserinnlegg, blogg, debattinnlegg, lederartikler. Informasjons- tekster. Skal presentere fakta om et tema. Skal ikke «mene» noe. Leksikonartikler, jobbutlysninger. Drøfter/greier ut om en sak. Skal prøve å forklare hvordan noe henger sammen. Lærebøker, feature-artikler. Skal rettlede og være til hjelp for leseren. Bruksanvisning- er, innholds- fortegnelser, lovtekster, brukermanualer.

Faktakunnskaper og sitater Fase 1: Finne fakta. 1. Finn ut hva du skal skrive om. 2. Finn informasjon og fakta. 3. Velg ut det du vil bruke. 4. Velg bort det som ikke er relevant/viktig. Fase 2: Bearbeide fakta 1. Velg et språk som er DITT EGET! 2. Skriv kun ting du selv SKJØNNER! 3. Gullkorn kan siteres Skrives nøyaktig slik de står i teksten. Anførselstegn foran og bak. Oppgi navnet på den som siteres.

Hvor kan jeg finne informasjon? Leksikon eller faktabok Sikre kilder, til å stole på. Fagblad og magasiner Aviser Stoffet presentert av journalister og ikke fagfolk. Har dårlig tid før deadline, kan inneholde feil. Internett Enorme mengder stoff. Hvem har lagt ut stoffet? Er avsenderen troverdig?

Søketips på Internett Vær konkret i ordlyden når du søker! Skumles raskt gjennom aktuelle tekster – velg hva som kan brukes. Velg ut de avsnittene eller sitatene du kan få bruk for. Lim inn tekstbitene/sitatene i et Open Office-dokument der du samler og redigerer informasjonen. Det viktigste er å skrive en god tekst – IKKE Å SURFE PÅ INTERNETT!