Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF

2 Tradisjonell forskningskommunikasjon

3 Resultatskapende forskning

4 Anvendt forskning = innovasjon

5 Kanaler for utvikling, kunnskapsdeling og testing – helt ut i markedet (sluttbrukerne)

6 Hva er god kommunikasjon?  God kommunikasjon er… følelser  God kommunikasjon er… personlig  God kommunikasjon er… konkret  God kommunikasjon er… kortfattet  God kommunikasjon er… visuell

7 Det handler om å skape gode relasjoner

8 Det er mulig å bygge positiv identitet…

9 Hva skal vi kommunisere?

10

11 Media: Hvordan komme på?

12 Nyhetskriterier  Aktuell  Vesentlig  Folk identifisere seg med saken  Saken er nær: i tid, eller i sted, eller i kultur  Saken er en sensasjon  Saken viser/skaper konflikt  Saken handler om makt/maktbruk

13 Hvordan finner jeg en nyhetsknagg for VRI og RFF? Spør deg selv:  Finnes det en ny undersøkelse, noen nye tall eller fakta som kan gjøre denne saken fersk?  Hva slags konsekvenser får våre tjenester? Hvor mange mennesker angår dette?  Er denne saken viktig i lokalsamfunnet? Kan vi gi den en lokal vinkling?  Selv om prosjektet ikke er fullført, har vi nådd en viktig milepæl som kan markeres?  Nærmer vi oss en aktuell situasjon/sesong (fellesferie, studiestart, vinterferie, høytid)?  Kan vi koble oss på andre nyheter/aktualiteter/politiske utspill?

14 Mange muligheter! Det er mange muligheter til å komme på i media:  Avis  Radio  TV  Internett  Magasiner  Fagblader  Ukeblader Husk at alt flere lokal- og regionalaviser driver både nett, radio og TV. Derfor trenger de ekstra mange saker

15 Ta kontakt!  Du har noen få sekunder på å fange journalistens interesse  Skriv derfor ned de to-tre viktigste salgsargumentene  Hva gjør saken aktuell?  Hva gjør saken relevant/viktig?  Hva skiller saken fra andre saker? Lokal vinkling?  Tenkt på bilder eller bildemuligheter  Si til journalisten: Jeg ringer for å høre om dette er interessant for dere.  Send e-post med oppsummering  Ber om tilbakemelding i løpet av et par timer.


Laste ned ppt "Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google