Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sprell levende 4.mai 08.
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv April 2009.
Tro – en kilde til livsmot?
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Velkommen til kurs Sorg og kriser
De 10 bud 10 måter å elske på.
Religioner og livssyn i dag
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Mestring og forebygging av depresjon
Sokoni Noen tanker til møtetorg i Strindheim kirke 22 februar 2006 Ved Erik Dahl Hvordan leve som en disippel i dag? Hva kan vi lære av afrikanerne?
Fra ord til liv desember 2012 «Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn» (Joh 1,12)
- roller og forventinger
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Taushetsplikt for frivillige
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Religioner og livssyn i dag
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
‘Fra Ord til liv’ ‘Fra Ord til liv’ Desember 2011 Desember 2011.
Mestring og forebygging av depresjon
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Bokollektivet Målgruppe:
Hva sa Jesus? Hva skjedde? Hva skjedde? Men hvorfor?
Hvilket Gudsbilde bærer jeg med meg?
Seksuelle SMiso Rogaland.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Felles tema i mars: Selvkontroll
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
KOMME DITT RIKE Øvrebø 15.nov Rom 15:13 Må håpets Gud fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den hellige ånds.
Matteus 1,18-25 Matteus 1, Gud tenner lys i mørket.
Ikke langt borte fra Gud rike. Hvor er du? Ikke langt borte fra Guds rike Langt borte fra Guds rike Midt i Guds rike Gud er langt borte...
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Lekens egenverdi.
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Tvil og tro - om gudsbilder som må vurderes Lise T
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
VELKOMMEN til Hjelpekildens seminar ”Etter den vanskelige troen” 18-20
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kristendommen har hatt stor betydning for samfunnet vårt gjennom flere hundre år.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Helliggjørelse – Rom 6-8 Misjonshuset 29. okt 2017 Trond Vorhaug
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Om å forsone seg med en fortid Ut av tåka 2018 Paul Leer-Salvesen
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Psykisk helse.
Matteus 1, Gud tenner lys i mørket
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til foreldremøte om
Velkommen til KFF Kurs for skoleledere 5. august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde livserfaringer?

GUDSRELASJON og RELIGIØS MESTRING etter seksuelle overgrep

Gudsrelasjonen  Grunnleggende for den troende  Består av flere ”lag”, tanker, følelser, erfaringer  Både bevisst og ubevisst  Forandrer seg naturlig gjennom/med livet  Kan også forandres som resultat av krisepregede hendelser

Gudsbilder og gudsrelasjon  gud med liten ”g” og Gud med stor ”G”  I gudsrelasjonen blandes gud og Gud

Dannelse av gudsbilder  S. Freud: religionen er en illusjon som beskytter mot livets sårbarhet  Gudsbildet en projisering av farsbildet – en ambivalent relasjon  E.H. Ericson: Gudsrepresentasjonen oppstår i barnets møte med morens blikk  Ana-Maria Rizzuto: En forlengelse av foreldrerepresentasjonene eller i kontrast til dem

Trospåvirkningshistorie  Kulturelt gudsbilde: geografisk / teologisk miljø (f.eks Gud/Jesus)  Personlig gudsbilde: egen vektlegging av noen sider ved Gud  Gudsbilde i sjelens dyp: mer ubevisst, farget av relasjonelle erfaringer, sitter ”i maven” Fra L.G. Engedal

Formidling av gudsbilder  Hva formidler vi bevisst og ubevisst?  Trosopplærerens egne gudsbilder  Trosopplæreren som ”relasjonell erfaring” for barnet

Når barnetro møter overgrep ”- Jeg lå under dyna og ba til Gud. Kjære Gud, la ham ikke komme inn hit, ba jeg. Det hendte jeg ble bønnhørt. Men da gikk han inn til et av søsknene mine i stedet.” (Harald/Dagbladet Magasinet august 2009) ”- Jeg lå under dyna og ba til Gud. Kjære Gud, la ham ikke komme inn hit, ba jeg. Det hendte jeg ble bønnhørt. Men da gikk han inn til et av søsknene mine i stedet.” (Harald/Dagbladet Magasinet august 2009)

Religiøse skader etter overgrep  Generelt: Utrygg på seg selv og andre mennesker.  Religiøst: Vanskelig å stole på Gud.  Forlatt av både Gud og mennesker.  Ensomhetsfølelse er ofte en konsekvens.

Skadede gudsbilder Gud som er utenforstående Overgrep og tro kan ikke sameksistere Gud som dommer Gud fordømmer den utsatte for det han/hun har ”vært med på” Gud på parti med overgriperen Gud har makt men griper ikke inn – sammenblandning Gud og overgriper Fra T. Andersen

"- Jeg tenkte at Gud straffet meg, var sint på meg, fordi jeg ikke levde som han ville. At Gud tenkte jeg var uskikkelig, udugelig, uten håp. At Gud tenkte at det var min skyld at overgrepene skjedde. At Gud straffet meg for min synd, gjennom pappa.” Fra H. Horsfjord "- Jeg tenkte at Gud straffet meg, var sint på meg, fordi jeg ikke levde som han ville. At Gud tenkte jeg var uskikkelig, udugelig, uten håp. At Gud tenkte at det var min skyld at overgrepene skjedde. At Gud straffet meg for min synd, gjennom pappa.” Fra H. Horsfjord

Gudsbilde i forandring  Da: Mange negative beskrivelser av Gud fra overgrepsperioden  Gud er med på å gjøre overgrepene enda verre  Vanskelig å fastholde en trygg tillit til Guds omsorg når virkeligheten er grove overgrep  I dag: Også mange gode gudsbilder, forholdet til Gud likevel preget av en sterk ambivalens Fra H. Horsfjord

Gudsbilde i forandring  Nye relasjonelle erfaringer åpner for nye nyanser i gudsbildet  På et dybdeplan er forandringen en langsom prosess  Forandringen kan merkes i en opplevelse av at gamle gudsbilder etter hvert ikke lenger er like relevante