Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Hvorfor, hvordan og for hvem?
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Saman om ein betre kommune
IA i kommunal sektor Liv Overaae, November KS Arbeidsgiverutvikling 2008 Status IA k. sektor •Sykefravær: –Fortsatt store utfordringer –Lyspunkter.
En lærende organisasjon?
Hva var utgangspunktet?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Veileder i Trepartssamarbeid
Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp.
Lokal arbeidstidsavtale
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Effektiviseringsnettverk store kommuner Rådmannssamling Gardermoen Utredningsdirektør Kjell-Torgeir Skjetne.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
ISKAs kvalitetskampanje Vedtatt på verdenskongressen i 2002 Hovedmål - å sørge for at offentlige tjenester: - har tilstrekkelig.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Kvalitetskommuneprogrammet
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Prosjektleder Kari Andreassen
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
Kvalitetskommuner
KS Utredning og Dokumentasjon
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god kvalitet.

Samarbeidsavtale om Kvalitetskommuner 23.oktober 2006 Mellom Staten, KS og arbeidstakerorganisasjonene: Målet med samarbeidet er å øke kvaliteten og effektiviteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte slik at innbyggerne merker en forbedring. Det er et særskilt mål å redusere sykefraværet i kommunesektoren.

Hovedprosjektet, kvalitetsutvikling i: pleie- og omsorgssektoren oppvekstsektoren -barnehage og skole Samarbeidet kan senere utvides til andre sektorer og temaer.

Redusert sykefravær  Involvering av ansatte i utviklingsarbeidet gir bedre arbeidsplasser og redusert sykefravær  Den negative utviklingen i sykefraværet tilsier et målrettet samarbeid både i et kortsiktig og langsiktig perspektiv

Lokalt Deltakerkommunene velger selv innretning og organisering av arbeidet, men må sikre representasjon fra de folkevalgte, ledelsen og de ansattes organisasjoner i styringen av arbeidet. Arbeidet må forankres i alle arbeidstakerorganisasjonene lokalt.

Videre oppfølging Invitasjon til kommunene i desember 2006, søknadsfrist Oppstartkonferanse for de utvalgte kommunene, ca 50 stk., i mars I samarbeidsavtalen står det at prosjektene lokalt bør ha en varighet på to til tre år.

Forslag til Plattform for - et samarbeid mellom Lørenskog kommune, Fagforbundet, UNIO og Hovedmålsettingen er at alle innbyggere i Lørenskog kommune skal ha tilgang på velferdstjenester av god kvalitet. De folkevalgte og de ansatte i Lørenskog kommune og deres organisasjoner ønsker å forbedre kvaliteten på kommunenes tjenester. Kvalitetsutviklingen skal bygge på det arbeidet som kommunen allerede gjør. Målet med samarbeidet er å øke kvaliteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne, de ansatte og innbyggerne. Innbyggerne skal merke konsekvensene av arbeidet i form av bedre kvalitet på kommunens tjenester. De ansatte er kommunens viktigste ressurs. Kvalitet oppnås best ved å satse på ansatte som har nok tid, ressurser, kompetanse og vilje til å gjøre en god jobb. Det er videre et mål å redusere sykefraværet i Lørenskog kommune. Involvering av de ansatte i utviklings- og fornyingsarbeid gir bedre tjenester, bedre arbeidsplasser og redusert sykefravær. Lørenskog k. vil i første omgang satse på kvalitetsfremmende arbeid på følgende områder: Pleie- og omsorgstjenesten Skole- og oppveksttjenesten Sosialtjenesten Renhold, riktig kvalitet etter norsk standard Lørenskog kommune mener at tjenester av god kvalitet Har tilstrekkelig med ressursser for å kunne tilby alle innbyggere det de har behov for Skal sørge for at menneskene som er avhengige av tjenestene får det de trenger Har et særlig ansvar for at mennesker med spesielle behov får et trygt liv Skal være bærekraftige og ta hensyn til miljøet Skal være etiske og frie fra korrupsjon Skal være effektive og tilgjengelige for alle Skal aktivt involvere arbeidstakerne og sikre et trygt arbeidsmiljø Denne plattformen for kvalitetsutvikling uttrykker felles grunnlag og målsettinger for de involverte, og er basis for konkrete kvalitetsprosjekter i Lørenskog kommune.

Ny hovedavtale  Den nye hovedavtalen i KS-området (2006) utvider administrasjonsutvalgets arbeidsoppgaver.  I §4, Partssammensatte utvalg heter det: " I halvårlige møter drøftes dessuten kvalitets- fornyings- og utviklingstiltak, oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer, resultater fra KS sine kontakter med statlige myndigheter samt oppfølging av saker fra sentralt kontaktmøte."  Denne bestemmelsen gir oss rett til å delta i kvalitets- og fornyingsarbeidet, og  Plikt til å holde oss orientert om hva som foregår på de nevnte områdene

Følg med på Klikk på vignetten Sammen for kvalitet Kontaktinformasjon: - mob