Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016
Program: Presentasjon av lærere og miljøarbeidereOppstart og organiseringMålene våre som skole, trinn og klasserKlassemiljø og sosial kompetanse, sosialrådgiverVurdering for læringMåloppnåelse og karaktererIt`s learning, transponder og minskole.noMattehjelp på nettHelsesøsterMøter klassevis og valg av klassekontakter
bokmål – nynorsk styrking valgfag og tilvalgsfag utviklingssamtaler – før høstferien årshjul Ørnabu – kontaktlærer melde om Oppstart og organisering Presentasjon av 8. trinn
Mål for skole, trinn og klasse Jørpeland ungdomsskole har som mål å gi elevene et godt og forsvarlig opplæringstilbud, der den enkelte elev kan få utnytte sitt potensiale, både faglig og sosialt, i et trygt og godt læringsmiljø. Læringsmiljø trivsel, respekt, relasjoner tydelig lærings- og klasseledelse, forutsigbarhet, krav og forventninger felles regler, tilhørighet Ansvar, medvirkning Retten til et godt psykososialt miljø § 9a -3
Hvordan arbeider vi med skolemiljø? Sosial kompetanse – empati samarbeidsferdigheter selvhevdelse selvkontroll ansvarlighet Miljøskapende aktiviteter i klasserommet Klasseregler - hvordan vil vi ha det i klassen vår? Aktiviteter Ekstra vakter i friminuttet, spillerom/aktivitetsrom, fotball, volleyball, hoppe tau, bordtennis Fellestur for alle elevene i storefri Mobilfri skole Forebyggende arbeid mot mobbing Elevundersøkelse Trivselsundersøkelser Tett samarbeid med foresatte Trivselslederprogrammet
Kunnskapsløftet -LK06 Generell del angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring. Gode samfunnsborgere. Grunnleggende ferdigheter i alle fag å kunne lese, regne, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og bruke digitale verktøy.
Læreplanen for fag Kompetansemål Hva eleven skal mestre etter 10. årstrinn Vurderes med tallkarakter -skala 1-6 Karakterene for hver termin regnes som en underveisvurdering Veiledning skal følge tallkarakter
Forberedelse og tilbakemelding knyttet til de ulike vurderingssitasjonene
Vurdering for læring Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem §3- 1 Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller noe om kvaliteten på arbeidet eller presentasjonen §3-11 Elevene skal få råd om hvordan de skal forbedre seg §3-11 Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid med blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling §3-12
Transponder Minskole.no Informasjonskanaler
Matematikk på nett
Helsesøster
FAU være et bindeledd mellom foreldre/foreldrekontakter og skolen/ skolens styre (Samarbeidsutvalget / SU). ivareta og fremme fellesinteressene til skolens foreldre medvirke til at elever og foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø og et godt samhold mellom hjemmet og skolen. En representant fra hver klasse Sitter i 3 år og det er møte en gang pr mnd