Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Trygghet Respekt Kvalitet
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Elektronisk samhandling
Tema for presentasjonen.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Det kommunale og det statlige barnevern
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Handlingsplan strategisk HR
Praksiskonsulentordningen i Norge
Norsk Audiografforening 6. november 2009
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Er vi forberedt på neste infeksjonskatastrofe? SHE-dag 24. Oktober -03 Synnøve Roald Underdir., Eieravd., Helsedep.
Hva vi har gjort før Ventelistesanering, gjennomgang av rutiner m.v Individuell behandlingsfrist, innføring av ”Normalprosedyren” 2004 Regionale.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Departementets styring og styrenes rolle
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
STYRING OG SAMORDNING – NASJONALT SYKEHUSBYGG HF Bjørn Remen, prosjektleder Sykehusbygg.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
1 Helse Nordmøre og Romsdal HF Onsdag 23. februar 2011 Nytt finansieringssystem.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Innspill statsbudsjett 2020
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Regionalt brukerutvalg HMN
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)

Stortinget HOD Statsråd administrasjon RHF Styret administrasjon Helseforetak Styret administrasjon Andre HF Lokale samarbeidspartnere Regionale samarbeidspartnere Andre RHF Andre dept. Helsedirektoratet Lovgivende nivå Øverste politiske nivå Nasjonal helsepolitikk, makronivå Nasjonalt målnivå Iverksettende, øverste politiske nivå Regionalt, strategisk nivå Delmål, systemer, standarder, koordinering, konsernstyring, oppfølging, kontroll m.m. Lokalt, operasjonelt nivå Produksjon. Lokale mål. Pasientbehandling.

Helse Midt-Norge RHF skal: Sørge for at befolkningen i helseregionen tilbys spesialisthelsetjeneste Ivareta eierskapet til virksomhetene i Helse Midt

Formelle eierstyringsvirkemidler Fastsetting av vedtekter Oppnevning av styremedlemmer Vedtak i foretaksmøter Helsepolitisk bestilling gjennom oppdragsdokument Formål: Avgrense mot detaljstyring fra eier Sikre myndiggjøring av det operative leddet.

Helseforetaksloven - rettslige rammer for det regionale helseforetakets eierstyring Foretaksmøtet – eieren utøver den øverste myndighet i foretaket i foretaksmøtet – eier kan ikke utøve eierstyring i foretaket utenom foretaksmøtet Foretaksmøteprotokollen – Enkeltstående vedtak i foretaksmøter som gjelder inntil foretaksmøtet bestemmer noe annet – Referanse til Oppdragsdokumentet

Helseforetakslovens § 30 § 30. Saker av vesentlig betydning Foretaksmøtet i regionalt helseforetak treffer vedtak i saker som antas å være av vesentlig betydning for foretakets virksomhet eller løsningen av fastsatte målsettinger eller oppgaver. Det samme gjelder vedtak i andre saker som antas å ha prinsipielle sider av betydning eller som antas å kunne ha vesentlige samfunnsmessige virkninger, som: 1. Vedtak som kan endre virksomhetens karakter 2. Vedtak om nedleggelse av sykehus. 3. Omfattende endringer i sykehusstrukturen i helseregionen. 4. Omfattende endringer i tjenestetilbudet. 5. Vedtak om endringer i antallet helseforetak i helseregionen. 6. Vedtak om vesentlige endringer i opptaksområdet for helseforetak. Hvilke saker foretaksmøtet i regionalt helseforetak skal fatte vedtak i etter denne bestemmelsen, kan det fastsettes nærmere bestemmelser om i vedtektene. Saker som nevnt i første og annet ledd skal forelegges departementet av styret i det regionale helseforetaket.

Samla styringsbudskap fra HOD Oppdragsdokument Midlene i Stortingets budsjettvedtak blir formelt stilt til disposisjon Klargjør rammer, mål og resultatkrav Krav til rapportering Protokoll fra foretaksmøter Klargjør overordna styringsbudskap og prestasjonskrav Organisatoriske og økonomiske krav og rammebetingelser

Styringskrav fra RHF – HF Sikre konsistent styringsbudskap Sikre oppfølging av styrevedtak (inkl. vedtatte planer og strategier) Sikre grep om områder som vi vurderer som spesielt utfordrende Mest mulig samla styringsbudskap – minst mulig inn fra sidelinja gjennom året Skal forsterke ekstrakten av overordna styringsbudskap

Det samlede styringsbudskapet Oppdragsdokumentet fra Helse- og omsorgsdepartementet Protokoll fra foretaksmøter i Helse Midt-Norge RHF Evt. tillegg til oppdragsdokument Styringskrav og rammer til helseforetakene fra Helse Midt- Norge RHF Protokoll fra foretaksmøtene i helseforetaket

Stortinget HOD RHF-styret RHF Helsedir. Kommune-ledelse Avtale- spesialister Private rehab/ opptrening m/avtale AD HF avd HF-styret Fastlege Helsestasjon Institusjon Hjemme-tjeneste NAV Barnevern Kommune / stat NTNU/ Høgskole Private sykehus m/avtale Private lab/ rtg Private sykehus u/avtale m/RHF Fysio- terapeut m/avtale Fritt behandlingsvalg (FBV) avtaleparter Befolkning i Midt-Norge

Fokus 2014 Ventetiden skal ned Ingen pasienter skal oppleve fristbrudd Pasientsikkerhet - reduksjon i alvorlige pasientskader med 10 pst i løpet av 2014 Reduksjon i avvik på arbeidstidsbestemmelsene Økonomi - Årsresultat og investeringer skal samlet ligge på et nivå som styrker foretaksgruppens egenkapital og som tilfredsstiller eiers krav til reduksjon av driftskreditt.

Oppfølging av styringsbudskap Styringsbudskapet fra HOD formidles og følges opp i detalj på begge styrenivåene – Oppdragsdokument og foretaksmøteprotokoll splittes i enkeltoppgaver med ansvarlige pr oppgave og følges opp med rapport til styrene – Nye oppdrag gjennom året fra HOD og fra RHF til HF fanges opp i samme rapporteringssystem

Oppfølging og rapportering Rapportering underveis i løpet av året skjer månedlig og/eller tertialvis – HOD avholder oppfølgingsmøter med HMN RHF – HMN RHF avholder dialogmøter med helseforetakene

Årlig melding – Tilbakemelding til eier på det samlede oppdraget – Viktig dokument Ikke helt presise krav gir mindre presis tilbakemelding Presise krav hever kvaliteten på årlig melding

Vårt oppdrag Helsetjenesten i Midt-Norge har egentlig bare ett oppdrag: – Å sikre befolkningen likeverdige helsetjenester av høy kvalitet på en kostnadseffektiv måte. - nå, og i framtiden. – Alt det andre vi diskuterer er virkemidler for å kunne oppnå dette.

TrygghetRespektKvalitet