Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Differensiering fordi…
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Undervisningssektoren 2015
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Studieplaner for PEL faget, 2011
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kompetanse for mangfold
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016

To grupper i praksis –Gammel modell: TOS –Markert med «TOS» på tildelingslister –Ny modell: TOSBA SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

TOS SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

TOSBA SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

PlanPlan for praksis De aller fleste går i 2. år TOSBA; to dager observasjonspraksis og 20 dager sammenhengende veiledet praksis. Noen få går i 3. år TOSBA, 20 dager sammenhengende veiledet praksis. Ytterst få igjen går på gammel modell TOS; der er omfanget spesifisert med TOS og antall dager i tildelingslistene.

«LÆRERENS TILRETTELEGGING FOR ELEVENES LÆRING OG UTVIKLING I DEN FLERKULTURELLE SKOLEN» 1. og 2. studieår

Læringsutbytte (1. og 2. studieår) Kunnskap Studenten –har kunnskap om lærerens rolle i den flerkulturelle skolen –har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer –har kunnskap om observasjonsmetoder –har kunnskap om tospråklig fagopplæring i praksis Ferdigheter Studenten –kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre –kan legge til rette for elevenes læring i tospråklig kontekst –kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen –kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering –kan observere og lede elevers læringsarbeid Generell kompetanse Studenten –kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver –kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

Profesjonstemaer (1. og 2. studieår) Lærerens oppgaver i tråd med lover og forskrifter: –Tar del i en utviklingssamtale. –Tar del i en samtale med foresatte. –Observasjon som pedagogisk redskap. Planlegging og gjennomføring av undervisning: –Kjennskap til års- og periodeplanlegging. –Undervisningsplanlegging. –Arbeidsmåter. –Læremidler/bruk av IKT. Klasseledelse: –Tilrettelegge og lede elevenes læringsarbeid. Utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter: –Arbeid i aktuelle studiefag. Vurdering: –Ulike vurderingsformer i aktuelle studiefag. –Bruk og vurdering av nasjonale og lokale kartleggingsverktøy SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

«DEN LÆRENDE ELEVEN I DEN FLERKULTURELLE SKOLEN» 3. studieår

Læringsutbytte (3. studieår) Kunnskap Studenten –har kunnskap om elevenes bakgrunn og utvikling som utgangspunkt for læring –har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring –har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet –har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser Ferdigheter Studenten –kan utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse –kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap –kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt Generell kompetanse Studenten –har innsikt om grunnleggende ferdigheter i undervisning av fag –har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

Profesjonstemaer (3. studieår) Kulturelt og språklig mangfold: –Flerspråklighet i klasserommet. –Elevvariasjoner som ressurs. –Differensiering av innhold og arbeidsmåter. Samarbeid og klasseledelse: –Relasjon lærer - elev. –Tilrettelegge og lede elevenes læringsarbeid i aktuelle studiefag. –Kunnskap om ulike læringsarenaer. Profesjonsetikk: –Identifisere profesjonsetiske spørsmål. –Analysere profesjonsetiske spørsmål. Planlegging og gjennomføring av undervisning: –Utvikle læringsmål for undervisningsøkter i aktuelle studiefag. –Vurdering av læringsmål SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

Mål i TOS plan – gammel modell Studentene skal: –utvikle evne til å planlegge, gjennomføre/ lede og vurdere undervisning i tråd med gjeldende læreplanverk for grunnskolen –utvikle kunnskap og forståelse om elev- og læringssyn i den norske grunnskolen –bli godt kjent med ulike forventninger knyttet til lærerrollen i den norske grunnskolen –kunne undervise i klasser/grupper –utvikle evne til å se sammenheng mellom studiefag og skolefag –kunne reflektere kritisk over egen undervisning, egen lærerrolle og elevenes læring –kunne samarbeide godt med kolleger, foreldre og andre av skolens samarbeidspartnere –kunne reflektere over yrkesetiske dilemmaer SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

Følgende målområder skal stå sentralt i praksisperiodene: Læreren som klasseleder –Studenten skal drøfte og reflektere over hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god klasseledelse. Lærerens og elevenes rolle i undervisningen skal komme tydelig fram i veiledningsdokument og være tema både i før og etterveiledning. Tilrettelegging av læringsprosesser –Generell kunnskap om didaktikk og fagdidaktikk knyttet til det enkelte studiefag skal være utgangspunkt for planlegging av undervisning. Tilpasset opplæring er sentralt. Lærerens arbeid med et inkluderende klassemiljø –Student/ er og veileder diskuterer hva det innebærer å arbeide med utvikling av sosial kompetanse både på elev og klassenivå. Utfordringer knyttet til den flerkulturelle klassen/gruppa bør løftes fram. Det er viktig å fokusere på sammenhengen mellom klasseledelse og et positivt læringsmiljø SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

Vurderingsrapporter –TOSBA14 (2. år)TOSBA14 –TOSBA13 (3. år)TOSBA13 –TOS (gammel modell)TOS SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ

Lenke til all informasjon SAMARBEIDS- OG VURDERINGSMØTE, BJARNØ