Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Veiledning av elever / lærlinger
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Motiverende Intervju - en kort presentasjon
- roller og forventinger
Trinn 2 Barnets første leveår.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
copyright kjellaug johannessen
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Dialektisk relasjonsteori
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
”Det handler om å lede…”
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Effektive lederteam og dialogkompetanse
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk- og leseveileder
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
En kort presentasjon av samtalemetoden Motiverende Intervju.
Felles tema i mars: Selvkontroll
MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hva er viktig for deg nå? En smak av MI Læringsnettverk for utvikling av pasientløp i kommunen - Kunnskapssenteret Sonja Mellingen Psykologspesialist Kompetansesenteret.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Forbedringssamlingen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Velkommen til foreldremøte!
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Den matematiske samtalen
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kurs i Motiverende Intervju av
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis dere gjør ting som stimulerer til at de snakker med dere. Det er gjennom reflekterende lytting MI utvikles - denne grunnleggende ferdigheten må oppøves.

Hvordan lære MI? Følgende praktiske retningslinjer anbefales: Snakk mindre enn klienten Still dobbelt så mange åpne spørsmål som lukkede

8 TRINN I LÆRING AV MI MILLER, W. R., & MOYERS, T. B. (2006) 1. Grunninnstilling og holdning i MI (”spirit”) – Empati, respekt, aksept – Klientautonomi – Samarbeidsrettet – Hente fram vs å tilføre – Kompetanse vs mangel – Utforskning vs overtalelse 2. Klientsentrert kommunikasjon – Åpne spørsmål, refleksjon, oppsummeringer, bekreftelse 3. Gjenkjenne og, holde fokus på endringssnakk – Språk er viktig – Klienten påvirker seg selv

8 TRINN I LÆRING AV MI forts MILLER, W. R., & MOYERS, T. B. (2006) 4. Utløse og forsterke endringssnakk - Dimensjoner i endring er elastiske og påvirkelige i samtale 5. Redusere motstand, rulle med motstand – Innledning til kontakten og hver samtale – Bruk av refleksjon – Be om lov 6. Utarbeide endringsplan – Nøkkelspørsmål, meny av alternativer, utveksle informasjon – Forhandle 7. Konsolidere klientens beslutning – Forpliktelse 8. MI sammen med annen behandling – Forberedelse til annen behandling, integrert i annen behandling