NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Advertisements

RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Bred samfunnsanalyse av godstransport : Havner – utviklingstrekk og muligheter Møte KS/KS Bedrift Oslo, Thorkel.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Nasjonal transportplan
ASKO er en del av NorgesGruppen
Dialogkonferanse Ruter
Kommunemøter RPBA - om RTP
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Godsmodellering, ikke så enkelt
Datagrunnlag og transportnettverk
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP godsanalyse - kommentarer
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Utskrift av presentasjonen:

NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015

Innhold  Hvilke funn har vi gjort  Terminalstruktur  Virkninger og tiltak NTP Godsanalyse - Hovedrapport2

HOVEDFUNN NTP Godsanalyse - Hovedrapport3

Hva fant vi  Begrenset konkurranse mellom transportslagene  90 % av vegtransportene knyttet til bygg og anlegg og varedistribusjon  80 % av sjøtransporten er knyttet til utenriks bulktransporter  80 % av jernbanetransportene er knyttet til malm og andre bulktransporter  Men der det er konkurranse, kan den være hard, og lastebilen er prisledende  Lastebilens (og lufttransportens) økte konkurransekraft henger sammen med endringer i handels- og næringsstruktur, samt krav til transporttid  Desentralisert terminalstruktur gir størst volum på sjø og bane  For jernbanen er sikring av dagens transport den viktigste oppgaven  Driften må bli stabil og forutsigbar før nye investeringer  Sterk vekst i alle transportformer i årene som kommer  All transport må bli sikrere, mer miljøvennlig og effektiv  En overføringsstrategi er ikke tilstrekkelig til at transportsektoren skal nå de krav som settes i framtiden NTP Godsanalyse - Hovedrapport4 I tonn

Transportvolumer NTP Godsanalyse - Hovedrapport5

Norsk utenrikshandel NTP Godsanalyse - Hovedrapport6 Sverige er Norges største handelspartner. Varene transporteres med bil. Tilsvarende for de øvrige Østersjø- landene Varer fra Nordsjølandene transporteres i hovedsak med båt

TERMINALSTRUKTUR NTP Godsanalyse - Hovedrapport7

Alternative terminalstrukturer  Det har vært sett på en rekke ulike havne- og jernbaneterminalstrukturer i alle deler av landet  Havnestrukturen er godt tilpasset lokalt næringsliv  Flere jernbaneterminaler gir mer transport på bane  Færre valgmuligheter gir dårligere måloppnåelse NTP Godsanalyse - Hovedrapport8

Sentralisering vs. desentralisering  Utnyttelse av stordrifts- fordeler gjennom færre havner/terminaler gir ikke stor nok kostnadsbesparelse til å dekke opp for lengre distribusjonsavstand med bil.  Sentraliserte lager og terminaler vil gi økt vegtransport NTP Godsanalyse - Hovedrapport9 Enhetskostnad havn Volum Volumkilometer Lastebil Båt Total kostnad

Arealpolitikk NTP Godsanalyse - Hovedrapport10 Lagrene ligger som «perler på en snor» langs Europaveiene Slik er det også i de andre byområdene Det er kommunene som regulerer arealbruken Bidrar dagens arealpolitikk til økt vegtransport?

VIRKNINGER OG TILTAK NTP Godsanalyse - Hovedrapport11

Hovedinndeling av tiltak  Terminalstruktur for jernbanen  Investeringer i jernbanen mellom terminalene  Vegtiltak  Sjøtiltak  Andre tiltak NTP Godsanalyse - Hovedrapport12

Terminalstruktur  Avlastning Østlandet vs. Sentralisering  Gjenåpning av terminalen i Mosjøen  Ny terminal i Midt-Norge (Skogn)  Ny terminal i Larvik NTP Godsanalyse - Hovedrapport13

Banetiltak  Bedre korridor mot utlandet  Lengre godstog  750 meter lange tog  1000 meter lange tog  Økt hastighet på nye dobbeltspor  Maksimal hastighet økes fra 80 km/t til 120 km/t på dobbeltsporene  Høyere prioritet for godstog  Følge opp regjeringserklæringen  Beregningsteknisk lagt til grunn 10 km/t høyere gjennomsnittshastighet  Elektrifisering av Røros-/Solørbanen  Får ikke tatt hensyn til muligheten for omkjøring til Trondheim hvis Dovrebanen er stengt  Får tatt hensyn til endrede kostnader mellom elektriske og diesel tog NTP Godsanalyse - Hovedrapport14

Vegtiltak  Modulvogntog på hele riksvegnettet  «Forurenser» må betale. Bruk av avgifter  Miljø  Økt drivstoffavgift  Ulykker  Økt kilometeravgift  Vegtransport som del av det indre marked innenfor EU/EØS  Lønnsnivået i lastebilnæringen tilnærmes EU-gjennomsnitt  Mer effektivt vegnett  Raskere framføring (20 %) uten brukerbetaling  Raskere framføring (20 %) med brukerbetaling NTP Godsanalyse - Hovedrapport15

Sjøtiltak  Fjerning av Losberedskapsavgiften  Fjerning av Losberedskapsavgiften + reduksjon i losingskostnadene  Staten overtar kostnadsansvaret for trafikksentralene  Likestilling med veg og bane NTP Godsanalyse - Hovedrapport16

Andre typer tiltak  Teknologiutvikling  Ingen kvantitativ analyse  Verbal beskrivelse av mulige utfall  CO2-nøytral bydistribusjon  Ingen kvantitativ analyse  Verbal beskrivelse av mulige utfall  Miljøtilskudd á la ECOBONUS  Tilskudd til vareeier for å velge å sende sin container med båt eller tog  Det sees på tre «trinn» for tilskuddet; NOK 500; NOK 1000 og NOK 2000 pr. TEU løftet NTP Godsanalyse - Hovedrapport17

Brutto nytte og tonnkm veg NTP Godsanalyse - Hovedrapport18 Vegtiltak Positiv nytte Flere ulykker Økt CO 2 -utslipp Banetiltak Positiv nytte Liten over- føringseffekt Sjøtiltak Kun marginal effekt Miljøtilskudd NGM gir positiv effekt for de to laveste tilskuddene Vista Analyse AS mener dette er i strid med teorien

Målkonflikt  Den «generelle» vegutbyggingen muliggjør godstiltak på veg «uten ekstra investeringskostnad»  For å overføre gods fra veg til bane må det til «sterke» tiltak  Disse vil også medføre (i henhold til NGM) at gods:  Ikke bare overføres fra veg til bane  Men også fra sjø til bane  «Kirurgiske» tiltak ikke mulig NTP Godsanalyse - Hovedrapport19