Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober 201512.40 – 13.40 Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Reduksjon og oksidasjon
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Klamydiaprosjekt 2012/2013 Evaluering Engø 7. oktober 2013.
Gjøre, se og lære i Kjemi 1 og 2
Kap. 9 Reaksjoner i vann Løselighet Løselighetsprodukt Utfelling
Kapittel C Støkiometri.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Løselighetslikevekter
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Separasjon oppsummering
Forsøk ved vitensenteret
Avfall og avfallsbehandling
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Syrer og baser Syrer og baser har ulike egenskaper
Overgangsprosjektet NY GIV
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Velkommen til kjemi
Johanne Molnes Harkjerr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
Kap 1:Arbeid med stoffer Først litt repetisjon:
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Partikkelmodellen Nøkler til naturfag februar 2015
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Kap 8. Syrer og baser Definisjon av syrer og baser
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Stoffmengde og konsentrasjon Kapittel 4. Begrepet mol Stoffer reagerer med hverandre partikkel for partikkel ⇒ vi trenger en enhet i kjemi som forteller.
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Syrer og baser – fra mat til miljø Eureka, kapittel 8.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Syrer, baser og salter. Syrer og baser er vanlige stoffer Syrer finner vi i mange matvarer. Baser finner vi ofte blant vaskemidler.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
VG II Kjemiprosessfag. Ved Kristiansund Videregående Skole Med utgangspunkt i VG 1 TIP.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag Kursdeltakerne har «studentrollen» januar 2016.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Vann – et livsviktig stoff Vi er helt avhengig av vann Vi er helt avhengig av vann Vannmolekylet oppbygning som gjør det til det livsviktige stoffet det.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Oseanografi Newton-modul for ungdomstrinnet. Dagen starter med En presentasjon av Newton-rommet Klargjøring av rutiner Regler for sikkerhet, og hvor vi.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Kjemi på ungdomstrinnet
Super-helt!.
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Mestring for alle – fordi vi våger!
Kjerneelementer under arbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Salter, bufferløsninger og titrerkurver
Løsninger og løselighet
Enzymer.
Utskrift av presentasjonen:

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Hjemmeside: Skolelab-kjemi Ressurser for lærere: Kjemikalier i skolen Kjemi på boks Sosiale medier: Facebook Instagram Kontakt:

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Hva er detektivoppgaver? Naturfagkonferansen

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Hvorfor detektivoppgaver? Naturfagkonferansen Motiverende Engasjerende Populært Kompetansemål i læreplanen

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Hvordan jobbe med detektivoppgaver? Naturfagkonferansen Forsøk 1 Fire løsninger, men hva er hva? Gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner (7.trinn) Gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner (10. trinn) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Oppsummering - forsøk 1 A – NaCl løsning B – Na 2 SO 4 løsning C – CuSO 4 løsning D – BaCl 2 løsning Naturfagkonferansen

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Forsøk 2 Seks hvite stoffer, med separasjon Gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner (7.trinn) Undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann og sure og basiske egenskaper (10. trinn) Gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner, separasjon av stoffer i en blanding og analyse av ukjent stoff (10. trinn) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Forsøk 2 Vi gjør punkt 1 – 2 i forsøksbeskrivelsen, deretter en oppsummering. IKKE rør den «ukjente». Denne skal analyseres helt til slutt.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Oppsummering – etter punkt 2 Løselighet

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Oppsummering – etter punkt 2 Sure og basiske egenskaper Hvilke stoffer kan vi nå identifisere?

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Forsøk 2 Vi gjør: punkt 3 – skille mellom salt og sukker punkt 4 – skille mellom potetmel og fløtepulver Deretter en oppsummering. IKKE rør den «ukjente». Denne skal analyseres helt til slutt.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Oppsummering – etter punkt 4

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Naturfagkonferansen Og til slutt… Vi analyserer den ukjente.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Rydding og utdeling av forsøk Saks og dråpeflaske i kasser Resten i søppelsekker Ta med deg to forsøk: 1 stk - Fire løsninger, men hva er hva 1 stk - Seks hvite stoffer m/ separasjon Naturfagkonferansen