Boligsosialt arbeid og Barnefattigdomssatsningen Narvik kommune Linda A. Hegge – Nav Leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Advertisements

SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet?
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Nordisk tilsynskonferanse
Frivilligpolitikk i Askim
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Organisering av flyktningarbeidet
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Joachim Bjerkvik
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Prosjekt tidlig innsats
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Om barne- og familievernet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/ Strømgaten 10.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Bosetting, integrering og radikalisering
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Sola Kari Helene Rosenlund
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
GJELDSRÅDGIVNING Endring i Gjeldsordningsloven.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Boligsosialt utviklingsprogram
Tilflytterprosjektet
NAV mulighetenes marked
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

Boligsosialt arbeid og Barnefattigdomssatsningen Narvik kommune Linda A. Hegge – Nav Leder

Samarbeidsaktører nFylkesmann nNAV nSkole nKrisesenter nBoligstiftelse nBarnevern nHelsesøstre nKultur nOfoten friluftsråd nNarvik frivillighetssentral nFlere frivillige og private aktører (idrettslag, speideren, Stamina mfl)

Satsninger Tilskudd: 2012: Tilskudd 2013: Tilskudd 2014: = Tilskudd 2015: = Boligsosialt arbeid: 1 stillingsressurs i 2015 Målsetninger: Tverrfaglig samarbeid om ungdom som faller ut at videregående, aktivitetstiltak for barn/unge, fange opp og iverksette tiltak for lavinntektsfamilier, bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Styrke det forebyggende og sosiale oppfølgingsarbeid for målgruppen, og forpiktende samarbeid. - Boligveiledning, kurs og koordinering av tjenester innenfor boligsosialt felt.

Mål (gruppene) for prosjektene: Å se «den røde tråd» og sammenheng mellom barnefattigdom, boligsosialt arbeide og øvrige satsningsområder Barn og unge i famlier / barnefamilier som er i kontakt med tjenestene eller på øvrig måte blir identifisert av «noen». Barn og unge hvor foreldre deltar i kvalifiseringsprogrammet Barn og unge med innvandrerbakgrunn i lavinntektsfamilier Ungdom mellom år som ikke er under utdanning eller i jobbsituasjon «Oss selv» i enhetene i den forstand at vi har jobbet med bevisstgjøring Boligforhold for unge, barnefamilier, herunder enslige forsørgere, lavinntektsfamilier og barnevernsfamilier. Motvirke barnefattigdom, bostedsløshet, redusere fravikelser, mestre boforhold, mestre «eierforhold», helhetlig og koordinert bistand til tjenestemottakere.

Ulike tiltak Tverrfaglig samarbeid Kompetanseheving Fritidsaktiviteter Gjennomført fagdag ungdom med 80 deltakere. Mål: Avdekke grensesnitt, kontaktflater, roller og ansvar Aktivitetsuke i høstferie for åringer. 129 deltakere Etablere tverrfaglig ungdomsteam Avvikle aktivitetsuker for barn og unge både & Botreningskurs Oppgradere utstyrslager og anskaffe «frikort» til aktiviteter for barn/ung Tilsatt egen oppvekstkoordinator Utstyrspool/aktivitetsuke videreført Fagdag/lokal oppvekstkonferanse 5. desember : «Levekårsutsatte barn og unge i Narvik». 200 deltakere. Forpliktende handlingsplan ift. bevissthet, kunnskap og bruk av bredden i det eksisterende tjenestetilbud. Fagdag om barnefattigdom: 20.november Sluttføre handlingsplan. Evaluering / LEAN av boligprosess i kommunen Boligveileder/koordinator

Egeninnsats nAnsatte fra Ressursteamet planlegger og gjennomfører aktivitetene med god hjelp fra barnevern og kultur nVeileder- og oppfølgingsressurser fra enhetene nVi ser satsningen i sammenheng med øvrig arbeid og lokal kunnskap, bla. SSB-undersøkelser, registrering fra helsestasjonen, Folkehelseprofil 2015, Ungdata-undersøkelse 2015 m.v. nVårres unga – vårres framtid. nStort engasjement nOverordnet strategi: Regjeringens handlingsplan mot barnefattigdom, FN`s barnekonvensjon og Bolig for velferd

Mangfoldig innsats nAktivitetsuker uMimrekveld nUtstyrslager nAktiv Sommer nAktiv Høstferie nKino nSvømmebilletter nÅrskort i alpinbakke nAktiviteter til barn som ikke kan være i stor gruppe

Aktivitetsuka på sommeren n9. gang nBarn i alderen 10 – 13 år n15 plasser nMålgruppen nås nInnkjøp av turutstyr til barna nVennskap nMimrekveld på høsten

Aktiv Sommer 2015 nTurer i nærområdet uFiske uTogtur uKlatrepark uGondoltur u Bruk av nærområdet nGratis å delta nBarn unge og familier nOpplevelser

Aktiv høstferie nKinoforestillinger nKlatrepark

I samarbeid med Ofoten Friluftsråd nDelaktig med personell og uttak av barn til Friluftskole (10-13 år)

Utstyrslager nMålgruppen nås nUtstyr for alle aldre nHeiskort, basseng, klatring og kino nGodt benyttet nKrever jevnlig vedlikehold

LEAN av boligprosessen i kommunen – egen sluttrapport

7 hovedområder

Det viktigste for oss nGir foreldre og barn gode opplevelser sammen nGodt samarbeid med privat næringsliv og frivillige organisasjoner: Privat næringsliv: Gode rabatter -God service – «Strekker seg litt lengre» nAlle kan delta på skoleaktiviteter i Narvikfjellet og lysløypen nEnklere integrering og samhold nGir likeverdige opplevelser nAt et samlet tjeneste- / hjelpeapparat «ser» og tør spørre om hvordan hele familien har det. nStørre oppmerksomhet ift. barnefattigdomsperspektivet ift. søknadsvurdering hos Nav (helhetlig økonomisk råd og veiledning) nGrupper som voksenopplæring, internasjonalklasse m.f låner for å dra på aktiviteter, som generer barna deres. nSamordnede tjenester til barn og unge i kommunen.

Veien videre Fagdag om barnefattigdom 20. november 2015 Sluttføre arbeid med handlingsplan mot fattigdom. nKommunal base som utg.punkt for møteplass, aktivitet/arbeid, kurs og koordinering også for boligsosialt arbeid nBoveileder/koordinator skal være aktiv ift. alle nybosatte i 2016 nSamarbeidsavtale med frivillige aktører uForum for fattigdomsbekjempelse uMål: å hindre sosial ekskludering for barn og unge innbyggere i kommunen og styrke samhandlingen uGjennomføre program for «helhetlig økonomisk råd og veiledning» for alle Nav kontor i TO-Ofoten. Målet er i større grad å sette økonomi og økonomiens betydning for hele familiesituasjon på dagsorden.

Hva videre?? Vi har oppnådd forpliktende samarbeid på tvers av kommunale enheter og frivillighet, men nå sluttfører vi en forpliktede handlingsplan mot barnefattigdom i Narvik kommune 1)Skape god oversikt over og øke bruken av det eksisterende aktivitetstilbudet i Narvik kommune (Frivillighetssentralen/Ofoten friluftsråd/Narvik kommune ved enhet kultur og ressursteamet – enhet barn/unge/familie. 2)Styrke aktivitetstilbudet i ferier og høytider 3)Å ferdigsstille en webbasert portefølje av de aktiviteter, tilbud og muligheter som finnes i Narvik og plassere ansvaret hos kommunal aktør. Aktiv kunnskap om og bruk fra ansatte og innbyggere 4)Årlig fagdag med fokus på barn og unges oppvekstvilkår. Mål er å øke bevissthet og kunnskap om og tiltak for barnefattigdom i kommunens tjenesteapparat, samt i skoler og barnehager. 5)Åpne en kommunal base med fokus på arbeid/aktivitet men der vi også ser for oss samlokalisering med frivillighetssentralen. Dette skal være et felles prosjekt i Narvik kommune der ulike enheter bidrar med ressurser, har det som en møteplass og som kan være en møteplass utover ordinær arbeidstid «driftet» av frivillige. 6)Rekrutterer i disse dager arbeidsleder/prosjektleder for «basen» (finansiert skjønnsmidler) 7)Å være uredd for eget «byråkrati» og å tørre å «trå i hverandres bed».

UTFORDRINGER Nær 200 utlån årlig i utstyrspoolen: økonomi til å sikre videre drift/oppgradering. Aktivitetsukene En utfordret kommuneøknomi Å lykkes med koordineringen, kunnskapen på tvers om alle de gode tiltak og ordninger som eksisterer. OPPSØKENDE OG HELHETLIG ARBEID Godt koordineringsarbeide opp mot revidering av boligpolitisk handlingsplan, oppvekstplan m.v. Å få iverksatt og prioritert de tiltak vi «mangler». «Ufarliggjøring» av tilbudene / mulighetene til de ulike brukergrupper. Å iverksette de langsiktige og forebyggende tiltakene fremfor alle kortsiktige og kompenserende tiltak.