Månedsbrev Vardaberget 2015 November – desember 2015 Tilbakeblikk! o Prosjekter denne høsten o Femårsgruppen «Sola – klubben» Fokus i november – desember.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turene i November har gått til:
Advertisements

Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Maurtuå MÅNEDSRAPPORT FOR FEBRUAR MÅNEDSRAPPORT FOR FEBRUAR HVA HAR VI GJORT I FEBRUAR? Telefon Maurtuå : Mobil tlf: Telefon.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS JANUAR 2016 Godt nytt år til dere alle! Håper dere hadde noen fine, rolige dager på tampen av 2015 Forrige måned… I desember var.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Plan for 1.klasse Uke november Fylket vårt Rogaland.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i september og skal gjøre i oktober Som dere ser på bildet var noe av det mest spennende.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
Uke 39: Skoguke på Lekestua, høsten Det er tid for høstens skoguke. Vi gleder oss! Skogen innbyr til mye forskjellig lek. Den byr på utforsking,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
NYHETSBREV fra «Blåbærtua» Januar 2017
Lag dere en rolig og stemningsfull adventstid!
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Månedsbrev Småtroll Desember.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS februar 2017
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
September Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Kine, Astri, Liv, Ann Kathrin og Tone
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
NOVEMBER UKE MANDAG (Varmmat) TIRSDAG (matboks) ONSDAG (smørelunsj)
Januar på Pytten Da var desember over, og vi skriver Vil benytte anledningen til å ønske dere alle et godt nytt år. Håper alle hadde en flott juletid.
Januarnytt Desember: Vi har lagt bak oss en måned preget av daglige adventsamlinger der Ebenezer Scrooge hjalp oss å telle ned dagene til jul. Barna trakk.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
Hva har vi gjort i September?
Månedsbrev Desember 2016 Desember: Tema JUL Mål for barna:
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Vi sorterer etter farger
Årshjul rødbasen
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 50-51
2017 Tiden som kommer: Praksisbarnehage
Desembernytt Månedens jubilanter
DESEMBER November Desember
Foreldremøte skolestartere 2018
Årshjul grønnbasen
Februar UKE MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG (smørelunsj) TORSDAG
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Hva har vi gjort i november?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
MAI MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG Juliusklubb klokken 09.30
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Periodeplan for desember 2018
Foreldremøte Maurtua.
Periodeplan for Januar 2019
Periodeplan for februar 2019
Periodeplan for Januar 2019
Velkommen til foreldremøte
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
Eine og Andri på viktig oppdrag
HVA HAR VI GJORT I DESEMBER?
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
MEG SELV EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

Månedsbrev Vardaberget 2015 November – desember 2015 Tilbakeblikk! o Prosjekter denne høsten o Femårsgruppen «Sola – klubben» Fokus i november – desember o Trivsel og dynamikk i gruppen o Advent o Omvendt pakkekalender Informasjon og viktige datoer i november og desember

Tilbakeblikk September – oktober Prosjekter denne høsten Femårsgruppen «Sola – klubben» Prosjekter denne høsten Undersøkelsen om livet på gården Ragna observerte at flere barn viste stor interesse for hvilke dyr som bodde på en gård. Med utgangspunkt i dette startet hun opp en undersøkelse om dyrene på gården sammen med åtte barn i alderen 3- 5 år. Noen av barna lurte veldig på hvem som passet på dem når det ble kveld, noen andre barn lurte på hva dyrene spiste og hvordan de hadde det. De minste viste seg raskt interesserte i å finne ut om dyrene som hørte til gården mens de eldste fokuserte også på hvordan dyrene hadde det sammen. De snakket, de tegnet, de klippet og limte sammen over flere økter. Da barna ga uttrykk for at de var ferdige i denne omgang så evaluerte vi undersøkelsen også på avdelingsmøte. Noe av det som kom frem var at barn i ulike aldre hadde ulike forestillinger om dyreliv på en gård og at barna ikke hadde de samme forventningene om hva de skulle finne ut av i løpet av undersøkelsen. Jeg tenker at det er mye barn lærer sammen som de ikke hadde lært hvis de hadde arbeidet kun med jevnaldrende. Hvordan kan vi videreutvikle undersøkelsen? Hvis noen kjenner en bonde med en gård i gå-avstand til barnehagen og som kunne tenke seg å gi oss en omvisning i fjøset så tips oss gjerne så kan vi legge inn et besøk i løpet av våren. Hvordan ser en bondegård ut i andre deler av landet? Og i andre land? Har bønder de samme dyrene i sine «fjøs» som vi finner rundt på Sola? Vi har også laget et spor til inspirasjon om lek med bondegårdsdyr: vi skapte et rom inni rommet. Vi snudde en bokhylle opp ned, plasserte den midt på gulvet, kledde den med et grønt stoffstykke. Vi la frem materialer barna kunne forsyne seg av selv: avlange klosser, steiner og grener barn har malt, litt gress og kongler og en kasse med bondegårdsdyr. Hvem følger opp invitasjonen? Hva skjer med leken, mon tro?

Jeg observerte tidligere denne høsten noe veldig interessant i uteleken hos noen barn: de brukte gjenstander som var tiltenkt vann – lek og sandkassen til å prøve ulike typer krefter under bevegelse, både tyngdekraften og friksjon. De prøvde ut gjenstandene i luften, i baljer med vann under vann-lek, over gjerdet, oppover og nedover en lang planke etterlatt av byggmesteren, ned fra trær, oppover og nedover vippen, oppi den store dissen og ned igjen. Med utgangspunkt i dette så startet vi en mini- undersøkelse med noen av barna som hadde vist iver i den leken tidligere, mellom 3- 5 år, tilfeldigvis bare gutter. Problemstillingene jeg sirklet inn for å undersøke sammen med barna var: «Hvilken gjenstand havner fortest oppi bøtta? Hvilken gjenstand flyter og hvilken gjenstand synker?» Jeg valgte en del gjenstander som biler, baller, kongler, klosser, steiner i ulike størrelser, pinner, mynter, korker. Jeg la dem oppi en bøtte. Hvordan kan barn sammenligne fart? Jeg tenkte at de kunne slippe gjenstander samtidig i to like ramper som gikk nedover fra et bord til hver sin bøtte på gulvet. Da kunne barna høre hvilken gjenstand som traff hvilken bøtte først. Så kunne barn hjelpe hverandre å forutsi hvilken av de gjenstandene som kom til å flyte eller synke i en balje med vann. Jeg presenterte problemstillingene til barna i gruppen min. Hvordan kom de til å bruke materialene? Kom noen av dem til å se en sammenheng mellom flyteevne og tyngde? Hvordan gikk det? Vi gikk i eksperimenterings-rus, hvis en kan bruke et slik uttrykk. Barna ville unisont bare ha mer og mer. Alle gode ønsker om å knipse i vei og dokumentere alle trinn i barnas læringsprosess mens de sammenlignet farten og tyngden ble fort glemt. Gleden og iveren smittet over lynraskt og jeg ble selv revet med. Vi flytter på den! Her! Nå! Ta den! Ta den andre! Ja, Mer! Hent mer! Oppi, oppi! De snakket i utrop, de prøvde ut to, så tre, så mange gjenstander samtidig. De ene flyttet på rampen for å se hva som skjedde med bilene. Barna så på hverandre. Uten å snakke samarbeidet to barn om å legge rampene sammen så de ble dobbelt så store som før. Undersøkelsen endte naturligvis med barn - og gjenstander – og de to rampene – oppi baljen. Barna syntes dette ble det meste naturlige mens jeg ble overrasket over at det skulle ende slik. Lærte barna noe? Jeg så at barna viste stor glede over å kunne endre på betingelser og rammer rundt undersøkelsen. Jeg så både tre- og - femåringer lære av hverandre, jeg så de brukte mange ulike typer signaler for å kommunisere ideer. Nå lurer jeg i etterkant: hvorfor ble det tilfeldigvis bare gutter i denne undersøkelsen? Hadde barna forholdt seg til materialene i undersøkelsen på samme måte hvis de var i en gruppe med kun jevnaldrende? Undersøkelse om tyngdekraft og bevegelse

Undersøkelse om lys og skygge I Opptakten til denne undersøkelsen blant ti 3- 4 åringer ble følgende praksisfortelling. Praksisfortelling fra sept På jakt etter skyggen vår Det er flott sensommervær. To gutter, både femåringer, leker ute. De springer side om side, oppover og nedover bakken på lekeplassen. De lager høye lyder og smiler, armene på siden. De faller oppå hverandre og ler sammen av det hele. Den ene reiser seg og drar kameraten sin opp. De står et øyeblikk slik, oppreiste og stille. Deres kropper kaster lange skygger på bakken. Den ene gutten ser ned. Ser bak. Den andre vennen gjør det samme. De utveksler blikk. Uten ord. Så starter de å gå baklengs og fremover, sakte og så fort, frem og tilbake oppover og nedover bakken. Dette går ikke ubemerket hen blant våre mest nysgjerrige tre – og fireåringer. Flere stiller seg langs gjerdet og observerer det hele. «Ka gjør dokk»?, spør en av våre treåringer. De to kameratene ser på hverandre. Den ene svarer: «Me jakter på skyggene våre»

Undersøkelse om lys og skygge II Solen skinte usedvanlig mye denne høsten. Jeg og Elena samlet flere slike observasjoner av barn som lekte med skyggene sine på tur, på lekeplassen, foran speilet. Det ledet meg til å tenke: Hvilken hemmelighet har barn oppdaget som jeg som voksen har glemt for lengst? Er det mulig å fange øyeblikk? Er det mulig å utforske ulike sider ved fenomener som lys og skygge, fenomener som er så selvsagte at vi voksne tar det for gitt? Er det mulig å gå på jakt etter sin egen skygge? Andre sine skygger? Kan de endre seg inne? Ute? Med avstand? Barn i denne undersøkelsen er 3- 4 åringer. Noen er engstelige for å hevde seg i gruppen, for å ta plass. Noen snakker ikke norsk. Noen er grenseoverskridende og sårbare. Noen er modige og omsorgsfulle. Noen vil være de minste for alltid. Hvordan skape estetiske opplevelser for barn med så ulike forutsetninger? Alle trenger å oppleve mestring og få bekreftet sin identitet. Kan vi oppmuntre barna til å ta plass og påvirke skygge og lys? Kan vi hjelpe de barna som er modige til å vise veien for de som er mer utrygge? Hvordan gi alle mulighet til å gi sitt uttrykk uavhengig av et felles norsk språk? Vi gikk på jakt etter egen og andre sin skygge ute på lekeplassen. Hvor skal jeg stå mot sollyset for å få liten skygge? Hvor stor kan min skygge bli? Vi hjalp barna å « fryse» skyggene fast på bakken. Hva skjedde når de studerte hverandres skygger inne foran stor prosjektor? Jeg og Elena noterte oss underveis at barna turte mer og mer og hjalp hverandre underveis. Dette ble den undersøkelsen som varte lengst av alle og vi er ikke helt ferdige enda. Vi tar en pause fra undersøkelser og prosjekter nå og kommer tilbake etter jul.

Femåringer i «Sola – klubben» og «Sola sett gjennom barnas øyne» Femåringer i Vardaberget og Øygarden har, sammen med Camilla fra Vardaberget og May fra Krogen på Øygarden, gått på besøk til hverandre på onsdager og brukt denne høsten på å bli bedre kjent med hverandre. De har hatt samarbeidsleker og bli- kjent leker. Målet har vært å etablere trygghet og positive relasjoner blant barn som ikke leker sammen i hverdagen før barna går løs på mer utfordrende oppgaver i grupper og før femåringer skal i gang med prosjektarbeid om «Sola sett gjennom barnas øyne» etter jul. Høsten, lavere temperatur og forkjølte små neser fører ofte til en periode med sykdom både blant barn og av og til også hos personalet. Det var godt vi begynte tidlig denne høsten med samarbeidet på onsdager. Etter hvert som høsten skred frem og små og store ble syke i tur og orden så måtte vi flytte en del felles treff med femåringer fra Øygarden til torsdag eller utsette til ukene etter. På torsdager har Camilla hatt tilrettelagt lesestund for femåringer samt ulike førskoleoppgaver. Ragna og meg tar over for Camilla inntil hun er på plass igjen. I desember har vi en liten pause før oppstarten etter jul. Kan femåringer etablere sterke bånd mellom hverandre på tross av fysisk avstand til hverandre? May fortalte om en jente på Øygarden som er blitt helt bergtatt av en av guttene som går på Vardaberget. Hun gleder seg hver uke til han kommer på besøk.

Trivsel og dynamikken i gruppen Vi har sett mye god lek i spontane lekegrupper blant de eldste. Noen føler seg innimellom urettferdig behandlet av andre lekekamerater og da er vi der og prøver å hjelpe til. Vi ser noen fireåringer prøver å ta kontakt med andre barn ved å klovne seg i enkelte situasjoner fordi de er usikre på seg selv. De får vår bekreftelse på at de er gode og verdsatte for hvem de er. De minste på avdelingen har virkelig blomstret opp og tar sin plass med alt det innebærer. De trenger å bli bekreftet og prøve ut hvor mye de klarer på egenhånd. Dette kan de vise spesielt godt under overganger fra f. eks påkledning til utelek eller under måltider. Rutiner kan ta lengre tid å komme seg igjennom. De leker også mye mer i lag i stedet for kun å leke ved siden av hverandre. Dette fører til mye glede og latter, men også flere konflikter om mitt og ditt. De minste trenger mye veiledning enda. Vi prøver å hjelpe barna å sette ord på følelser i lek. Vi gir barna gode tilbakemeldinger når de gjør noe positivt med hverandre. Det kan være når to venner f. eks klarer å bytte på å bestemme, vente på tur, dele, trøste, le sammen, lage avtaler osv. På denne måten håper vi at disse små «dryppene» hjelper barna på sikt til å kunne få styrke selvbildet sitt i samspill med andre. Er vi i mål? Nei. Dette er noe som de voksne skal hjelpe barna med igjennom hele barndommen. Fokus i november – desember o Dynamikk i gruppen o Advent o Omvendt pakkekalender

Advent Omvendt pakkekalender Vi ønsker å lage en ”omvendt” julekalender med fokus på å gi fremfor å få. Dette er en fin anledning for å vise giverglede og omtanke for de som ikke har det like bra som oss. Det er frivillig å delta. Hvert barn kan ta med seg en pakke til barnehagen. Foreldre og barn finner sammen fram et pent brukt klesplagg, pent brukt skotøy eller pent brukt leke barnet har vokst fra. Det er også kjekt med enkle ting som fargeblyanter og fargeleggingsbøker, spill, ball, puslespill, barnebøker eller ting ungdommer i en familie kan ha glede av. Pakk det inn i en pose eller brunt papir med navn på den som gir og om innholdet er til jente / gutt/ ungdom/ dame/ herre. Lever pakken i barnehagen innen tirsdag 24. november. Hver dag i desember kommer et barn frem under adventsamlingen, pakker inn en pakke og legger den under treet/ oppå hylla. Innsamlingen går til barn, familier og mindreårige på Sandnes asylmottak. I løpet av uke 51 kommer en representant fra Sandnes asylmottaket sammen med en familie og tar imot gavene på vegne av alle familiene og takker alle barna for deres raushet. Vi takker veldig alle foreldre so m hjelper oss med dette! Adventstiden er en tid for ro og ettertanke. Vårt mål med denne perioden er: o Oppmuntre barn til å utøve innlevelse i andre (vekt på gleden over å gi og glede andre som ikke har så mye) o Gripe barna i å gjøre gode handlinger for hverandre o La barna bli kjent med vanlige norske juletradisjoner. o Legge til rette for en rolig og stemningsfull adventstid. Mange ganger kan gaveønsker og førjulsstress trekke fokuset bort fra det som virkelig er viktig: at vi har det godt sammen med hverandre. Vi legger ikke vekt på noen storproduksjon av julegaver, men noen hemmeligheter blir det. Vi vil også vise omtanke for de som ikke har det like bra som oss og fokusere på å gi fremfor å få. Dette er verdier som familier på tvers av ulike trosretninger kan enes i. Vi skal telle ned julen gjennom en omvendt pakkekalender hvor vi gir i stedet for å få. Vi skal kose oss og slappe av, synge julesanger, og holde felles samlinger hver mandag i advent, samt markere Luciadagen og ha nissefest. Se datoer for arrangementer i den siste siden i dette brevet.

Bursdager, arrangementer og viktig informasjon Viktig i desember Elias og Arkellie skal dessverre flytte til andre kommuner og slutter i barnehagen i desember. Vi kommer til å savne dem masse men vi vet de får seg raskt nye venner. Vi ønsker dem alt godt videre! Vi får dermed sannsynligvis to nye barn i løpet av januar. Onsdag reiser vi med buss til Sola kirke. Barn må komme senest kl den dagen. Femåringer skal delta med Lucia- sanger m.m. Ta med hvit overdel. Fredag Santa Lucia opptog. Femåringer skal delta med Lucia- sanger m.m. Ta med hvit overdel. I slutten av uke 51, sannsynligvis torsdag Familie fra Sandnes asylmottaket kommer på besøk. Fredag Nissefest Bursdager i desember: Dina Tjørswaag Bakke Maria Ryana Caetano Kristian Valsvik Johnsen Gratla! Viktig i november I uke 45, 46: foreldresamtaler på Vardaberget. Skriv deg gjerne opp på ledig tidspunkt. Passer ikke tidspunktet så ta kontakt med meg og vi avtaler vi en annen tid. Velkommen! Fredag er barnehagen stengt på grunn av planleggingsdag. Tirsdag : frist for å levere inn pent brukt klesplagg/ sko/ bok/fargeblyanter ol. til omvendt pakkekalender. Dette er frivillig. Mandag felles adventsamling kl Bursdager i november: Sverre Gratla! Stor takk til alle foreldrene som bidro til «Solsikkeaksjonen» dvs. innsamlingsaksjonen til SOS – barnebyer i oktober ! Viktig i romjulen Rundt jul og nyttår pleier det å være færre barn på alle avdelingene. For at barna skal ha flere lekekamerater, kan det være at vi slår sammen avdelingene deler av dager i romjulen. Det vil si at det alltid er minst èn voksen fra hver avdeling til stede i løpet av dagen, men de ansatte kan ha ulike vakter. I denne perioden vektlegger vi gode lekegrupper, spontane lesestunder og tid for utelek. Så regntøy/ uteklær og skift på plass er viktig. Vi kommer til å rydde litt i garderobene. Derfor er det lurt at foreldrene tar seg tid en dag før jul og går gjennom korgene med klær «ingen» eier både fra Vardaberget og kjerrberget og ser om de finner noen klær de har savnet. Klær kan havne på feil avdeling. Vi ønsker at foreldrene tar med dresser, regntøy og votter hjem til vask og tar det med tilbake i barnehagen. Vi trenger dem i romjulen. På forhånd tusen takk! Åpningstider Torsdag Juleaften. Barnehagen stenger kl Fredag Første juledag. Barnehagen er stengt. Barnehagen er åpen igjen fra mandag – Torsdag Nyttårsaften. Barnehagen stenger kl Fredag først nyttårsdag. Barnehagen er stengt. Mandag er det planleggingsdag for personalet. Barnehagen er stengt. Vi åpner igjen tirsdag den Vi ønsker alle en riktig god jul 2015 og et flott nytt år 2016! Vennlig hilsen fra: Paula, Ragna, Camilla og Elena.