Markedsinformasjon 1. tertial 2016 Virke Byggevarehandel Virke Analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk April 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Advertisements

Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Om skole og næringslivssamarbeid
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juli 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk November 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Gjengs leie er på vei opp. Fortsatt økt markedsleie vil presse gjengs leie ytterligere opp.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nytt fra opptakskontoret NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN RFF Årskonferanse, Trondheim, 2. – 4. mai 2016.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Utvalgte kulturlandskap i jordbruket Forvaltningssamling i Trondheim
Fagforbundets SOS-barneby "Sammen gir vi et trygt hjem til barn og unge i Angola, med håp om og mulighet til en ny framtid. For meg er det omtanke, solidaritet.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Det globale makrobildet høsten 2017
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Markedsrapport November 2017
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Ved fylkeslege Petter Schou
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
NAVs bedriftsundersøkelse
NTAF Etterutdanningskurs
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Markedsinformasjon 1. tertial 2016 Virke Byggevarehandel Virke Analyse

Påsken i år ga kraftig utslag for byggevarehandelen Tallene fra Virke byggevare viser en omsetningsvekst i 1. tertial på 4,1 prosent. Privatmarkedet hadde derimot svak omsetning. Den tidlige påsken i år gjorde at store deler av sesongvaresalget ble flyttet til senere på våren. Det er svært stor variasjon mellom de ulike fylkene. Kraftigst vekst finner vi i Oppland, men også store deler av indre Østland for øvrig gjør det gjennomgående bra. Ikke overraskende viser store deler av Vestlandet negativ utvikling også denne perioden. - Tallene fremstår sterke, med tanke på at det også var et solid tertial samme tid i fjor, sier Bengt Herning, direktør for Virke Byggevare. - Likevel antar vi at en betraktelig del av veksten skyldes prisøkning grunnet fortsatt svak valuta. Vi vet at det tar lang tid før endringer i valutakurs gir utslag i prisøkninger, sier Herning. Det er fortsatt bra fart i hyttemarkedet, noe som i enkelte regioner er med å trekke opp tallene betydelig. - Det er svært hyggelig for de aktørene som har hovedtyngden i disse områdene, sier Herning. Fall i privatmarkedet Privatmarkedet har en negativ utvikling målt mot samme periode i fjor, med -1,2 prosent nedgang. Tallene i privatmarkedet preges av den svært tidlige påsken i år. Den negative utviklingen ser vi igjen i stort sett alle deler av landet. Til tross for høy kampanjeaktivitet på uteromskategorien, har ikke dette materialisert seg i gode omsetningstall enn så lenge. - Det at påsken falt så tidlig som den gjorde i år, har gjort at vi antar forbrukeren har forskjøvet de store utendørsprosjektene til senere på våren. Vi er ikke bekymret for utviklingen i privatmarkedet som så, da vi forventer at mye av dette blir tatt igjen allerede i mai. Privatmarkedet kommer sterkt de neste månedene, det er vi sikre på, avslutter Herning. For mer informasjon, kontakt: Bengt Herning, direktør Virke Byggevarehandel, telefon Magnus Flaaten, Rådgiver, Virke Analyse og bransjeutvikling, telefon *Markedsinformasjonen bygger på omsetningsstatistikk fra følgende byggevareaktører: Byggmakker Handel, Optimera, Løvenskiold Handel, Nordek, Coop, Neumann Bygg, Mestergruppen, Gausdal Landhandleri, Ski Bygg og Carlsen Fritzøe 2

Deltakere i markedsinformasjonsgruppen Aktøroversikt OptimeraOptimera Proff, Montér Byggmakker HandelByggmakker, Stangeskovene, Julius Jakhelln, H.C. Thaugland Løvenskiold HandelMaxbo Proff, Maxbo CoopCoop OBS Bygg, Coop Extra Bygg, Coop Byggmix NordekXL-bygg MestergruppenByggeriet, Mestersalg, Partner tre Neumann byggNeumann Bygg Carlsen Fritzøe Gausdal Landhandleri Ski Bygg Markedsinformasjonsgruppen leverer omsetningstall for byggevarer på vegne av blant annet følgende konsepter:

Fortsatt store regionale forskjeller Byggevarehandelen går fortsatt sterkt i årets første tertial. Omsetningsveksten i 1.tertial i år har vært på 4,1 prosent samlet for både privat- og proffmarkedet, selv etter et meget sterkt fjorår. Noen fylker skiller seg ut. Oppland er fylket med sterkest utvikling dette tertialet, selv fra høye volumer. Fra innlandet generelt får vi tilbakemeldinger om at hyttemarkedet fortsatt går sterkt. Aktørene har en stund stilt spørsmål om hvor lang tid det vil ta før hyttemarkedet blir uttømt -noe man definitivt ikke finner antydning til i tallene så langt i år. Flere aktører har uttalte ambisjoner om å være billigst, noe som gjenspeiles i en voldsom kampanjeaktivitet, med tilhørende prispress på store varegrupper. Knallhard konkurranse i lokale markeder i kombinasjon med kampanjer er med på å holde priser nede –til glede for forbruker. Sesongvariasjonene er store, og de senere månedene har fokus vært på utendørsvarer; bekledning, platting, maling og beis er gjengangere i konseptenes kommunikasjon og priskonkurranse. 4

Proffmarkedet fortsetter å dra ifra Segmentsoppsummeringen i første tertial 2016 viser nok en gang at proffmarkedet er den store vinneren. Flere fylker kan vise til solid tosifret proff-vekst. Oppland kommer absolutt sterkest ut med godt over 20 prosent vekst i perioden. Det antas at den svake omsetningen i privatmarkedet kommer av den tidlige påsken i år, og at større deler av omsetningen i dette markedet kan komme senere på året. Dette kan veie opp for den svake utviklingen vi ser så langt i år. Mange potensielle langhelger i mai gjør at gjeninnhentingspotensialet allerede kan være innkassert første måned i neste tertial. I tillegg til en tidlig påske ser man et tydelig fall i antall omsetninger i annenhåndsmarkedet for boliger, som naturligvis kan utgjøre en forskjell i byggevareaktørenes omsetning. Aktørene selv mener at en gjennomsnittlig boligkjøper pusser opp for «flere hundre tusen», noe som naturligvis påvirkes omsetningen negativt ved fallende transaksjonsvolumer. Både gjennom egeninnsats og innleid arbeidskraft/tjenester får dette konsekvenser for veksttakt i både privat- og proffmarkedet. 5 3,3 % 16,8 % 7,4 % 12,8 % 21,2 % 7,4 % 8,0 % 14,5 % 15,8 % 6,4 % -5,9 % -2,5 % 11,1 % -3,1 % 13,6 % 13,4 % 7,6 % 13,8 % -1,7 % -0,9 % 3,9 % -0,5 % -0,9 % -5,4 % -5,1 % -1,2 % -13,3 % 5,9 % -5,4 % 6,4 % -3,2 % -8,9 % 0,2 % 5,0 % -6,5 % 11,6 % -20,0 %-15,0 %-10,0 %-5,0 %0,0 %5,0 %10,0 %15,0 %20,0 %25,0 % Østfold Akershus Oslo Hedmark Oppland Buskerud Vestfold Telemark Aust-Agder Vest-Agder Rogaland Hordaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Stor-Trøndelag Nordland Troms Finnmark Proff Privat Kilde: Virke Analyse

Status i dagens boligmarked Stadig svakt utbud av boliger – både nye og i annenhåndsmarkedet – gjør at byggevareforhandlerne ikke har kunne forvente mye drahjelp fra ROT-markedet* i årets første tertial. Lavt tilbud og høy etterspørsel har gjort at prisstillelsen i sentrale strøk har nådd nye nivåer, der en rekke objekter har gått langt over takst. Til tross for at dette ikke er normen, kan knapphet på objekter være med å presse opp prisene og «spise» av tilgjengelig kapital for rehabiliteringen man normalt ser i et transaksjonsmarked, i etterkant av overtakelse % *Rehabilitering, ombygning og tilbygg Kilde: SSB, Tabell: 10187

Status i dagens boligmarked forts. Til tross for korte liggetider grunnet underskudd av boliger i annenhåndsmarkedet i en rekke områder, stiger allikevel den gjennomsnittlige liggetiden for boliger med 4,5 prosent, målt mot samme periode i fjor. Mindre endringer i de aller fleste områder overkjøres totalt av olje-og shippingtunge områder på Vestlandet. Gjennomsnittlig liggetid i Stavanger er doblet fra 38 til 75 dager og gjennomsnittlig liggetid i Møre og Romsdal har steget med godt over 20 dager (april-tall)*. 7 Kilde: Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS Kilde: Eiendom Norge. URL:

Med blikket rettet fremover Den fallende trenden i igangsettingstillatelser begynner nå å materialisere seg i lavere output i boligmarkedet lokalt på Vestlandet. De regionale trendene fra 2015 fortsetter dermed inn i første kvartal 2016: Tydelig nedgang i både igangsettingstillatelser og fullførte boliger i Rogaland, og i hovedsak god fart i resten av markedet, er den korte oppsummeringen av tallene. 8 Kilde: SSB

9 ProffPrivatTotal 2014/ / / / / /2016 Østfold8,9 %3,3 %2,9 %-1,7 %6,6 %1,5 % Akershus14,4 %16,8 %13,4 %-0,9 %14,1 %10,6 % Oslo4,5 %7,4 %1,5 %3,9 %3,4 %6,1 % Hedmark7,5 %12,8 %5,1 %-0,5 %6,4 %7,0 % Oppland3,0 %21,2 %6,0 %-0,9 %3,8 %15,0 % Buskerud9,9 %7,4 %3,8 %-5,4 %8,0 %3,6 % Vestfold8,2 %8,0 %2,4 %-5,1 %6,4 %3,9 % Telemark2,7 %14,5 %13,9 %-1,2 %7,5 % Aust-Agder16,7 %15,8 %6,0 %-13,3 %13,5 %7,9 % Vest-Agder3,8 %6,4 %0,7 %5,9 %3,0 %6,3 % Rogaland-3,8 %-5,9 %-1,3 %-5,4 %-2,8 %-5,7 % Hordaland9,7 %-2,5 %-5,7 %6,4 %3,6 %0,7 % Sogn og Fjordane-0,7 %11,1 %0,1 %-3,2 %-0,3 %3,8 % Møre og Romsdal7,1 %-3,1 %3,6 %-8,9 %5,3 %-6,0 % Stor-Trøndelag3,1 %13,6 %0,0 %0,2 %1,6 %7,1 % Nordland7,4 %13,4 %-2,6 %5,0 %1,9 %9,2 % Troms1,2 %7,6 %13,2 %-6,5 %6,0 %1,3 % Finnmark30,8 %13,8 %6,5 %11,6 %17,9 %12,8 % SUM5,7 %7,5 %2,5 %-1,2 %4,5 %4,1 %

10 Tall fra Eiendom Norge januarfebruarmarsaprilmaijunijuliaugustseptemberoktobernovemberdesember Antall, omsetning Liggetid Pris ,29204,16206,94209,7209, ,24212,62212,39212,48212,57213, ,5221,85223,34226,24225,63225,96223,39229,05227,04224,34225,27223, ,98231,54235,91239,29 Boligbygg, etter tid og statistikkvariabel 2014Igangsatte boliger hittil i årFullførte boliger hittil i år2015Igangsatte boliger hittil i årFullførte boliger hittil i år2016Igangsatte boliger hittil i årFullførte boliger hittil i år M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M

Virke Analyse