Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Finansieringsordninger
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Hva er Fretex ?.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Melding til Stortinget…
Midtveisevaluering FME Samfunn
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Forebyggende innsatser i skolen
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Departementets styring og styrenes rolle
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Anbudsprosessen i Aust-Agder Utgangspunktet før prosessen Prosessen frem til tilbud Tiden fra tilbud til Nav sin beslutning Samarbeid om gjennomføring.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Mandat og rammeverk for evalueringen
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
Ny ordning for Utviklingssentrene
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Gjennomføring av tilsynet
Evaluering av organisasjonsform samisk høgskole
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen

Beate Tislevoll, Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid

Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid har som hovedoppgave å bidra til et godt kunnskapsgrunnlag for utvikling av grunnopplæringen basert på nasjonal og internasjonal forskning og analyse. Avdelingen har et overordnet ansvar for koordinering av alle aktiviteter i Utdanningsdirektoratet knyttet til forskning, evalueringer og internasjonale komparative studier. Avdelingen skal bidra til at utvikling av nye strategier og tiltak er basert på dokumentert kunnskap, og at tiltak utformes på en slik måte at det er mulig å evaluere effekter og måloppnåelse.

10 nasjonale sentre skal bidra til å utvikle kvaliteten på grunnopplæringen Åtte sentre evaluert: Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) Fremmedspråksenteret Kunst- og kultursenteret Lesesenteret Matematikksenteret Naturfagsenteret Nynorsksenteret Skrivesenteret To ikke evaluert: Senter for mat, helse og fysisk aktivitet og Læringsmiljøsenteret

Om de nasjonale sentrene De nasjonale sentrene er organisert etter § 1-4 Lov om universiteter og høgskoler: (4) Departementet kan i samråd med institusjonen legge driften av en nasjonal fellesoppgave til en bestemt institusjon, uten at institusjonens egne styringsorgan har ansvaret for den faglige virksomheten. Faglig styring og oppfølging av de nasjonale sentrene er delegert fra Kunnskapsdepartementet til Utdanningsdirektoratet. Kunnskapsdepartementet inngikk samarbeidsavtaler med vertsinstitusjonene da sentrene ble etablert.

Bakgrunn for evalueringsoppdraget Mars 2013 ble «Arbeidsgruppe for gjennomgang og vurdering av faglige, økonomiske og administrative problemstillinger vedrørende de nasjonale sentrene» etablert med deltakere fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet. Arbeidsgruppen bestilte evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen. På grunn av omorganisering i Utdanningsdirektoratet, - styring av sentrene ble overført fra fagavdelingene til en egen styringsavdeling -, ble arbeidsgruppen nedlagt allerede før konkurransegrunnlaget til evalueringen ble utformet. Behovet for kunnskap var fortsatt til stede og evalueringsoppdraget ble gjennomført

Konkurransegrunnlaget Oppdraget skulle utføres i tidsrommet – Total kostnadsramme inntil NOK inkl. mva. Formålet med evalueringen var å få et bilde av hvordan endringer i mandat i 2010, oppdrag og ansvarsområde har påvirket det faglige arbeidet, organisering og drift i de nasjonale sentrene fra 2010 og til i dag. Evalueringen skulle danne grunnlag for å vurdere om sentrene oppleves som en nyttig, faglig ressurs i sektoren og å vurdere styrker og svakheter ved Utdanningsdirektoratets styring av sentrene.

Prosessen med valg av utfører - innstillingsnotat Konkurransegrunnlaget ble lagt ut på Doffin og TED 3. juni 2013 via Mercell - portalen. Frist for å sende inn tilbud ble satt til 2. september 2013 kl 12:00. Det kom inn fire tilbud. To miljøer ble invitert til forhandlingsmøte. NIFU valgt på grunn av forskerteamets kompetanse, tilbudets bruk av relevant forskning og åpne, utforskende tilnærming til problemstillingene i konkurransegrunnlaget. Saksbehandlergruppen vurderte at denne tilnærmingen ville gi nye perspektiver til styring og bruk av de nasjonale sentrene.

Prosedyrebeskrivelser, lenker til lovparagrafer og maler

Forskningsplakaten Prosedyrebeskrivelse for anskaffelser av evaluerings- og forskningsoppdrag Fase 1 Forberedelse Fase 2 Kunngjøring av konkurranse Fase 3 Avslutning av konkurranse Fase 4 Avtaleprosessen Fase 5 Oppfølging av oppdraget og oppdragstaker Fase 6 Rapportering og publisering Fase 7 Avslutning av oppdraget Fase 8 Formidling av resultater

Viktige erfaringer og læring fra prosessen Prosedyrebeskrivelsene må med jevne mellomrom presenteres, repeteres og justeres. Forskningsplakatens innhold skal være ryggmargsrefleksen til alle i Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid (FIA).

Viktige erfaringer og læring fra nærmere utforming av oppdraget i forbindelse med avtale/kontraktinngåelse Presisere at vi skal bruke ekstern vurderer fra Forskerpanelet til å vurdere tilbud i anbudskonkurranser. Vi bruker ikke lenger begrepet «underveisrapport».

Når politiske bestillinger endrer seg underveis i selve evalueringsprosessen «Bakgrunn for tilleggsoppdraget til NIFU et at Utdanningsdirektoratet ut fra kravspesifikasjon for det opprinnelige oppdraget og underveisrapportering fra dette, er av den oppfatning at oppdraget i sin opprinnelige form ikke vil fange opp viktige aspekter som direktoratet har behov for å få belyst i forbindelse med oppdragsbrev fra Kunnskapsdepartementet til direktoratet. Dette er et oppdragsbrev direktoratet mottok først i mai Det er oppdragsbrev kulepunkt 3 som ligger til grunn for at direktoratet ønsker å drøfte et tilleggsoppdrag med NIFU: «Vurdere konsekvensene av at sentrene både arbeider mot universitets- og høyskoleinstitusjoner/lærerutdanningene og direkte mot barnehagesektoren og grunnopplæringen»

Oppdragsbrev Vurdere og gi anbefalinger knyttet til de nasjonale sentrenes formål, økonomi og styringsstruktur Punkt 3 førte til utvidelse av NIFUs oppdrag 14 dagers utsettelse utkast til sluttrapport, oversendelse av ferdig sluttrapport utsatt en måned.

Viktige erfaringer fra kontakt med og oppfølging av utfører i selve evalueringsprosessen Forskere frustrerte fordi oppdraget endret seg underveis. Utvidelsen av oppdraget førte til forsinkelser. Arbeidsbelastningen på noen av forskerne ble svært stor fordi flere oppdrag hadde leveringsfrist omtrent samtidig. Rapporten ble likevel god. Forskerne mente at dette var en faglig interessant rapport å arbeide med, noe som gjorde at de nedla ekstrainnsats ut over det som var budsjettert (eller at de tok ressurser fra andre prosjekter der sluttproduktet ikke fikk samme kvalitet).

Viktig læring fra kontakt med og oppfølging av utfører i selve evalueringsprosessen Viktigheten av at tidsfrister overholdes og mulighet for å levere kvalitet på leveranser må tematiseres. Direktoratet må presentere hvordan sluttproduktet skal brukes inn i politiske prosesser og/eller inn i faglige prosesser uten å påvirke forskningen og presentasjon av funn. Direktoratets rolle er å påpeke faktafeil og eventuelle avvik fra avtalen, oppklare misforståelser og sikre rapporter som er lesbare for allmennheten.

Saksbehandlergruppe Hvert forsknings- eller evalueringsoppdrag får en saksbehandlergruppe bestående av to fra Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid (FIA) og representanter fra andre relevante avdelinger i direktoratet. Ansvarlig saksbehandler i FIA leder arbeidet i gruppen. Oppgaver: Utforme konkurransegrunnlaget Delta i forhandlingsmøter Delta i vurderingen av innkomne tilbud Lese og kommentere rapportutkast Bidra til oppsummeringsrapport som skal oversendes Kunnskapsdepartementet etter mottatt sluttrapport Videreformidle innholdet i rapporten til egen avdeling

Forskerpanel Alle større oppdrag har en ekstern vurderer fra FIAs forskerpanel. Den eksterne vurdereren har forskerkompetanse og må ikke være involvert i miljøene som har levert tilbud/ har evalueringsoppdraget. Som deltaker i Utdanningsdirektoratets forskerpanel bistår forskeren direktoratet med ekstern kvalitetssikring av tilbud i konkurranser om kartleggings- og forskningsoppdrag, og i kvalitetssikring av mottatte utkast til rapporter. Kvalitetssikringen skjer etter gitte retningslinjer for ekstern vurdering av tilbud og rapporter. Arbeidet honoreres etter statens takster for utvalgsgodtgjørelse / egen avtale. Forvaltningslovens bestemmelser (10. februar 1967) om habilitet og taushetsplikt kommer til anvendelse ved ekstern, faglig vurdering.

Bruk av evalueringsresultatet Oppsummeringsnotat og ferdig sluttrapport sendt til Kunnskapsdepartementet, 28. november Rapporten publisert på udir.no medio desember Sluttrapporten en av flere kilder i direktoratets svar på oppdragsbrev Vurdere og gi anbefalinger knyttet til de nasjonale sentrenes formål, økonomi og styringsstruktur, sendt Kunnskapsdepartementet 15. januar Rapporten presentert i ulike fora i Utdanningsdirektoratets og NIFUs regi. Alle evaluerings- og forskningsrapporters settes opp på agendaen for Direktørmøtet i Utdanningsdirektoratet.

Bruk av evalueringsresultatet Ingen beslutninger tatt på grunnlag av rapporten, men innholdet brukt i ulike sammenhenger internt i Utdanningsdirektoratet. Blant annet er innholdet brukt som kunnskapsgrunnlag for Utdanningsdirektoratets høringssvar til rapporten: Kunnskapssektoren sett utenfra. Gjennomgang av de sentraladministrative oppgavene i kunnskapssektorennskapsdepartementet, Gjedrem og Fagernæs (2016).

Oppsummering «Mål- og resultatstyring virker best hvis vi får til en god balanse og sammenheng mellom løpende måling på forhåndsdefinerte indikatorer og bruk av evalueringsmetoder for å utdype, se helhet og gjøre vurderinger.» I tilfellet Evaluering av de nasjonale sentrene valgte vi et tilbud som kunne gi oss det siste. NIFU la opp evalueringen som en multippel casestudie, det vil si en sammenlikning av flere case, her forstått som de åtte nasjonale sentrene og Utdanningsdirektoratets styring av dem. Interessante forskningsspørsmål oppsto under forskningsprosessen. NIFU tok utgangspunkt i governance-begrepet og agency-teori. Dette perspektivet har vært bevisstgjørende og nyttig for oss i direktoratet. Funnene i evalueringen har vært et viktig tilskudd til direktoratets kunnskapsgrunnlag for utvikling av grunnopplæringen.