Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsoppgaver for baneansvarlige Ansvarlig årgang G/J 10 Sesong 2012: årgang 2002.
Advertisements

Klassifisering av vegnettet ut fra risikoen for saltskader på vannmiljøet Kjersti Wike (Statens vegvesen) Paul Andreas Aakerøy (Bioforsk) Stein Turtumøygard.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Vintervedlikehold og vegstøv Bruk av renhold og støvdemping med magnesiumklorid i Trondheim, 2003 – 2005 Bjørn Ove Berthelsen, Miljøenheten i Trondheim.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Side 1 omsorg solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder Enda et utvalg om skift/Turnus Blir det vei i vellinga nå da?
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
DIALOGMØTE VEISALTING Steinkjær Glenn Kullberg Stopp Veisaltingen.
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Brøk Brøkbegrepet.
Viktige datoer i så henseende
Oppstartsmøte gruppe januar 2017
Oppgåve 7 Lotte kjøper ein telefon til 5000 kr inklusive 25 % meirverdiavgift. Kor mange kronar utgjer meirverdiavgifta? Kryss av for rett svar.   250.
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Frøy 3 Oppsummering vårsesongen og planer for høsten
Hjemmelekse til neste samling: og
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Støtteordninger fra Enova
Generell presentasjon
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Brønnbygging i Afrika.
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2018
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Salting av veger - virkemåte og hensikt
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
MatMedSmak.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Brukermanual for Livportalen
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.
Hvordan måle trekkraft?
Ungsinn – virksomme tiltak for barn og unges psykiske helse
Veileder for fysisk sikring av snøscooterløyper
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Organisasjonskart Prosjektleder BU Geir Olsvold SHA/HMS Anskaffelser
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Gjennomføring etter 5 år
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Digihelse Irene Henriksen Aune, Koordinator KS e-Komp Agder
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Fjellrypeprosjektet i Nordland og Troms
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss Åge Sivertsen Statens vegvesen Teknologiavdelingen Tek-T, (Trondheim

Ønskede egenskaper for ploger Ønske om at mest mulig snø/slaps fjernes under brøyting - også ved sporet veg Andre ønskelig egenskaper Lavt støynivå Ikke for høyt utkast

Plogforsøk TS / Lillehammer Oppsummering av erfaringer under ordinær brøyting

Testopplegg Raufoss – uke Hovedformål var å undersøke rydde og skrapeevne, dvs stålets rydde og skrapeevne. Formålet kan oppsummeres i følgende hovedpunkter: Skrapeevne på dekke uten spor og på dekke med spor Hvor mye restmengde snø/slaps blir liggende igjen etter brøyting (gjennomslipp) Visuell vurdering av kvalitet på brøytet veg Høyde på utkast, med tanke på sprut på skilt Sprut over plog Friksjon etter brøyting Støy under brøyting

Tellefsdal K70S med slapseelement Gode ryddeegenskaper ved tørr snø, kram snø og slaps

Tarron med slapseelement

Kehrmachine ”høyhastighetskost”

Snøsmelting krever mye salt!

Høyt saltforbruk er kostbart

Potensial for reduksjon av salting under snøvær med bar veg strategi? Snøfall FørUnderEtter Ønsket praksisPreventiv salting (evt. restsalt) Hyppig brøytetiltak, bruk av utstyr med gode ryddeegenskaper Brøyting for å oppnå minst mulig restsnø, snøsåle før salting Potensial for reduksjon av saltforbruk Ingen reduksjonStor reduksjonBetydelig reduksjon

1=Plog u/slaps 2=Plog m/slaps 3=Kosting etter plog 4=Kosting

Brøyting slaps (1) Det ble lagt ut 2-3 cm slaps; dette utgjorde ca gram slaps/m2. Egenvekten på slapset varierte mellom 0,79 kg/l og 0,93 kg/l g slaps pr m2 tilsvarer derfor ca 1,2 mm ”slapse”høyde. Tarron MS 34.1 hadde påmontert slapseenhet som ikke kunne reguleres opp og ned, Tellefsdal K70S hadde regulerbar slapseenhet mens Tellefsdal VD 4000 ikke hadde slapseenhet.

Brøyting slaps (2) Følgende brøyteforsøk ble utført i løpet av de to dagene: Brøyting med plog uten slapseelement (4 gjennomførte forsøk) Brøyting med plog med slapseelement (4 gjennomførte forsøk) Kosting av slaps (uten at det er brøytet før kostingen) (2 gjennomførte forsøk) Kosting etter brøyting med plog uten slapseelement (3 gjennomførte forsøk)

Plogforsøk ”slaps”

Etter plog uten slapse. og etter kost

Før – etter plog med slapseelement