Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisasjonskart Prosjektleder BU Geir Olsvold SHA/HMS Anskaffelser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisasjonskart Prosjektleder BU Geir Olsvold SHA/HMS Anskaffelser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisasjonskart Prosjektleder BU Geir Olsvold SHA/HMS Anskaffelser
Inventura Informasjon Rune Jenssen Kontraktsbyggeleder Declan Rice Fagstøtte Elektro Svein-Arild Oppedal Fagstøtte Grunn Stein Jenssen Grunnerverv Erlend Moberg Byggeleder Rune Horvei

2 Kontrakter i forbindelse med bygging
T01 – Rådgiver for grunnarbeid Tildelt Norconsult – oppstart i januar 2019 T02 – Entreprenør for grunnarbeid Tildeles i løpet våren/sommer 2019 T03 – Totalentreprenør for kontaktledning/likeretterstasjoner (prosjektering bygging) Tildelt Efasec (Portugal) – oppstart i januar 2019

3 Delstrekninger Gyldenpris
Damsgård – Laksevåg Lyngbø Valgt 3 delstrekninger – for å koordinere med SVV sine entrepriser på Gyldenpris og Lyngbø

4 Fremdriftsplan

5 Fremdriftsplan - milepeler
Hovedmilæpel – klart for drift Testbuss sommer 2020 ISV (in service test) – høst 2020 Prosjektering ferdig til høst 2019 (grunn/elektro) Bygging Trolley-nett fra høst 2019

6 Teknisk Likeretterstasjon (3stk)
Plassert på Gyldenpris, Laksevåg og Lyngbø Hovedoppgave - omforme nettspenning (AC) til likestrøm (DC) som bussene bruker 700 V ( ) Trafo (850 kVA, brytere, vern, 12 puls-diodematrise og styring) Kapasitet – utfall av en stasjon skal ikke påvirke driften Montert i container

7 Kontaktledning Positiv og negativ leder (inn- og utgående) RI100 Kobber (100 mm2 CU) 9 km totalt Oppheng på master og veggfeste – normalhøyde 5,5m Tilkobling strømavtaker på holdeplasser Delt inn i 3 seksjoner – iht. mating fra likeretter Lagt til rette med «guidingstunnel» på holdeplasser for stenger (strømavtager)

8

9 Konsept Underveisladning (IMC – in motion charging)
Ikke planlagt med ladepunkt på Laksevåg – all ladning via kontaktledning Trolley-nettet dimensjonerer for kjøring og ladning samtidig I løpet av februar/mars 2019 vil vi simulere hele nettet

10 Trase/kapasitet Noe stigning – Carl Konowsgt. – Kringsjåveien – Lyderhornsveien frem til rundkjøringen der en kjører ut på motorveien ved Lyngbø Krav til antall busser (trafikktetthet) på samme seksjon – dimensjoneres for «rush» trafikk. Kan tåle tettere trafikk i kortere perioder, typisk ved driftforstyrrelser Der G (green) er ok – 4 min

11 Oversikt trase Gyldenpris – Carl Konowsgt. Kringsjåveien Lyderhornsveien Endeholdeplass på Lyngbø

12 Miljø Klimakrav Omgivelsestemperatur -20 °C til 35 °C
Relativ luftfuktighet % Maksimum nedbør i løpet av 24 timer 120 mm Maksimalt snøfall i løpet av 24 timer 25 cm Maksimal vindhastighet (vindkast) 30 m/s Ising (-3 til + 3 °C og nedbør) 2,3 dager per måned EMC Elektrisk sameksistens Strenge krav til at annet utsyr og personer ikke eksponeres utover krav Utstyr skal være CE godkjent Prosjektering skal dokumenter løsning


Laste ned ppt "Organisasjonskart Prosjektleder BU Geir Olsvold SHA/HMS Anskaffelser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google