Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGisle Slettebakk Endret for 5 år siden
1
Organisasjonskart Prosjektleder BU Geir Olsvold SHA/HMS Anskaffelser
Inventura Informasjon Rune Jenssen Kontraktsbyggeleder Declan Rice Fagstøtte Elektro Svein-Arild Oppedal Fagstøtte Grunn Stein Jenssen Grunnerverv Erlend Moberg Byggeleder Rune Horvei
2
Kontrakter i forbindelse med bygging
T01 – Rådgiver for grunnarbeid Tildelt Norconsult – oppstart i januar 2019 T02 – Entreprenør for grunnarbeid Tildeles i løpet våren/sommer 2019 T03 – Totalentreprenør for kontaktledning/likeretterstasjoner (prosjektering bygging) Tildelt Efasec (Portugal) – oppstart i januar 2019
3
Delstrekninger Gyldenpris
Damsgård – Laksevåg Lyngbø Valgt 3 delstrekninger – for å koordinere med SVV sine entrepriser på Gyldenpris og Lyngbø
4
Fremdriftsplan
5
Fremdriftsplan - milepeler
Hovedmilæpel – klart for drift Testbuss sommer 2020 ISV (in service test) – høst 2020 Prosjektering ferdig til høst 2019 (grunn/elektro) Bygging Trolley-nett fra høst 2019
6
Teknisk Likeretterstasjon (3stk)
Plassert på Gyldenpris, Laksevåg og Lyngbø Hovedoppgave - omforme nettspenning (AC) til likestrøm (DC) som bussene bruker 700 V ( ) Trafo (850 kVA, brytere, vern, 12 puls-diodematrise og styring) Kapasitet – utfall av en stasjon skal ikke påvirke driften Montert i container
7
Kontaktledning Positiv og negativ leder (inn- og utgående) RI100 Kobber (100 mm2 CU) 9 km totalt Oppheng på master og veggfeste – normalhøyde 5,5m Tilkobling strømavtaker på holdeplasser Delt inn i 3 seksjoner – iht. mating fra likeretter Lagt til rette med «guidingstunnel» på holdeplasser for stenger (strømavtager)
9
Konsept Underveisladning (IMC – in motion charging)
Ikke planlagt med ladepunkt på Laksevåg – all ladning via kontaktledning Trolley-nettet dimensjonerer for kjøring og ladning samtidig I løpet av februar/mars 2019 vil vi simulere hele nettet
10
Trase/kapasitet Noe stigning – Carl Konowsgt. – Kringsjåveien – Lyderhornsveien frem til rundkjøringen der en kjører ut på motorveien ved Lyngbø Krav til antall busser (trafikktetthet) på samme seksjon – dimensjoneres for «rush» trafikk. Kan tåle tettere trafikk i kortere perioder, typisk ved driftforstyrrelser Der G (green) er ok – 4 min
11
Oversikt trase Gyldenpris – Carl Konowsgt. Kringsjåveien Lyderhornsveien Endeholdeplass på Lyngbø
12
Miljø Klimakrav Omgivelsestemperatur -20 °C til 35 °C
Relativ luftfuktighet % Maksimum nedbør i løpet av 24 timer 120 mm Maksimalt snøfall i løpet av 24 timer 25 cm Maksimal vindhastighet (vindkast) 30 m/s Ising (-3 til + 3 °C og nedbør) 2,3 dager per måned EMC Elektrisk sameksistens Strenge krav til at annet utsyr og personer ikke eksponeres utover krav Utstyr skal være CE godkjent Prosjektering skal dokumenter løsning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.