Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT 1 14.04.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Fagbøker for barn Anne.
Tekstutvikling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Sjangrer Panorama Vg1 Del 5: Skjønnlitteratur, sakprosa Kapittel 4
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Kapittel 2: Episk diktning
”Morderne” Fra novelle til film.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
som lingvistisk disciplin
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Elevtekster Trinnforelesning A
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Forelesninga – ein tekst…. Korleis kategoriserer du tekstar?
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Å skrive noveller.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT

Pedagogisk utgangspunkt Læring gjennom problemløsing  veiledning underveis  se både potensialet og problemer i teksten Lærerrolle: Se skriveutviklingen til eleven  krever tekstkompetanse  tilpasset opplæring Skrivemønster  kople sammen tekstundervisning og skriveundervisning  synliggjøre "forfatterknep"

Hva er en tekst?  Inngår i kommunikasjon eller språklig samhandling  Bærer av mening  Sammenheng  Styrt av tekstnormer (Vagle m.fl. 1993: Tekst og kontekst. LNU/Cappelen) …og hva er en elevtekst?

Tekst og kontekst (Situasjons)kontekst – det vi ser og hører Kulturkontekst – det vi vet fra før Og inkludert i dette – skolekonteksten… Intertekstualitet

Kontekst gir tekst, tekst gir kontekst Når vi hører/leser: Vi skjønner hva som kommer Vi reagerer på uventede ting Når vi snakker/skriver Vi prøver å passe inn i konteksten

Kontekstavhengighet: Tar en situasjonskontekst som ikke er tilgjengelig for leseren som en selvfølge Manglende leserbevissthet: Tar en kulturkontekst som ikke er tilgjengelig for leseren som en selvfølge

Elevtekst og sjanger Sjangrer er  Språklige konvensjoner  Skrivehjelp og tolkningshjelp Inndeling av sjangrer  Skriftlige, muntlige og multimodale tekster  Skjønnlitteratur og sakprosa  Tidsrelaterte – ikke tidsrelaterte  Referensielle, appellative og ekspressive tekster

Hva er sakprosa? Skjønnlitteratur? Fiksjon Fantasinært Personlig Subjektiv Konnotasjon (”sidebetydning”) Sakprosa? Fakta Hverdagsnært Upersonlig Objektiv Denotasjon (”utpekende betydning”)

”Sakprosatekstene skal forstås innenfor rammene av den eller de kontekstene de blir skapt i, både i den umiddelbare situasjonskonteksten og i den mer generelle kulturkonteksten. Dette innebærer at det tekstvitenskapelige perspektivet […]har en klar diskursorientering. Studiet av tekst og kontekst blir to sider av samme sak.” ( prosa/Om/Teoretiske_og_metodiske_rammer.htm) prosa/Om/Teoretiske_og_metodiske_rammer.htm

Sakprosa (jf. Grepstad) Argumenterende og utgreiende tekster (for eksempel artikkelen og brevet) Fortellende og skildrende tekster (for eksempel reiseskildring og biografi) Pedagogiske tekster (for eksempel læreboka) Veiledende tekster (for eksempel ordboka) Men også denne inndeling er kritisert…..

Sakprosa Argumenterende og utgreiende Pamflett Debattbok Avhandling Utgreiing Artikkel Dialog Offisielt brev Privatbrev Essay Kåseri Epistel Aforisme Maksime Fortellende og beskrivende Dagbok Memorarer Selvbiografi Biografi Reiseskildring Topografisk skildring Naturskildring Annal Krønike Historie Dokumentarskildring Pedagogisk Lærebok Lesebok Forelesning Innføringsbok Populær fagbok Foredrag Preken Andakt Bønn Katekisme Veiledende Håndbok Leksikon Ordbok Almanakk Lov Vedtekt Kjennelse Dom Sykejournal

Sakprosa Argumenterende og utgreiende Pamflett Debattbok Avhandling Utgreiing Artikkel Dialog Offisielt brev Privatbrev Essay Kåseri Epistel Aforisme Maksime Fortellende og beskrivende Dagbok Memorarer Selvbiografi Biografi Reiseskildring Topografisk skildring Naturskildring Annal Krønike Historie Dokumentarskildring Pedagogisk Lærebok Lesebok Forelesning Innføringsbok Populær fagbok Foredrag Preken Andakt Bønn Katekisme Veiledende Håndbok Leksikon Ordbok Almanakk Lov Vedtekt Kjennelse Dom Sykejournal

Teksttyper Narrasjoner: fortellende tekster, ofte strukturert etter tid Instruksjoner: orientert mot handling, oftest strukturert etter tid Argumentasjoner: inneholder påstander om relasjon mellom fenomener. Formelen problem  løsning Deskripsjoner: omtaler faktiske fenomener, gjerne orientert mot sted og rom

Inndeling av sakprosa (jf Dagrun Skjelbred) Rapport, referat, reportasje Strukturert etter tid, de er hovedsakelig informative og upersonlige. Utgreiing, artikkel Ikke strukturert etter tid, referensielle og upersonlige. Intervju, essay, leserbrev Vanligvis ikke strukturert etter tid, hovedsakelig appellative. Har ofte et mer personlig preg.

Å skrive sakprosatekster Grunnleggende ferdigheter i faget: ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det er også en kommunikasjonsform og en metode for å lære” (LK06 s. 43)

Kompetansemål 4. årstrinn: Skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst 7. årstrinn: Referere og oppsummere tekster Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving Vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner 10. årstrinn: Uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon Lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikkel, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri

Sakskriving og de eldre elevene Å uttrykke seg gjennom ulike sakprosasjangrer Emneorientert og forløpsorientert skriving Tema og prosjektarbeid – å skrive i alle fag Modellteksten – læreboka som sakprosa?

Fortellingen Tilsvarer barns måte å tenke på – men kanskje ikke så mye som vi har trodd? Fortellingstyranni? Favorisering av jenter? Er fortelling ”lett”?

Kjennetegn ved en fortelling En fortelling har en forteller Avstand mellom fortellersituasjon og de hendelsene det blir fortalt om Kronologisk oppbygd En sammenhengende utvikling som går mot et høydepunkt (fortellingsgrammatikk)

Levende person- og miljøskildring Veksling mellom skildring, handling og replikk ”vise, ikke si” Sammenhengende og variert språk

Fortellingsgrammatikk Åpning med bakgrunn og igangsettende handling Komplikasjon/konflikt som gjerne topper seg i et høydepunkt Løsning/avslutning der situasjonen er endret

Fortelling: kjennetegn forteller forløp dynamikk (f. eks. retardasjon) forandring fortellingsgrammatikk refererende fortelling egentlig fortelling

Er refererende tekster mangelfulle? Mangler tidsdynamikk og fortellingsgrammatikk ”Realistiske”? ”Chronicle” (Wilkinson) eller hverdagslige fortellinger Bed-to-bed-stories (undergruppe) Mangler generelt budskap ”Forskjellen mellom de to typene fortellinger er i første rekke ikke en forskjell i innhold, men en forskjell i komposisjon, den er knyttet til hvordan en forteller mer enn til hva en forteller.”

Egentlige fortellinger Inkluderer et brudd, noe uvanlig, en underliggjøring Slutten kommer som en konsekvens av handlingen Budskap?

Mellomtingen: forløpsfortellingen Turfortellinger med katastrofer Strukturen fra barnelitteraturen: Hjemme - hjemløs – hjemme. Ingen forandring, men ny normaltilstand Problemløsning Tematiserer barnets / ungdommens utvikling