1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Lederutvikling og skreddersøm
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Veiledet lesing Mørkved skole
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Pedagogisk utviklingsarbeid
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Skolevandring.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Framtid - Samspill - Skaperglede
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til informasjonsmøte
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Velkommen til foreldremøte!
Fra kunnskap til handling
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland

2 Hvor fornøyd er studentene med EiT? Totalt sett hvor fornøyd er du med EiT? 90 prosent er fornøyd

3 Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Ny emnebeskrivelse vedtatt av Rektor På norsk side 22 i EiT-boka og på engelsk side 25 Obligatorisk i alle program på høyere grad ved NTNU

4 Eksperter i team våren studenter er påmeldt 70 landsbyer (50 langsgående, 20 intensive) Undervisningspersonalet: 145 læringsassistenter 70 landsbyledere 11 co landsbyledere 12 undervisningsassistenter 6 stab ~ 250 personer totalt

5 Pedagogisk meritterende Landsbyledere får attest på forespørsel: Halvdagsseminar «Gruppedynamikk - fokus på observasjonsteknikk» Todagersseminaret «Fasilitering og gruppesamspill» Lede en landsby Læringsassistenter får attest: Opplæringen (30 timer) Arbeidet i landsbyen

6 Dere velger ut konkrete samarbeidssituasjoner i prosjektarbeidet Dere reflekterer i gruppa over hvordan handlinger og væremåter påvirker samarbeidet i gruppa. Dere iverksetter tiltak for å forbedre samarbeidet (forsterker eller endrer) Lære studentene å samarbeide Vanlige motforestillinger til EiT: Vi har jobbet i grupper helt fra barneskolen På vårt studium jobber vi teambasert hele tiden Jeg kan komme i en gruppe med en som ikke bidrar (Fra informasjonsmøtene for studentene)

7 To perspektiver i samme undervisning Refleksjon over samarbeids- prosessen Prosjektarbeidet

8 Fasilitering Hensikten er å stimulere til refleksjon om hvordan dere samarbeider. Læringsassistentene observerer samarbeidet i gruppen mens dere arbeider med prosjektet, og underveis deler de sine observasjoner med dere. Dere blir bevisste på hvordan dere kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter etc. Dette kaller vi samarbeidskompetanse. (Fra informasjonsmøtene for studentene)

9 Erfaringslæring i EiT Samarbeid om prosjektet Felles refleksjon over egne handlingsmønstre og væremåte Felles forståelse av effekten av gruppas handlinger Trene på å endre/forsterke egne handlingsmønstre og væremåte Fra Kolbs modell side 18 i EiT-boka

10 Hva er resultatet av prosjektarbeidet?

11 Leveranse Trivsel Læring Samarbeidskompetanse Det å skape / Evne til å skape Bærekraftig samarbeid Hjertø Refleksjon over samarbeids- prosessen Prosjektarbeidet

12 1:Ikke i det hele tatt 2:I liten grad 3:I middels grad 4:I stor grad 5:I svært stor grad

14 Mission Rio: 28 landsbyer vil ha bærekraft som overordnet tema Ideportalen skaffer relevante samarbeidspartnere Studentgruppene stiller ut på Technoport konferansen i april 2012 Erik Solheim vil åpne EiT-utstillingen

15 You Tube: Rektor Digernes hilsen til EIT-studentene våren 2012

16

17 Oppmøte Husk! Obligatorisk oppmøte hver landsbydag Studenter som ikke møter verken første eller andre landsbydag blir utelukket fra emnet Fravær uansett grunn ut over fire landsbydager medfører ikke deltatt / strykkarakter