DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Advertisements

Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Digital vurdering Tord Høivik (Irene Lona) MOOCAHUSET kickoff, mars 2015.
Digital eksamen på UiA Status.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Tilbudskonferanse TTP Tord Ingolf Reistad Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Informasjonsmøte november 2016
Implementering av nytt ITSM-system
Status og videre fremdrift
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Sak 8: Status fra etableringsprogrammet
Samarbeidsgruppemøtet
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Karin Helle og Gro Beate Vige
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prosjekt digitalt læringsmiljø
USITs Målbilde og prioriteringer
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Digitale systemer ved OsloMet
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Trenger du trådløst nett/wifi?
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Nordisk møte 2010 – Varme arbeider
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Styringsgruppemøte 15. november 2017
27. mai 2016 Studielederne.
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Workshop #1 – Administrativ organisering
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Status for SRF’ene og verktøykassen
Trenger du trådløst nett/wifi?
Utskrift av presentasjonen:

DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning, Handelshøyskolen BI

Agenda Bakgrunn for prosjektet Prosjektforløp Førende valg Visning av løsningen

Nøkkeltall om BI studenter 13 bachelorstudier heltid, 6 MSc, Bachelor of Management, Master of Management, MBA & PhD 800 fast ansatte + timeforelesere 9 institutter 4 campuser + studenter i Kina eksamener / karakter pr. halvår hvorav 75-80% skoleeksamener Største skoleeksamen: 5000 kandidater på 4 campuser + ca 35 eksterne eksamenssteder i inn- og utland. Sentralisert eksamensplanlegging og organisering

Bakgrunn for prosjektet Effektivisering og digitalisering av eksamen Prosesstøtteverktøy Mål: Heldigitalisert eksamensprosess Delt i underprosessene FØR – UNDER – ETTER Påvirket prosjektmandatet og analyse i forprosjektet Mål: Digital produksjon, utlevering, gjennomføring/besvarelse, innlevering og sensurering Økt kvalitet og effektivitet i alle ledd i prosessen helt frem til avgitt klagesensur Fordel for alle «brukere» i eksamensprosessen; faglig, student, administrasjonen

X Si farvel til

Og velkommen til

Prosjektforløp Høsten 2011 (3 mnd) – Forprosjekt Våren 2012 (3 mnd) – Analyse og design August 2012 – Prosjektstart versjon 1 (1/2 år) Om å spise elefanter Grunnmur + alle delprosesser

Enkel oppgavemodul Besvare hjemmeeksamen individuell Sensur og samsensur Basis- funksjonalitet DigiEx – versjon 1 3 individuelle hjemmeeksamener studenter pr. eksamen Gjennomgående heldigitalisert eksamen Oppgave laget i DigiEx. Studentene leverte i DigiEx. Sensor sensurerer og samsensurerer i DigiEx. Pilotert vår ‘13

Prosjektforløp Høsten 2011 (3 mnd) – forprosjekt Våren 2012 (3 mnd) – Analyse og design August 2012 – Prosjektstart versjon 1 (1/2 år) Grunnmur + alle delprosesser Om å spise elefanter April 2013 – Start versjon 2 (1 år) Gradvis utrulling; pilot > deploy Release hvert semester

I.2 del 1 / pilot høst ‘13 I.2 del 2 / pilot vår ‘14 Oppgave og sensurveiledning Gruppe - studentstyrt Sensur - adm, excel, notere Sensuravtale Karakter- begrunnelse Gruppe – BI styrt Automatisk publisering av oppgaver Basis- funksjonalitet DigiEx – versjon 2 Gruppe hjemmeeksamen Skyløsning

Prosjektforløp Høsten 2011 (3 mnd) – forprosjekt Våren 2012 (3 mnd) – Analyse og design August 2012 – Prosjektstart versjon 1 (1/2 år) Grunnmur + alle delprosesser Om å spise elefanter April 2013 – Start versjon 2 (1 år) Gradvis utrulling; pilot > deploy Release hvert semester April 2014 – Start versjon 3 (2,5 år) Fokus på implementering Justert produktkø Brukerinnspill inn i produktkøen

Arbeidskrav Mappeeksamen Brukerinnspill Skoleeksamen Multiple choice Tilsynssensor Flersensor Klagesensur Prosesseksamen DigiEx – versjon 3 Tekstlikhet Prosess- forbedringer Testverktøy

Førende valg Separat / frittstående applikasjon Henter data fra Banner (masterdata) og transport tilbake Eksterne applikasjoner for tekstlikhet, eksamensformer (mc, kortsvarsoppgaver mm.) Krav til brukervennlighet, oppetid, stabilitet, sikkerhet, ytelse etc Gradvis implementering Påkobling av administrative og faglige brukergrupper Gradvis inkludere flere eksamensformer -> assessment center Prosesser endrer seg som følge av digitalisering -> nye behov for utvikling Digital eksamensløsning medfører nye mulige eksamensformer Om å sette stikkontakt på tradisjonell eksamen Systemet må være fleksibelt for å møte fremtidige krav

Status implementering

Erfaringer med implementering Gradvis implementering Å pilotere i drift Å produksjonssette når løsningen ikke er ferdigutviklet Etablering av linjefunksjonalitet Brukersupport; faglige og administrative Teknisk backing for funksjonelle hendelser Beredskap hvis/når systemet går ned Endring av ansvar, arbeidsformer og rutiner i linjen Mulighet for modning og å innta innspill fra brukere i produktkøen / brukerforum

Visning Gjennomføring av eksamen Gjennomføring av sensur og samsensur