ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Advertisements

ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
ALLEMED. Hva er ALLEMED? ALLEMED er et handlingsverktøy laget av Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU) NDFU har som mål.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Sokrates.
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Venner & valg Avslutning.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Velkommen til dugnad i kommunen
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Døden.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Lytteforståelse Rammeverket
Sokrates.
Systematisk arbeid med motivasjon
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Forslag til endring i antall år med aktivitet i ABI
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hva er en foreldrekontakt?
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

ALLEMED

Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?

ALLEMED Mål for teamdugnaden I løpet av dugnaden skal vi sammen svare på: Hva kan vi gjøre for å få alle med uavhengig av økonomiske ressurser? Mål: Hver enkelt blir mer bevisst på hva som skal til for at vår aktivitet blir enda mer inkluderende. Bli enige om konkrete handlinger vi kan gjøre alene og i fellesskap for a ̊ fa ̊ ALLE med!

ALLEMED Hva er ALLEMED? ALLEMED er et verktøy som skal gjøre det lettere å inkludere alle barn og unge i fritidsaktiviteter uavhengig av av familiens økonomi. Verktøyet brukes til å skape diskusjon og finne ut hva som kan gjøres for å få alle med. ALLEMED er laget av Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU). NDFU er et bredt fellesinitiativ bestående av norske frivillige organisasjoner, fagmiljøer og foreninger.

ALLEMED Man merker egentlig ikke sa ̊ mye til at ikke alle fa ̊ r vært med på idrett. De som ikke fa ̊ r vært med snakker ikke om det og sier at de ikke vil spille selv om de egentlig har det. jente, 14 a ̊ r, Oslo

ALLEMED Hva gjør vi bra? Parsamtale - ta utgangspunkt i følgende spørsmål: Hva gjør vi allerede bra for å inkludere barn uavhengig av familiens økonomi i våre aktiviteter? Har vi en konkret historie om et /flere barn som kunne blitt ekskludert, men som vi har klart å få med likevel? Hvordan fikk vi det til?

ALLEMED Hva gjør vi bra? Vi deler… I fellesskap/plenum: Del det dere lykkes med ift inkludering, del gjerne konkrete historier! Noter ned stikkord på baksiden av det blå kortet ”Hva gjør vi bra?”.

ALLEMED Hva vil vi forbedre? I grupper på 2-4 stk: 1.Se på de oransje temakortene – velg et tema som du mener din organisasjon kan bli bedre på for å få alle med (3-4 min). 2.Samtal om spørsmålene på kortet – noter ned konkrete forslag til handlinger for å få alle med (ca 5 min).

ALLEMED Hva vil vi forbedre? Vi deler… I fellesskap/plenum: Hver gruppe deler sitt beste forslag til en konkret handling vi kan gjøre for å få ALLE med.

ALLEMED Våre første steg I fellesskap /plenum: 1.Ta utgangspunkt i forslagene dere kom frem til og bli enige om 1-3 konkrete handlinger dere kan gjøre for å få ALLE med. 2.Skriv på baksiden av det blå kortet ”våre første steg”. Velg handlinger som er viktige og realiserbare.

ALLEMED Hvem tar ansvar? I fellesskap /plenum - bli enige om hva dere gjør: 1.Hvem har ansvaret for å følge opp? Skal alle gjøre noe eller ligger ansvaret hos noen bestemte i organisasjonen? 2.Hver enkelt noterer ned de 1-3 handlingene dere ble enige om (evt ta bilde).

ALLEMED