Uttaleundervisning - tilnærminger Olaf Husby Inst. for språk og litteratur NTNU
Grunnleggende begreper Hva er god uttale? Munnen til taleren– øret til lytteren – Relatert til artikulasjonsferdigheter Enkeltlyder, stavelser, ord, prosodi, rytme, flyt – Forståelighet Anstrengelse Faktisk forståelse
Primære læringsobjekter 1.Lingvistisk perspektiv – Persepsjon – Produksjon 2.Kommunikativt perspektiv Forholde mellom 1 og 2 i undervisningen
Erkjennelse Voksne oppnår ikke innfødtlik uttalekompetanse i andrespråket Hva kan vi oppnå?
Uttalefagets historie Panini (sanskrit, 500? f.Kr) 1800-tallet – Reaksjon mot tradisjonell undervisning – Reformbevegelsen (Johan Storm) 1930: Behaviorisme, strukturalisme, audiolingualisme – Språkteknologi 1980: Communicative Language Teaching – Interaksjon, autentisitet, egne erfaringer, verden utenfor klasserommet, læringsprosess 1990: Empirisk forskning
Tidsbruk i undervisningen Foote et al. (2013): Tilfeldig
Forskningsbasert undervisning Relasjon persepsjon/produksjon Opplæring Stimuli Feedback Tidsbruk Tilegnelsesmønster Sluttnivå
Hva bidrar mest til god uttale? Prosodi – Trykk, tone, lengde, intonasjon Rytme Ord Stavelser Segmenter Flyt Talehastighet
Hvilken tilnærming er best? Hva skjer med barn? Formfokusert instruksjon Korrigerende feedback – Respons – Justert gjentakelse (recast) – Verbalisert – Illustrert
Struktur Behovsanalyse Kursstart når? – Alt på en gang? – Trinnvis – Progresjon ± Generell innretning? ± Frittstående? ± Språkhomogene klasser
Typiske feil - segment Vokalkvalitet – Lepperunding, sted, åpningsgrad, lengde – Konsonanter – Stemthet – Artikulasjonssted, - måte
Typiske feil - stavelse Innskudd”spis”- ”sipis, espis” Bortfall”klar”-”kar” Erstatning”stor”-”stol” Ombytting”tips”-”tisp” Allofonisk variasjon/r/ uttalt [ʁ]
Typiske feil - ord Trykkplassering”meDIsin”-”mediSIN” Varighet”maten”-”matten” Tone”loven” - ”låven”
Typiske feil – smh. tale Sammenkjeding ”Det ‿ var ‿ en ‿ stor ‿ bil” ”Det var en stor bil” Assimilasjon”Har Tor stor leilighet?” ”Har Tor stor leilighet?” Trykkplassering”TAKK skal du HA” ”takk SKAL du ha” Fotisokroni”EN og TO også da TRE! ”EN og TO og SÅ da TRE!
Aksentpreget tale Aksent – hva er det, hvorfor? Betydning? Holdning til aksent/aksentbrukere – Tillagt identitet – Stigma
Hvorfor oppstår feil? Persepsjon Produksjon
Undervises det i uttale?