Ulovlige direkte anskaffelser Fagdag i offentlige anskaffelser Bergen 28. januar 2010 Rådgiver Bente Therese Brekken Sekretariatet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Advertisements

Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Internkurs i offentlige anskaffelser – okt Anskaffelsesprosessen FORBEREDELSES- FASEN BEHOVSVERIFIKASJON MARKEDSUNDERSØKELSE GJENNOMFØRINGS FASEN.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Leiekontrakt eller bygge- og anleggskontrakt? Fagdag i offentlige anskaffelser Bergen 28. januar 2010 Rådgiver Bente Therese Brekken Sekretariatet.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Sprinkleranlegg Tilbyderkonferanse 22. januar 2015, kl
Vannskuterforvaltning KS
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Offentlige anskaffelser 11 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
5 Marius Stub.
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Offentlige anskaffelser Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Erfaringer med bruk av NS 8435
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
6 Culpa-ansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
E-handel.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Planprosess - litt om roller og oppgaver
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Konkurranse med forhandling
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Ulovlige direkte anskaffelser Fagdag i offentlige anskaffelser Bergen 28. januar 2010 Rådgiver Bente Therese Brekken Sekretariatet

Presentasjon av foredraget 1.Innledning/bakgrunn 2.Nærmere om lovhjemmelen 3.Status 4.Gebyrsaker – et utvalg 5.Oppsummering

1. Innledning/bakgrunn ”Med ulovlig direkte anskaffelse menes en anskaffelse som ikke er kunngjort i henhold til reglene om kunngjøring i forskrifter gitt i medhold av loven.” Regulert i loven § 7b (fra ), jf forskrift om klagenemnd for offentlige anskaffelser § 1. Er det mest alvorlige bruddet på regelverket fordi det forhindrer konkurranse om oppdraget.

1. Innledning/bakgrunn forts. Hovedbegrunnelsen er preventive hensyn, St.meld nr 15 (04/05): ”Bevisste og overlagte brudd på et regelverk som er overkommelig å forstå og praktisere, kan ikke tillates. Regjeringen vil innføre egnede sanksjoner mot dette i det reviderte regelverket. Dette vil ha en klar preventiv virkning som sikrer større etterlevelse.”

1. Innledning/bakgrunn forts. I Ot. prp. nr. 62 ( ) er det nærmere redegjort for skyldkravet: ” Skyldkravet gjelder både det faktiske og rettslige grunnlaget for overtredelsen. Det understrekes i denne forbindelse at offentlige oppdragsgivere forutsettes å ha god oversikt over regelverket for offentlige anskaffelser og at det derfor ikke vil være noen høy terskel for å anse rettsuvitenhet som grovt uaktsom. Ved vurderingen bør det tas hensyn til om regelverket eller den konkrete subsumsjonen fremstår som uklar og hvilke tiltak som er truffet for å sikre god regelkunnskap – og innsikt.”

2. Nærmere om lovhjemmelen Skyldkravet er ”forsettlig eller grovt uaktsomt. Bestemmelsen er en ”kan”-regel. Retningslinjene ved utmåling av gebyret størrelse fremgår av loven § 7b (2), hvor det fremgår at det ”særlig” skal legges vekt på fire momenter.

2. Om lovhjemmelen forts. Overtredelsens grovhet Størrelsen på den ulovlige direkte anskaffelsen. Om oppdragsgiver har foretatt gjentatte ulovlige direkte anskaffelser. Overtredelsesgebyrets preventive virkning.

2. Om lovhjemmelen forts. Listen over momenter er ikke uttømmende Konkret skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Momentene er de samme som de som skal vektlegges ved spørsmålet om gebyr skal ilegges. Tak på 15 % av anskaffelsens verdi.

3. Status 11 gebyr er ilagt siden 1. januar forhåndsvarsler pt. om mulig ileggelse av gebyr. Det er varslet om flere saker fra Grimstad i forbindelse med avdekking i Riksrevisjonens rapport om mulige ulovlige direkte anskaffelser.

4. Gebyrsaker - et utvalg 2007/19 Statens vegvesen 1 MNOK (0,7%) 2008/5 Storfjord kommune 950´(7,8 %) 2008/56 Kriminaloms.region ø. 1,5 MNOK(7,4%) 2008/205 Sykehuset Innlandet H 450´(8,5%) 2009/1 Askøy kommune 1,175 MNOK (7,8 %) 2009/131 Statens Innkr.s 680´ (ca 8 %) Forhåndsvarsler på ca 12 % og ca 13,1 %.

Sak 2007/19 Tele Trading AS - Statens vegvesen Kort om faktum: ● Rammeavtaler om produksjon av bilnummerplater, rammeavtalene ble automatisk forlenget. ● Siden januar 2007 hadde anskaffelsene av platene ikke hatt hjemmel i rammeavtalene fra 2001.

Sak 2007/19 forts. Klagenemndas vurdering: ● Langvarige rammeavtaler må settes tilside med hjemmel i krav om konkurranse i LOA § 5. ● Skyldkrav: ● ”i det minste grovt uaktsomt”. Kontraktssum MNOK per år. Gebyrets størrelse: ● 1 MNOK (0,7 % av kontraktens verdi).

Sak 2007/19 forts. Formidlende omstendigheter: Innklagede uttrykte i 2005 ønske om å si opp rammeavtalen og legge oppdraget ut på anbud. Samferdselsdepartementet ønsket imidlertid nærmere utredning om forholdet pga leverandørene var arbeidsmarkedsbedrifter. Regelverket for ulovlige direkte anskaffelser var nytt (ikrafttreden 1. januar 2007).

Sak 2007/19 forts. Skjerpende omstendigheter: Omfattende, løpende og gjentatte anskaffelser siden 1. januar Gebyret har preventiv virkning.

Sak 2008/5 – Storfjord Arbeiderparti og Felleslista – Storfjord kommune Kort om faktum: Forenklet kunngjøring 23. okt 2007 for diverse bygge- og anleggsarbeider til Storfjord helsesenter. Rådmannen innstilte på kontraktstildeling til J. Nysted Byggevarer AS, med forbehold om endelig godkjenning av finansiering fra kommunestyret for hele byggeprosjektet. Kommunestyret doblet bevillingen til 20 MNOK, deretter ble relokalisering av tilbygg. Tilbyderne meddelt at ingen av anbudene var akseptert.

Sak 2008/5 forts. Erstatningskrav på positiv kontraktsinteresse fra valgt tilbyder. Flertallet i kommunestyret snudde: antok valgte leverandørs opprinnelige tilbud og hans alternative tilbud som kom inn i ettertid. Inngikk kontrakt og endringskontrakt. Samlet fratrekkpris ca 2 MNOK.

Sak 2008/5 forts. Klagenemndas vurdering: To brudd: Innklagede inngikk kontrakt etter totalforkastelse av tilbudene. Innklagede endret kontrakten etter kontraktsinngåelse på en slik måte at det måtte anses som en ny anskaffelse som skulle vært kunngjort for konkurranse.

Sak 2008/5 forts. Skyldkravet: ” i alle fall må anses grov uaktsomt”. Kontraktssum: ca 12, 3 MNOK eks. mva. Gebyrets størrelse: KR (7,8 % av kontraktssum).

Sak 2008/5 forts. Formidlende omstendigheter: Konkurransen var opprinnelig kunngjort. Engangstilfelle Oppdragsgivers handlemåte var, i alle fall delvis, motivert av frykten for å miste plassen i NAV- køen og dermed miste muligheten for statlige fjernarbeidsplasser.

Sak 2008/5 forts. Skjerpende omstendigheter: Sterke preventive hensyn: Innklagedes valg om å tildele kontrakt uten forutgående kunngjøring fremstår som et forsøk på å omgå regelverket. Ikke vanskelig regelverk/vurderinger. Gebyrregelen forutsettes kjent. Ikke vanskelig for innklagede å gjennomføre ny konkurranse så snart det var avklart at tilbudene i den første konkurransen måtte totalforkastes. Innklagende ble advart mot tildelingen, men valgte likevel å gå videre.

Sak 2009/1- Askøy kommune Klagenemndas vurdering: Skyldkrav: Grovt uaktsomt Kontraktssum: 22,408 MNOK Gebyrets størrelse: 1,175 MNOK (7,8 % av kontraktssum) Fratrekk fra tomtens verdi på NOK

Sak 2009/1 forts. Formidlende omstendigheter: Det at oppdragsgiver foretar en prisvurdering før avtale inngås er formodentlig normaltilfellet og bør ikke tillegges vekt i formidlende retning.

Sak 2009/1 forts. Skjerpende omstendigheter: Foreliggende anskaffelse var foretatt uten at innklagede synes å ha foretatt en reell vurdering av hvorvidt regelverket kommer til anvendelse Preventive hensyn taler for høyt gebyr Anskaffelsen har helt vært unntatt fra konkurranse Selv om innklagede hadde sammenlignet tilbudet fra valgte leverandør med tilbudet fra Anjo Eiendom AS, er disse tilbudene etter klagenemndas vurdering ikke sammenlignbare.

Sak 2009/40- forhåndsvarsel NHO- Helsedirektoratet Kort om faktum Anførsel om 6 direkte kjøp hvor anskaffelsen oversteg NOK (basert på Riksrevisjons rapport). Angjeldende anskaffelse gjelder anskaffelse av konsulentbistand. Arbeidets periode vedrørende mulig overtredelsesgebyr var 3. mars 2007 til 31. desember 2007.

Sak 2009/40 forts. Klagenemndas vurdering: Forhåndsvarselet datert 15. desember En samlet anskaffelse, da bistand er utført av samme leverandør til den samme oppdragsgiver. Bistanden utgjør en ulovlig direkte anskaffelse.

Sak 2009/40- forhåndsvarsel Gebyrets størrelse: Innklagede ikke på noe tidspunkt foretok en reell vurdering av om anskaffelsen skulle vært kunngjort. Anskaffelsen bærer preg av at innklagede må ha forstått at den skulle vært kunngjort. Var klar over at virksomheten sannsynligvis fortok en ulovlig direkte anskaffelse ved hver forlengelse. Preventive hensyn (Ikke rettslig tvil). Fortsatte anskaffelsen ut 2008 (ca 1,2 MNOK).

Sak 2009/40- forhåndsvarsel Skyldkrav: ”i det minste grov uaktsomhet”. Kontraktssum: Kontraktstum: ca eks. mva. Gebyrets størrelse: NOK ( i overkant av 12 %).

Sak 2009/229 – Tilsynsrådet for advokatvirksomhet Privat klage av anskaffelse foretatt av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet vedrørende levering av revisortjenester. Avtale fra 1. januar 2002 til 1. januar 2004, som kunne forlenges dersom partene var enige om det. Partene forlenget samarbeidet ved tre anledninger.

Sak 2009/229 forts. Klagenemndas vurdering Ettersom klagefristen for avtalene om revisortjenester som ble inngått i 2002, 2003 og 2005 er oversittet, blir spørsmålet om avtalen som ble undertegnet 24. januar 2008 er en ulovlig direkte anskaffelse. Anskaffelsens verdi var på ca 1,8 MNOK i 2008 og ca 1,4 MNOK i 2009, og skulle vært kunngjort.

Sak 2009/229 forts. Gebyrets størrelse: Innklagede har utvist uriktig rettsanvendelse ved å ikke å være klar over at virksomheten var et ”offentligrettslig organ”. Innklagede må anses som en høyt kvalifisert og profesjonell part til å foreta slike juridiske vurderinger. Sentral bestemmelse i forskriften. Gjentatte ulovlige direkte anskaffelser. Helt uten konkurranse. Kontraktens verdi også skjerpende. Preventive hensyn

Sak 2009/229 forts. Skyldkrav: ”grovt uaktsomt”. Kontraktssum: Kontraktstum: ca 3 MNOK. Gebyrets størrelse: NOK ( ca 13,1%).

5. Oppsummering Gebyrets størrelse blir utpreget konkret og skjønnsmessig. Noen momenter går igjen: Gebyrets preventive effekt. Hensynet til konkurranse. Hvorvidt oppdragsgiver har tatt en bevisst risiko ved kontraktsinngåelsen, eller har forsøkt å omgå regelverket. Hvorvidt oppdragsgiver har forsøkt å avklare om anskaffelsen var kunngjøringspliktig. Hvorvidt det forelå en vurdering el. som tilsa at anskaffelsen var kunngjøringspliktig. Tilslutt foretas det en sammenligning/justering ift. gebyrets størrelse i tidligere saker. Gebyrets størrelse har, bortsett fra den første saken, lagt mellom 4,8 % og 8,5 % av anskaffelsens verdi. Det laveste gebyret som er ilagt er på kr og det høyeste er på kr Retning går muligens mot økning av gebyrets størrelse.

For mer info om KOFA Takk for oppmerksomheten!