Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Markeder med asymmetrisk informasjon
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Nytt østfoldsykehus.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Sosiologi i barnehagen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Nasjonal digital læringsarena
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
God morgen! Tanker etter i går?
Segmentering og målgruppetenkning
Problemløsning.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Venner & valg Avslutning.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand

Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi Høyskolelektor –Markedsføring –Statistikk og metode

Tema Segmentering og målgruppebeskrivelse i dag Resultat og utfordringer ved dagens måte å beskrive segment og målgruppe på Nye prinsipper i segmentering og målgruppe tenkning

Def: Segmentering Smith (1956) –Markedssegmentering er å dele et hetrogent marked inn i mindre grupper av homogene markeder, slik at man kan tilpasse produktene til disse homogene markedene

Hvorfor målgruppe og segmentere Segmentering gir muligheter for: –Definering av segmenter og valg av målgrupper –Flere muligheter i valg av posisjon –Bedre posisjonering av tilbudet i markedet –Bedre innsikt i hvordan markeds behovene utvikler seg

”De voksne elsker tall. Hvis du forteller dem om en ny venn, spør de aldri om vesentlige ting. De spør ikke om hvordan stemmen hans er. Hva han helst vil leke. Om han samler på sommerfugler. Nei, de spør: Hvor gammel er han? Hvor høy er han? Hvor mange søsken har han? Hvor mye tjener faren hans? Og da først tror de at de kjenner ham. Dersom du sier til en voksen: ”Jeg har sett et nydelig rødt steinhus med flotte gardiner i vinduene og med duer på taket”, så kan de voksne slett ikke tenke seg hvordan huset ser ut. Du skal si: ”Jeg har sett et hus til tre millioner kroner”. Og da vil de rope: ”Å så nydelig det er!” Kilde: Arne Arnesen

Endring må til.. Dominerende segmenteringsteori sier at samhandling mellom kjøper og selger før, under og etter en transaksjon ikke er nyttig Dette er i sterk kontrast til eksisterende relasjonsteorier som sier at slik samhandling skaper kunde nytte og påvirker kundens beslutningsprosess. Ref: Fred Selnes, BI

Beslutningsprosess

Hvorfor endring? Poenget med denne endringen i hvordan man ser på likheter og ulikheter mellom konsumenter i et markede er: –Dagens markedssegmenteringen/målgruppe beskrivelse fungerer dårlig og må omdefineres! Dette er spesielt viktig for bedrifter som har vanskelig for å skille seg ut på transaksjonsspesifikke attributter.

Ny (2010) forskning viser… Professor Fred Selnes ved BI har undersøkt hvilke prinsipper som virker og kan legges til grunn i segmenterings arbeidet samt målgruppe beskrivelse. Han har gjort undersøkelser i følgende bransjer: –Bilforhandler –Bank –Kles forretning –Reisebyrå

Ref: Fred Selnes, BI

Gjennom undersøkelsene har Selnes kommet frem til at: –det er noen attributter som bør/kan legges til grunne for beskrivelse av segment og målgruppe. –disse attributtene er knyttet til selve transaksjonen (transaksjonelle attributter) den relasjonen som oppstår før, under og etter selve transaksjonen/salget (relasjonelle attributter)

Transaksjonelle Attributter Produkt kvalitet Innovative produkter Utvalg, produkt alternativer Pris Ref: Fred Selnes, BI

Relasjonelle Attributter (direkte) Rask og behagelig tilgang –Service, support og assistanse for å løse forespørseler på en rask og behagelig måte uten at det oppstår feil Tilgang til flere kanaler –Tilgang til service gjennom flere kanaler Ref: Fred Selnes, BI

Relasjonelle Attributter (direkte) Leverandør ekspertise –Tilgang til eksperter som kan bistå i å analysere behovet og identifisere gode løsninger Service vennlighet –Vennlighet og hjelpsomhet med ”likandes” personer Ref: Fred Selnes, BI

Relasjonelle Attributter (Indirekte) Informasjonsutveksling –Mengde, frekvens og kvalitet på informasjon som blir delt ut Personalisert interaksjon –Investeringer i interaksjons strukturer og systemer Co-creation –Felles løft for å skape unik verdi som ingen av partene kan skape alene – hver for seg. Ref: Fred Selnes, BI

Konklusjon To kunder kan: –foretrekke de samme transaksjonsbaserte attributtene, men forskjellige relasjonelle attributter. –Foretrekke de samme relasjonelle attributtene, men forskjellige transaksjonsbaserte attributter Det er derfor viktig for tilbyder å ha kontroll på begge! Ref: Fred Selnes, BI