Konsulent for utarbeidelse av verktøy for livsløpsvurderinger i tidligfase Tilbudskonferanse 24.11.09 Viel Sørensen Seniorrådgiver, avdeling for offentlige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Advertisements

INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
Tilbyderkonferanse EØS Web-basert brukerundersøkelse.
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
SKU/InnkjøpProfesjonelle innkjøp - bedre tjenester AGENDA 1.Innledning/bakgrunn ved BK Presentasjonsrunde Fremdriftsplan 2.Kvalifikasjonskrav v/Firstventura.
Tilbudskonferanse Velkommen til tilbudskonferanse Om tilbudet- Guro Hauge, Lavenergiprogrammet Rehabiliteringskurs – Even Bjørnstad,
19.november 2015 Velkommen til tilbuds- konferanse rammeavtale håndverkstjenester.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Anbudskonferanse Rammeavtale for kjøp av Konsulenttjenester - IKT kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt 14 Møterom Kobberkis 5 etg.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr NB! Tilbyderkonferansen ble ikke avholdt, da ingen potensielle.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
– 1.2 TILBUDSKONFERANSE PØS kl
Informasjonsmøte Busskonkurranse NSB Persontog NSB Persontog Drift: Direktør Øystein Risan NSB Persontog Økonomi: Innkjøpsleder Birgitte Baglo NSB Persontog.
Informasjonsmøte vedr. konkurransen: Rammeavtale juridiske tjenester Oslo 5. november 2013 Kate-Mari Hagen og Monika Hagen Sykehuspartner.
Tilbudskonferanse Fv. 90, Skansvegen, Fremstadvegen – Fagerlundvegen 51.
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
Annie Sjåvik prosjektleder lab-utstyr Tilbudskonferanse
Tilbudskonferanse 5. november 2012 Oslo UniversitetssykehusNytt Østfoldsykehus /15.
Anskaffelsespakke 9690 Tøyautomat Tilbudskonferanse.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Anskaffelse av konsulenttjenester Merkantilt ansvarlige Trine Reitehaug Malene Haugen.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Velkommen til tilbudskonferanse Digitale læremidler.
Anskaffelsespakke 9531 Pasientløftere Tilbudskonferanse.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbudskonferanse Plasmasalg og kjøp plasmaderiverte legemidler Skype/Telefon kl –
Departementenes servicesenter Norsk mal: Startside Tilbyderkonferanse ”Nettverksutstyr og tilhørende tjenester” for DSS og Departementene Seniorrådgiver.
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Renholdstjenester Tilbyderkonferanse 21. april 2015 Innkjøpsansvarlig: Per Kolseth Renholdsleder: Nina Marit Gaustad.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
TILBUDSKONFERANSE 146-BYM-2015 ANSKAFFELSE P-AUTOMATER ​
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Sprinkleranlegg Tilbyderkonferanse 22. januar 2015, kl
Veileder for gevinstrapportering
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Dag Wiese Schartum, AFIN
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
E-handel.
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Konsulent for utarbeidelse av verktøy for livsløpsvurderinger i tidligfase Tilbudskonferanse Viel Sørensen Seniorrådgiver, avdeling for offentlige anskaffelser Difi

Agenda Gjennomgang av konkurransegrunnlaget Beskrivelse av oppdraget Praktisk informasjon Kvalifikasjonskrav Kravspesifikasjon Tildelingskriterier Viktig informasjon om utforming og levering av tilbudet Spørsmål kan stilles underveis og etterpå Direktoratet for forvaltning og IKT

Anskaffelser i en byggeprosess: Byggeprosjekt = anskaffelser En vanlig anskaffelsesprosess: 1. anskaffelse 2. anskaffelse

Dagens situasjon Lovverk: Forskrift om offentlige anskaffelser og TEK sier at man skal ta livsløpsvurderinger under planleggingen av en bygganskaffelse/ et bygg NS3454 ”Livssykluskostnader for byggverk. Prinsipper og struktur” Realitet: Gjøres sjelden i byggeprosjekter, særlig hos mindre byggherrer Det finnes mange programmer for LCC-beregninger i byggeprosjekt Felles: Trenger mye informasjon om bygget, må kunne mye om byggeprosesser

Beskrivelse av oppdraget Problemstilling: Lov om offentlige anskaffelser stiller krav om livsløpsvurderinger under planleggingen av en anskaffelse For byggeprosjekter betyr dette å vurdere byggets kvaliteter i hele livsløpet før budsjettrammen settes og byggeprogrammet er laget En kort spørreundersøkelse hos kommuner viste at få hadde verktøy eller praksis på å gjøre slike vurderinger De fleste tok utgangspunkt i sammenliknbare prosjekter som var gjennomført tidligere og satte budsjettramme ift dem Dette kan medføre at prosjekter ikke legger inn miljøkvaliteter som medfører økte investeringskostnader, men som vil være lønnsomme i byggets livsløp Det vil igjen si at byggherrer ikke reelt vurderer muligheten for å legge inn miljøkvaliteter i bygget Direktoratet for forvaltning og IKT

Difi ønsker følgende verktøy Verktøy for å ta livsløpsvurderinger i tidligfase web-basert og gratis. tilgjengelig via Brukes av saksbehandlere og beslutningstakere før rammen er satt meget enkelt brukergrensesnitt, avanserte data under Her!

Direktoratet for forvaltning og IKT Praktisk informasjon Innleveringsfrist: kl 1200 Avtaleperiode: Opsjon på service- og vedlikeholdsavtale Generell opsjon på 100 timer Ikke mulighet for å gi deltilbud eller alternative tilbud

Kvalifikasjonskrav KravDokumentasjon Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak Firmaattest Leverandøren skal ha ordnede forhold mht. skatteinnbetaling og merverdiinnbetaling Skatteattest og merverdiavgiftsattest ikke eldre enn 6 måneder regnet fra tilbudsfristens utløp Leverandøren skal ha god økonomisk kapasitet til å gjennomføre oppdraget/kontrakten Kredittvurdering/rating, ikke eldre enn 1 år, og som baserer seg på siste kjente regnskapstall. En rating skal være utført av offentlig godkjent kredittvurderings- institusjon Leverandøren skal ha et fungerende HMS- system HMS-egenerklæring (Benytt bilag 3 til konkurransegrunnlaget) Direktoratet for forvaltning og IKT

Kvalifikasjonskrav (2) Leverandøren skal ha erfaring fra prosjekter der oppdraget har vært utvikling og drift av web-baserte verktøy, samt erfaring fra oppdrag knyttet til livsløpsanalyser i byggenæringen Oversikt over referanseprosjekter, ikke eldre enn 5 år med en kort presentasjon av oppdraget (max 1 A4-side) Link til nettside. Presentasjonen skal inneholde følgende: Navn på oppdraget Omfang og innhold Hvem fra leverandøren som deltok Hvis nettside: Link Bemanningen for dette oppdraget skal ha kompetanse innen: livsløpsanalyser og prosjektledelse knyttet til IKT-prosjekter. CV’er med beskrivelse av formell utdannelse og arbeidserfaring for hver person som skal bemannes for oppdraget Direktoratet for forvaltning og IKT

Kravspesifikasjon -systemskisse 3-lags modell: Lag 1: Databaselaget. Dette er databasen med de data som er grunnlaget for kalkulering. Dette kan enten være rådata eller videreforedlede data. Lag 2: Kalkuleringsmotor. Her ligger funksjoner/algoritmer for å kalkulere basert på input fra bruker og data i databaselaget. Lag 3: Brukergrensesnitt. Her ligger grensesnitte t for innhenting av brukerinput og presentasjon av kalkulert resultat. Hvert lag skal ha et veldefinert og dokumentert grensesnitt, og data som blir utvekslet mellom lagene skal være på et veldefinert og dokumentert format, for eksempel XML mellom kalkuleringsmotor og brukergrensesnitt. Formålet med denne lagdelingen er å oppnå best mulig framtidig fleksibilitet. Direktoratet for forvaltning og IKT

Kravspesifikasjon – bilag 4 Krav til: funksjon, løsning og prosjektgjennomføring Gjennomgås ikke i detalj– spørsmål? Direktoratet for forvaltning og IKT

Tildelingskriterier KravVektDokumentasjon Pris30% Totalpris. Prisen skal inkludere: ferdig levert verktøy programdokumentasjon, pris for service- og vedlikehold i 3 år fra ferdigstillelse fast timepris for opsjon honorar til referansegruppe jfr bilag 1 Prisen skal inkludere alle leverandørens kostnader som reisekostnader, møteavholdelse, kontorrekvisita med mer Ferdig utfylt prisskjema, benytt bilag 2 i konkurransegrunnlaget Prosjektledelse- og styring30% Tilbudt personell har kompetanse ut over minimumskrav. Med dette menes: Tilbudt personell har formell bygg-kompetanse Tilbudt personell har formell kompetanse i byggøkonomi Tilbudt personell har arbeidserfaring som tilsvarer formell kompetanse innen bygg og/eller byggøkonomi CV el. l Direktoratet for forvaltning og IKT

Tildelingskriterier (2) KravVektDokumentasjon Leverandøren har forstått oppdragets innhold og kompleksitet og har en klar oppfatning av hvordan denne prosessen bør organiseres og gjennomføres Prosjektskisse inkl prosjektplan med milepæler Testplan Beskrivelse av prosjektorganisering System- og verktøykvaliteter40% Brukervennlighet for personer uten inngående byggkompetanse Robust tallgrunnlag og beregningsmetodikk Verktøy- og systembeskrivelse Direktoratet for forvaltning og IKT

Utforming og levering av tilbudet Reglene skal sikre lik konkurranse for alle deltakere Difi er pliktet til å avvise tilbud som ikke er levert i henhold til reglene Det vil vi gjerne unngå, derfor: Les konkurransegrunnlaget godt og sørg for at tilbudet er utformet akkurat slik som det står i konkurransegrunnlaget Direktoratet for forvaltning og IKT

Utforming og levering av tilbudet (2) Leveringsfristen er absolutt Lukket og nøytral forsendelse – ikke epost Må merkes riktig slik at resepsjonen i Difi leverer tilbudet til riktig person Tilbudet skal ha et tilbudsbrev Tilbudsbrev må være signert av den som har fullmakt til å forplikte leverandøren Direktoratet for forvaltning og IKT

Utforming og levering av tilbudet (3) Evt forbehold skal skrives i tilbudsbrevet Alle papirer skal være på norsk. Gjelder også CV’er, referanseoversikter etc. Det skal leveres tre kopier av tilbudet: Ett usladdet på papir Ett sladdet på papir Ett på CD, DVD eller minnepinne A4-format i ringperm med inndeling som beskrevet i kap 5.6 i konkurransegrunnlaget Direktoratet for forvaltning og IKT