1 Innherred samkommune Work-shop Stiklestad 21.10.2009 Innledning ved rådmann Ola Stene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008.
Advertisements

Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
samkommune.no Besøk fra Brønnøy kommune 15. Februar 2005 – Ola Stene, administrasjonssjef ISK 1 Innherred samkommune etter 1 år Hvor er.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre Jørund K Nilsen ECON Analyse.
Brannsjefkonferanse –Administrasjonssjef Ola Stene, Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Landets første (og.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
17. Juni Rådmann Ola Stene, Levanger kommune Bakgrunn og utfordringer – sett fra administrasjonens side 17. Juni 2003 Rådmann Ola Stene, Levanger.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
STATUS PR Innherred samkommune
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Innherred samkommune 1 Orientering om Innherred samkommune til kommunal- og forvaltningskomiteen, Holmen gård Ordfører Bjørn Iversen og Administrasjonssjef.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 13. – 14.mars 2007 ISK-ENHETENES KOMMENTARER TIL VIDERE ISK-SAMARBEID Meier Hallan, Johannes Bremer, Torbjørn.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
12. juli 2014Trøndelag Forskning og Utvikling as Evaluering av forsøket Innherred Samkommune Resultater mot slutten av forsøksperioden Roald Sand
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
En kvalitetsbevisst og effektiv kommunesektor – Samkommunekonferansen – Ordfører Gerd Janne Kristoffersen En kvalitetsbevisst.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Innherred samkommune 1 Gruppe 2 Tore Kolstad Geir Larsen Bjørn Holmli Lennart Johansson Brit Fredriksen Torbjørn Olsen.
Fusjoner…. Prinsipper og modeller; teori og praksis Bjørn Stensaker.
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
Askim Eidsberg Hobøl Marker Spydeberg Planmøte Askim rådhus, 17. August 2015 Kommunereform Grunnlag for en ny kommune i Indre Østfold.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Kommunestyresamling 18. og 19. februar 2013 Fefor Fornyingsprosjektet Styring og ledelse Presentasjon av gruppenes innspill Politisk drøfting.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Kommunereformen – status
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
”Grenselaust samarbeid”
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Samarbeid og medbestemmelse
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Erfaringer med bruk av NS 8435
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Evaluering av forsøket Innherred Samkommune
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Kommunesektorens bruk av FoU
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
20. august 2003 var en historisk dag !
Komité mennesker og livskvalitet
Evaluering av Hovedavtalen
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

1 Innherred samkommune Work-shop Stiklestad Innledning ved rådmann Ola Stene

2 Bestillinga slik jeg har oppfattet den Forsøket med Innherred samkommune som case Noen ledelsesutfordringer ved en slik reform

3 Vi starta i 2001 med litt forskjellig motivasjon Etter et arbeidsseminar med de administrative ledergruppene i juni 2001 laget konsultentfirmaet KPMG en forstudie som ble vedtatt av alle kommunestyrene høsten 2001 På bakgrunn av forstudien ble de igangsatt 5 delprosjekt: Felles formannskapsmøter Felles IKT-strategi Samarbeid om barnevern Samarbeid om rusforebygging Regionalt utviklingsprogram

4 Flere alternative organisasjonsformer ble vurdert Tradisjonelt interkommunalt samarbeid med flere interkommunale selskap (IKSer) Utstrakt kjøp og salg av tjenester Praktisk arbeidsdeling Kommunesammenslåing SAMKOMMUNE dukka opp som alternativ løsning høsten 2002 Lansert av Geir Vindsand under felles formannskapsmøte på Frosta

5 Hva er en samkommune Har et geografisk nedslagsfelt som dekker minst to kommuner Har et politisk styringsorgan valgt av og blant kommunestyrene Har ansvar for flere oppgaver Har beslutningsmyndighet over egne oppgaver Har selvstendig økonomi og er indirekte finansiert Er en egen juridisk enhet med ubegrenset deltakeransvar Har egen administrasjon og fagavdelinger Econ 2005

6 Forsøk på å illustrere modellen Levanger kommunestyre Verdal kommunestyre Levanger kommunestyre Innherred samkommunestyre IKS el lign Samkommune Tradisjonelt samarbeid

7 Den politiske ledelsen 18 medlemmer. 9 fra hver kommune. Forholdstallsvalgt fra hver kommune, også kjønnsbalanseregler for hver morkommune

8 De administrative oppgavene 3 ulike modeller ble vurdert: 1. Funksjons/oppgavefordeling mellom rådmennene 2. Rullering / åremålsfunksjon mellom kommunene 3. Egen administrasjon Saksbehandling mot felles saksbehandlingssystem Administrasjonen av tre (to) kommuner skal effektiviseres til en ”kommune”, Innherred samkommune. Modell med åremålsfunksjon mellom kommunene ble valgt, men slik at den strategiske ledelsen i samkommunen består av ledergruppene i morkommunene

9 Organisasjonen ISK i 2004 ca 240 medarbeidere Ca 200 årsverk Driftsbudsjett 2004 på ca. 110 mill. Næringsutvikling lagt til nytt felles selskap, Innherred Vekst as

10 Organisasjonen i dag Ca 95 årsverk Ca 50 mill i budsjett

11 Lokalisering

12 Evaluering - sammendrag Trøndelag Forskning og Utvikling evaluerte forsøket og konkluderte: – Forsøket har vært en suksess! – Samkommune gir god politisk kontroll – Samkommunen er egnet til styring av et omfattende kommunalt samarbeid. TFU-rapport 2007:1

13 Hvorfor trenger vi samkommune Forvaltningsreformen som uteble Dagens kommunemønster skal tydeligvis bestå Mangel på arbeidkraft og kompetanse Ressursknapphet - behov for å effektivisere/ta ut stordriftsfordeler Kommunesektoren får nye oppgaver i helsereformen Unngå oppbygging av nytt byråkrati Beholde virksomheten under politisk kontroll Lovarbeide er i gang – vi har god tro på at dette blir en varig god løsning og er ikke redd å anbefale den til andre!

14 Noen ledelsesutfordringer Kommunikasjonsmessig Kulturelt Ulike valg fra før Forsøk Til slutt noen strategier,tiltak og erfaringer

15 Kommunikasjonsmessig Vi skal fusjonere to organisasjoner, men ikke slå sammen! Det kan være vanskelig nok å samles om felles målbilde i en organisasjon – enda mer krevende i 2 organisasjoner Ulike personer har ulike bilder – vi fikk skifte av ordførere etter 2 og 4 år! Også regjeringsskifte – fra Erna til Kleppa! Vi bestemte oss tidlig for å ikke markedsføre samkommunen eksternt. Innbyggerne skal forholde seg til den kommunen de bor i, mens de ansatte ikke skal se kommunegrenser!

16 Kulturforskjeller Verdal med uendra grenser siden middelalderen Levanger bysamfunn i 1000 år og med flere kommunestrukturendringer Verdal landbruks og industrisamfunn med sterk fagbevegelse og ett toneangivende parti Levanger med kompetansearbeidsplasser og mange jamnstore politiske partier Verdal patriotiske Levanger sjølkritiske Verdal kommune har vært politisk styrt Levanger kommune har vært administrert!

17 Forskjellige valg opp gjennom tida Kommunene i Norge er veldig autonome – har hatt lite tradisjon for å lære av hverandre – utveksle erfaringer Forskjellig IT-strategi opp gjennom tida – vi hadde ingen like løsninger! Begge hadde tatt inn over seg viktige elementer fra New Public Management med delegasjon og flate strukturer – Balansert Målstyring. Likevel ulike strategier mht sentralisering/desentralisering og størrelse på enheter Ulik arbeidstid, ulike personalreglemet og forskjellig lønnsdanning

18 Forsøk er krevende Flytting av folk – ikke frivillighet Skifte av ordfører og adm.sjef Endring i oppgaveportefølje Går det over?

19 Noen strategier Etablere felles IT-verktøy og rive murer Involver fagforeningene i alt utviklingsarbeid Være tydelig på utviklingsretning Holde tempo Etablere en felles strategisk ledelse for begge kommunene Samkjør alt av regelverk og reglement, samt harmonisere lønn Ta ut stordriftsfordeler Etablere arenaer for samhandling (også 3 parts- samarbeid)

20 Noe av det vi har vi gjort sammen Felles IT-løsninger Alt av reglement og personalpolitiske planer er samkjørt Samlokalisering Lønn er harmonisert og forhandles sammen Felles kommuneplan vedtatt Felles lederopplæring Felles dialogseminar opp mot økonomiplanlegging Kommunegrensa er borte for de administrative funksjonene Kvalitetskommuner sammen

21 Noen mindre erfaringer Undervurderte behov for ledelse av de to største enhetene Kanskje litt for små enheter – vanskelig å prioritere lederoppgavene i samkommunen Som lederen av landbruksenheten i landets største landbrukskommune sier: -Æ e bon ’ itj leder! Likevel: Forsøket har vært vellykka. Fra blir det sannsynligvis permanent og vi har lært enormt mye!