Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Advertisements

SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Ulike kundestrømmer i et marked
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Klassifisering av tjenester. Kvalitet, kundetilfredshet og lønnsomhet.
Om å få det til!.
Kundebehandling Hvordan gjøre kunden ekstra fornøyd?
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
8 Mål og strategier Påstandene:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Banken som samarbeidspartner
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Segmentering og målgruppetenkning
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
2011 Fagutstillerpresentasjon Splitt - Bilimportører.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Strategiplan
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Hva er service og hva betyr det for oss. Morten H
Offensiv markedsføring
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Står kolonialen igjen på perrongen?
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Forbruker- & Finanstrender 2018
Velkommen til Academic Day!
12. Organisasjonsutvikling
Relasjonsmarkedsføring
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
12. Organisasjonsutvikling
Organisasjoners kjøpsadferd
VERDENS BESTE VERTSKAP
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet? Pål R. Silseth Norsk Kundebarometer Handelshøyskolen BI

Bakgrunn Et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI Studerer kunderelasjoner på forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet. Startet i 1995 Deler ut en årlig kundetilfredshetspris –192 bedrifter på forbrukermarkedet i 2012 –Bedriftenes egne kunder som svarer Øvrige undersøkelser som ikke faller inn under den offisielle undersøkelsen –B2B –MTI –Øvrige bedrifter, andre temaområder

Hvorfor skal bedrifter være opptatt av å skape gode kunderelasjoner?

Tilfredshet og ”Market Value Added”

ACSI Portfolio versus DJIA and S&P500 ( ) Fornell, Mithas, Morgeson & Krishnan 2006

Servicekvalitet og kundetilfredshet Kvalitet Tilfredshet Lojalitet

Hvorfor er vi lojale? Sløvhet, vane, bekvemmelighet? Kundetilfredshet –Pris –Materiell kvalitet / produktkvalitet –Service Rasjonell lojalitet (kalkulativ tilknytning) –Mangel på klart bedre alternativer (over tid) –Opplevelse av høye byttekostnader – tidsbruk –Beliggenhet Emosjonell lojalitet –Lojal fordi vi liker leverandøren og/eller produktene –Identifiserer seg med leverandøren

Lojalitet Affektiv tilknytning Kalkulativ tilknytning Pris Reaksjonsdyktighet Personlig behandling Materiell kvalitet Kundetilfredshet Omdømme NKB-modellen. Et verktøy for å måle og forbedre kundetilfredshet og lojalitet

B2B eksempel N=210 RMSEA=0,080 R-square satisfaction=0,89 R-square loyalty=0,78 SatisfactionLoyalty Calculative commitment Affective commitment Reputation Delivery Product range Product quality Price 0,87 0,07 0,47 0,42 0,27 Trust Sales representative Tech representative Information 0,59 0,37 0, (0.95 % probability level) Manipulated scores

Tilfredshet – snitt Norge

Tilfredshet – snitt Norge

Hva kjennetegner de dyktige bedriftene? Markedsorientert –Innsamling av markedsinformasjon –Organisasjonsmessig bearbeiding og spredning av denne –Respons til markedet i form av bedre produkter og tjenester Holder det de lover –Tilfredshet: en funksjon av forventninger og opplevelse –Stikkord: forventningsledelse Setter kunden i sentrum Service recovery Skaper engasjement i kundeforholdet (kontinuerlig utvikling av relasjonen)

Relasjonsfaser

Dyktighetsscore i faser

Aktivitet lønner seg

Hva kjennetegner de dyktige bedriftene? Dyktige og tilfredse medarbeidere –Muligheter i jobben / utviklingsmuligheter –Teamklima –Riktige personer i de riktige stillingene –Riktig stressnivå –Har de riktige lederne Organisasjonskultur og struktur –Er kundene et nødvendig onde for at bedriften skal gjøre som den selv ønsker, eller er vi til som bedrift for å gjøre kundenes hverdag så god og enkel som mulig? –Bedriften må være rigget ut i fra et kundehensyn. –Vær åpen og ærlig.

Hva kjennetegner de dyktige bedriftene forts..? Differensiert i forhold til konkurrenter Kvalitet i alle ledd og i alle utsalgsstedene –Lavt std. avvik Høyt kompetansenivå (evne til å vise det) Langsiktige strategier Fokus på segmentering –Posisjonering betyr også at bedriften må velge bort enkelte kundegrupper. Merkevaren må være forankret hos ledelsen og må gjennomsyre hele organisasjonen –Ikke noe bare markedsavdelingen holder på med

Serviceledelse: Bedrift/ ledelse Ansatt Kunde Teknologi Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Levere serviceløftet

Oppsummering All time high på tilfredshet på landsbasis De beste er fortsatt best Alle bedrifter har i prinsippet mulighet til å ligge i toppen, men –Det innebærer en kostnad –Forutsetter langsiktige og klare strategier –Og, ikke minst, gjennomføringsevne Gode kunderelasjoner skaper verdi for bedriftene Stor variasjon (høyt std. avvik) hos bedrifter som scorer lavt Mange bedrifter vil oppnå økt kundetilfredshet ved å revitalisere kundeforholdene (utviklingsfasen) Proaktivitet lønner seg