Kristine Sevik, Senter for IKT i utdanningen Programmering valgfag: Veiledning og MOOC.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

La ungdommen undervise kidsa!
”Lærlingepermen” Et nytt verktøy i utdanningen av lærlingene?
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
VURDERING.
Ungdomstrinn i utvikling
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Nasjonalt læringsnett. Læringsressurser på Utdanning.no.
En skole uten eksamen eller karakterer Faglig fordypning Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt Mer enn 300 fag å velge i.
Faglig fordypning Utstyr tilgjengelig døgnet rundt Mer enn 300 fag å velge i En skole uten eksamen eller karakterer Internatliv.
LYST TIL Å PRØVE NOE NYTT, NOE ANNERLEDES? Et år på folkehøgskole gir deg faglig fordypning utstyr tilgjengelig døgnet rundt mer enn 300 fag å velge i.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
Typer i programmering. Simple typer var a = 13;
Hvordan bruke vurdering som del av tidlig innsats
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Forsøk med programmering valgfag på ungdomstrinnet Eli Karin Flagtvedt Utdanningsdirektoratet.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Realfagskommunen Asker
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
AV-investeringer ved UiO
Velkommen til Riska ungdomsskole
REalfagskommune!.
Velkommen til Riska ungdomsskole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Revidert læreplan i engelsk
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Som ble fylt med programmering
Valgfaget design og redesign
Liv Oddrun Voll.
Utskrift av presentasjonen:

Kristine Sevik, Senter for IKT i utdanningen Programmering valgfag: Veiledning og MOOC

Bygge undervisningen deres rundt Fantastiske (gratis) ressurser på nett Nettverk og erfaringsdeling MOOC fra IKT-senteretLæreplan og veiledning Kompetanse og utstyr

Læreplan

Ikke bare kompetansemål! Formål Hovedområdene –Modellering –Koding

Veiledning til valgfaget Innledning Fagets egenart –Utdypning av læreplanen Praktiske eksempel –Med forslag til vurderingsmetoder og kjennetegn på måloppnåelse Vurdering Støttemateriell

MOOC fra IKT-senteret

Delingsarenaer IKTipraksis.no