AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i 1997 - Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
FLERBRUKSHALL PÅ RØSTAD TRØNDERHALLEN
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo

Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Veien videre…. Tilgjengelige midler  DIFI: 60 mill kr i 2009 – 20% medfinansiering  Søknadsrunde 11. mai og 1. september 2009  KS  Initiativ til fellessøknad.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Nøklene til handlingsrommet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Bompenger som politisk virkemiddel
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Kommunemøter RPBA - om RTP
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Presis, ofte og behagelig
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
IT-arkitektur – leveransemodell
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Langtidsplan og budsjett
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utskrift av presentasjonen:

AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport framlagt mai 1999 Visjonen: Utvikle en by av høy kvalitet som effektivt lar seg betjene med moderne kollektivtransport. Virkemidler: Fastlegge hovedtrasé for bussen og sikre god framkommelighet. Utvikle et attraktivt bussystem med høy frekvens og god regularitet. Bevisst utvikle sentrale arealer langs hovedtraséen.

En byvisjon med tre elementer

Fra trafikkmaskin til møtested

Vige – et potensiale

Bussmetro – fra visjon til virkelighet Adm. plangruppe oppnevnt våren 2000 Mandat: Planlegge og realisere Bussmetro Aktører: Kristiansand kommune Vest-Agder fylkeskommune Statens vegvesen Vest-Agder Vest-Agder Kollektivtrafikk BUSSEN Trafikkselskap AS

Hovedelementer Framkommelighet Holdeplasser Tilgjengelighet Rutesystem Hovedtrasé Design Informasjonssystem Markedsføring Finansiering

INVESTERINGER Anleggskostnader til igangsetting 18. august Rv 456 Trekanten, inkl. gangbru og g/s-veg 8,8 mill. kr - E18 Rona, holdeplasser inkl. undergang 4,4 mill. kr - E39/E18/Rv 456. Mellomliggende holdeplasser 7,3 mill. kr - Sanntids Informasjons System 9,3 mill. kr - Holdeplasser i Kvadraturen 2,2 mill. kr - Design/profilering - vegvesenets andel 0,4 mill. kr - Reserve/usikkerhet 0,6 mill. kr Totale antatte anleggskostnader33,0 mill. kr

INVESTERINGER Finansieringsplan: - Statens vegvesen, ordinære statsmidler 4,0 mill. kr - Statens vegvesen, ekstraordinære kollektivmidler 7,0 mill. kr - Øremerkede midler – bompenger 16,0 mill. kr - Vest-Agder fylkeskommune 5,0 mill. kr - Kristiansand kommune 1,0 mill. kr Total finansieringsplan 33,0 mill. kr

FørEtter

Holdeplassmal

Rutesystem

Design Illustrasjoner med skisse til: Informant Linjekart Holdeplasskart

Design

Design – dagens buss med komplett design

Design

Sanntids Informasjonssystem Lyst ut på anbud i 2002, ble trukket tilbake p.g.a. manglende avklaring om finansiering Lyst ut på nytt i bearbeidet form på nyåret 2003 Q-Free gikk seirende ut av konkurransen Totalt var det 6 anbydere

Fra beslutning til realisering Byggherre: Statens vegvesen Vest-Agder Eier: Vest-Agder Kollektivtrafikk Teknisk ansvarlig drift: Statens vegvesen Vest-Agder Ansvarlig for leveranse av data til sanntid: BUSSEN Trafikkselskap AS

Kommunikasjonssystem Høyttalere Destinasjon Holdeplass Trafikk prioritering Bus computer Sentral server

SIS – omfang GPS basert 30 busser - Utvendig destinasjonsangivelse - Innvendig opplysning om neste holdeplass på display og høyttaler 29 holdeplasser - Angivelse av tidspunkt for de neste 2-3 ankommende busser - Høyttaleropprop for blinde og svaksynte 4 store tavler på knutepunkt Styring av trafikklys

Stor informasjonstavle

metro