AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport framlagt mai 1999 Visjonen: Utvikle en by av høy kvalitet som effektivt lar seg betjene med moderne kollektivtransport. Virkemidler: Fastlegge hovedtrasé for bussen og sikre god framkommelighet. Utvikle et attraktivt bussystem med høy frekvens og god regularitet. Bevisst utvikle sentrale arealer langs hovedtraséen.
En byvisjon med tre elementer
Fra trafikkmaskin til møtested
Vige – et potensiale
Bussmetro – fra visjon til virkelighet Adm. plangruppe oppnevnt våren 2000 Mandat: Planlegge og realisere Bussmetro Aktører: Kristiansand kommune Vest-Agder fylkeskommune Statens vegvesen Vest-Agder Vest-Agder Kollektivtrafikk BUSSEN Trafikkselskap AS
Hovedelementer Framkommelighet Holdeplasser Tilgjengelighet Rutesystem Hovedtrasé Design Informasjonssystem Markedsføring Finansiering
INVESTERINGER Anleggskostnader til igangsetting 18. august Rv 456 Trekanten, inkl. gangbru og g/s-veg 8,8 mill. kr - E18 Rona, holdeplasser inkl. undergang 4,4 mill. kr - E39/E18/Rv 456. Mellomliggende holdeplasser 7,3 mill. kr - Sanntids Informasjons System 9,3 mill. kr - Holdeplasser i Kvadraturen 2,2 mill. kr - Design/profilering - vegvesenets andel 0,4 mill. kr - Reserve/usikkerhet 0,6 mill. kr Totale antatte anleggskostnader33,0 mill. kr
INVESTERINGER Finansieringsplan: - Statens vegvesen, ordinære statsmidler 4,0 mill. kr - Statens vegvesen, ekstraordinære kollektivmidler 7,0 mill. kr - Øremerkede midler – bompenger 16,0 mill. kr - Vest-Agder fylkeskommune 5,0 mill. kr - Kristiansand kommune 1,0 mill. kr Total finansieringsplan 33,0 mill. kr
FørEtter
Holdeplassmal
Rutesystem
Design Illustrasjoner med skisse til: Informant Linjekart Holdeplasskart
Design
Design – dagens buss med komplett design
Design
Sanntids Informasjonssystem Lyst ut på anbud i 2002, ble trukket tilbake p.g.a. manglende avklaring om finansiering Lyst ut på nytt i bearbeidet form på nyåret 2003 Q-Free gikk seirende ut av konkurransen Totalt var det 6 anbydere
Fra beslutning til realisering Byggherre: Statens vegvesen Vest-Agder Eier: Vest-Agder Kollektivtrafikk Teknisk ansvarlig drift: Statens vegvesen Vest-Agder Ansvarlig for leveranse av data til sanntid: BUSSEN Trafikkselskap AS
Kommunikasjonssystem Høyttalere Destinasjon Holdeplass Trafikk prioritering Bus computer Sentral server
SIS – omfang GPS basert 30 busser - Utvendig destinasjonsangivelse - Innvendig opplysning om neste holdeplass på display og høyttaler 29 holdeplasser - Angivelse av tidspunkt for de neste 2-3 ankommende busser - Høyttaleropprop for blinde og svaksynte 4 store tavler på knutepunkt Styring av trafikklys
Stor informasjonstavle
metro