Tilrettelegge for orientering Logisk, oversiktlig, forutsigbart Intuitiv bevegelsesflyt ute og inne: Komposisjon, volum, størrelser, høyder og hierarki.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
BÅTSFJORD NYE SENTRUM - FRA PLAN TIL GJENNOMFØRING
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Universell utforming akkurat nå
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Brann som grunnlag for design
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
UNIVERSELL UTFORMING I KOMMUNAL PLANLEGGING
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012; Istindportalen og Bardufosstun Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012;
Kjell Erik Øie Statssekretær
Universell utforming i Mandal kommune.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Byggherreforskriften
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Universell utforming Drammen
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Universell utforming og reguleringsbestemmelser
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Eksempler til sjekkliste
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Aktørenes roller i planprosessene
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Utforming av stasjoner
Testing av ledelinjer i gategrunn i Kristiansand, september Hva er viktig for drift og vedlikehold?
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Universell utforming av bygg og uteområder av fremtidens campus Merking, skilting og ledelinjer Randi Tiller NTNU Prosjektleder ansatt ved eiendomsavdelingen.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
UNIVERSELL UTFORMING I KOMMUNAL PLANLEGGING
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Veiledning og veiledere
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Tilrettelegge for orientering Logisk, oversiktlig, forutsigbart Intuitiv bevegelsesflyt ute og inne: Komposisjon, volum, størrelser, høyder og hierarki Gi informasjon på mange måter Plassering, design, farger, symboler, lys, taktilt, lyd, lukt Belysning som letter orienteringen og øker tryggheten Lett å oppfatte Gjennkjenne, enhetlig design for skilt, fargekoding, piktogrammer Detaljer må være intuitive å forstå og ta i bruk Sikkert, redusere risiko og farer Ryddig inndeling i soner, gangarealer fri for hindringer, skjerme og varsle fare Sammenheng i ledende element, ledelinjer og kjennemerker Foto: Knut Opeide

Detalj planverktøy Orientering, veifinning Hverdagens byrom og forbindelser Plassering av ulike funksjoner: gangsoner adkomstområder oppholdssoner møbleringssoner parkering

Foto: Harildstad/Wæhler/Opeide

de

Foto: Signy Merete Sivertsen Piktogrammer, taktile skilt

Ledelinjer ● Visuell og taktil informasjon ● Gjenkjennbar og forståelig. ● Kjeder av ledende element som er lett å følge for svaksynte og blinde, ved å kjenne forskjell på overflater under foten og ved bruk av stokk. ● Naturlige ledelinjer inngår i hovedløsningen, kan være enklere å drifte og mer synlig gjennom hele året

Taktile ledelinjesystem: Retningsledning, oppmerksomhet og varsel Veg- og gatetuforming

Når skal man bruke taktile ledelinjesystem? Der det er behov for: ● Entydig varsel om fare (for eksempel ved gangfelt) ● Å informerer om en funksjon (eks: bussholdeplass, billettautomat) ● Tydelig informasjon fordi gatebildet er komplekst ● Å kompensere for feilinformasjon i den fysiske utformingen (eks: holdeplass der bussen ikke stopper ved skilt eller lehus)

Bruker vi taktilt ledelinjesystem – MÅ de legges i fast system Gangarealenes ”veioppmerking”: ● Retningsindikator – Ribber i gangretningen ● Oppmerksomhets-indikator – Samme ribber på tvers av gangretningen ● Varselindikator – Kuler/knopper Angir retning Angir retningsendring, eller at det er informasjon eller målpunkter ved siden av ledelinjen Angir fare For eksempel fra fortau ut mot gangfelt Viser også retning over gangfeltet Ledelinjer i gategrunn Veileder (2005) gir krav til dimensjoner

Sammensetning til ledelinje Retningsindikator Oppmerksomhetsindikator – minimum 60 cm (informasjon om retningsendring osv) 90 cm til hver side skal ha fri passasje

Hovedprinsipp ved gangfelt

Foto: Bjørn Kåre Steinseth Gangfelt Nedramping 1:12 Nivåsprang 2 cm – nøyaktig, helst vinkelrett på kjørebanen Areal mellom nedramping og vegg: Min. 120 cm Varselfelt i nedramping mot kjørebanen Oppmerksomhetsfelt for å ”fange opp” de som går langs fortauet

Ved lysregulert gangfelt

Ved holdeplass – eksempler fra v129

Ledelinjer - kontraster ● Kontrast til øvrig gategrunn/belegg på K=0,3 helst K=0,5

Alle skal kunne komme fram – uten ulykker Kilde:

Fallulykker ► Andelen fotgjengere som ble skadd på snø- eller isdekket underlag er anslått til mellom 35 og 45 prosent av alle skadde fotgjengere per år. ► For eldre over 65 år skjer 77 prosent av fallulykkene i vinterhalvåret, fra oktober til mars. ► Hovedårsakene er glatte veger og fortau og mangelfull snørydding eller strøing av gangarealene. ► Et hoftebrudd koster ca kr i helse og rehabilitering det første året (ca per år i Norge). Mange får ikke tilbake sitt tidligere funksjonsnivå. Kilde: Tiltakskatalog for transport miljø og klima.

Vintervedlikehold

Fotos: Tom Melby Vintervedlikehold En vinterdag i Bodø

Foto: Statens vegvesen Gode løsninger avhenger av detaljer. 1,2 millioner nordmenn skadet seg siste 12 månedene som følge av bygningsmessige forhold (2008). Umerkede glassflater, umarkerte kanter, trinn, hull, lyktestolper … …det krever samarbeid, de største hindringene er er ofte i skjøtene: Tverrfall maks 2% Vannavrenning (isdannelse) Spalteåpning maks. 1cm Nivåsprang maks 2 cm Brudd i ledende elementer maks 1 m Optimalt stigningsforhold 5%

Anleggsarbeid Opprettholde forutsigbarhet, ryddig gangbane, merking og skilting

Om hensyn til mangfold i fysisk planlegging Intervju med planleggere i 53 kommuner (Røe, 1996) viste at: ● Det var ikke mangel på veiledere, men mangel på oppmerksomhet om at problemet i det hele tatt finnes! ● I like stor grad som mangel på tekniske løsninger, var det mangel på oppmerksomhet, prioritering og innsikt som medførte at utviklingen gikk langsommere enn ønsket. Kollektivtrafikk for alle?

Virkemiddel for god kvalitet Universell utforming

Kontinuerlig forbedringsarbeid Universell utforming ● Planlegge, gjennomføre, drifte, evaluere, ny planlegging … (ny sirkel) ● For hele reisekjeden

Mer informasjon ● Arkitektoniske virkemidler for orientering og veifinning (2015) ● Inn i det ukjente (2009) port/Rapporter port/Rapporter ● Evaluering av sentrumsholdeplass i Trondheim (2014). Evaluering av attraktivitet, universell utforming og effektivitet. SINTEF rapport A ● Medvirkning i planlegging. Veileder. Kommunal og moderniseringsdepartementet ● ● ● (web-kurs) Universell utforming av veger og gater

Noen sentrale håndbøker N100 Vegnormalen N301Arbeid på og ved veg R610Standard for drift og vedlikehold av riksveger V129 Universell utforming av veger og gater V127Gangfeltkriterier V123Kolletktivhåndboka Krav i vegnormaler: Bredde Nedsenket kantstein ved gangfelt Kantsteinshøyde ved bussholdeplass Parkering for forflytningshemmede Bredde på trafikkøy Stigning på gang- og sykkelveg Foto: Ingrid Øvsteng

Takk for oppmerksomheten! Liv Øvstedal

Universell utforming i planlegging og gjennomføring ● Universell utforming må være synlig i styrende dokumenter, det vil si i: – Prosjektbestilling (PB) – Prosjektstyringsplan (PSP) – Kvalitetsplan (KP) ● Dette gjelder alle faser: – Planlegging – her gjør en valg og legger grunnlaget – Bygging – her gjennomfører en valgte løsninger – Drift og vedlikehold – her opprettholder en universell utforming

Eksempel - byggefasen Prosjektbestilling (PB)Det presiseres at krav til universell utforming skal ivaretas. Det innebærer både å følge opp føringer fra planer som er utarbeidet for prosjektet, og å ivareta universell utforming når nye problemstillinger dukker opp. Prosjektstyrings-plan (PSP)Det angis hvordan hensynet til universell utforming innarbeides i byggeprosessen. Kvalitetsplan (KP)Det angis på hvilke stadier i byggeprosessen det skal sjekkes at hensynet til universell utforming blir ivaretatt og sikres at dette blir gjort (tegninger, etapper, ferdigstillelse).

Men hva når vi ikke får det til? Lovverket ivaretas gjennom normaler og veiledere. Når vi ikke får det til skal alle krav fraviksbehandles. Det skal redegjøres for hvilke av kravene som ikke er gjennomførbare, og hvorfor. Det må redegjøres for konsekvensene av at tiltaket ikke utformes universelt. Dokumentasjon. Foto: Ingrid Øvsteng

Vurdering av forholdsmessighet Plikten til universell utforming gjelder så langt det ikke medfører en uforholdsmessig stor byrde for virksomheten. (§ 9 i DTL) Ved vurderingen av om utformingen eller tilretteleggingen medfører en uforholdsmessig byrde, skal det særlig legges vekt på: tilretteleggingens effekt for å bygge ned barrierer hvorvidt virksomhetens alminnelige funksjon er av offentlig art de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen virksomhetens ressurser sikkerhetsmessige hensyn og vernehensyn