Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN SOM UTGANGSPUNKT FOR TEMATISK PLANLEGGING
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Planstrategi og planhierarki
Kommunereform - hva skjer?
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Regional planstrategi
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forventninger til kommunal planstrategi Tim Christian Moseng Dato Sortland Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin

Disposisjon Regional planstrategi / plan Målområdene Innspillsrunden i regionene (Regionale strategiseminar) Kommentarer til lokale utfordringer Kommuneplanarbeidet

Det regionale plansystemet Regional planstrategi 4-årig rullering På grunnlag av vedtatt planstrategi utarbeide ev. revidere Regional plan Nordland (Ny ”fylkesplan”) Regional planer for spesifikke tema/områder Strategier for spesifikke tema/områder (ikke etter plan- og bygningsloven) Fag- og sektorplaner (ikke etter plan- og bygningsloven) Årlig rullering - Handlingsprogram (Utviklingsprogram Nordland), jfr 1 - Handlingsprogram, jfr 2 - Økonomiplan Budsjett - Årsmelding - Regnskap i henhold til plan- og bygningsloven 1 2

§ 7-1. Regional planstrategi Regional planmyndighet skal minst én gang i hver valgperiode, og senest innen ett år etter konstituering, utarbeide en regional planstrategi i samarbeid med kommuner, statlige organer, organisasjoner og institusjoner som blir berørt av planarbeidet. Planstrategien skal redegjøre for viktige regionale utviklingstrekk og utfordringer, vurdere langsiktige utviklingsmuligheter og ta stilling til hvilke spørsmål som skal tas opp gjennom videre regional planlegging.

s. 5

Kunnskapsgrunnlaget juni 2011 Demografi Miljø og bærekraftig utvikling Areal og infrastruktur, natur og friluftsområder Utdanning og forskning folkehelse og levekår Den kulturelle utviklingen Samferdsel

«Mitt Nordland, mi framtid»

Definerte målområder Livskvalitet Livskraftige lokalsamfunn og regioner Verdiskaping *Arealpolitiske retningslinjer

Livskvalitet «Et aktivt liv og et inkluderende samfunn» 1.Alle i Nordland skal ha mulighet til å kunne utvikle sine evner, ferdigheter og interesser 2.Innbyggerne i Nordland skal ha gode levekår

Livskraftige lokalsamfunn og regioner «Nordland skal ha lokalsamfunn og regioner med stor attraksjonskraft» 1.Nordland skal ha attraktive og funksjonelle lokalsamfunn og regioner 2.Nordland skal ha robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner 3.Nordlands befolkning skal ha tilgang til fleksible utdanningstilbud

Verdiskaping «Et nyskapende Nordland» 1.Nordland skal ha en effektiv og bærekraftig infrastruktur som legger til rette for et konkurransedyktig arbeids- og næringsliv 2.Nordland skal ha et konkurransebasert næringsliv og økt FoU- aktivitet i samsvar med nærings- og samfunnslivets behov 3.Arbeids- og næringslivet i Nordland skal sikres tilstrekkelig, kompetent og riktig arbeidskraft 4.Nordland skal ha et innovativt og bærekraftig arbeids- og næringsliv

Gjeldende fylkesplan og handlingsprogram

Erfaringer etter regionale seminar Mange felles problemstillinger / utfordringer Kommunikasjon Kompetanse / FoU Rekruttering av kvalifiserte arbeidstakere Bolig / etableringspakker Utdanningsmuligheter lokalt Ungdom utdanner seg vekk fra det lokale behov Nedgang i folketallet / Utflytting Innvandring / arbeidsinnvandring Begrensa arbeidsmarked / næring Stedsutvikling Tilrettelegging for aktiv fritid

Relativ befolkningsutvikling regionene i Nordland Kilde: Indeks Nordland 2011.

Utvikling i andel av befolkningen som er 67 år og over – Kilde: PANDA

Nettoinnvandring pr år Nordland – antall personer. Kilde: SSB

Landbakgrunn innvandrere i Nordland – 10 på topp pr – antall personer. Kilde: SSB

Hovedutfordringer for Beiarn Kommunikasjon Nedgang i folketall Arbeidsplasser (kompetanse) Næringsutvikling Bolig Hvor trykker skoen mest?

Delutfordringer Kompetansemangel Fokus på innbyggerne Økonomi Landbruket Næringer Kommunikasjon Klimatilpasninger Arealbruk

Hvordan møte utfordringene? Realitetsorientering God planlegging Forutsigbarhet Ny tenking og innovasjon God omstillingsevne Fokus på mulighetene og evne å omsette disse til handling Sterk politisk vilje Det er ikke størrelsen som teller, men kvaliteten

Samarbeid med nabokommuner Med bakgrunn i ressursmangel Utveksling av tjenester (faglig) Bo- og arbeidsregioner

Nordland fylkeskommunes mål i forhold til kommuneplanveiledning 1.Kommunene i Nordland har planer i tråd med pbl. (kommunal planstrategi, samfunnsdel, arealdel) 2.Kommunale planstrategier skal være samordnet med regional planstrategi. 3.Nordland fylkeskommune skal bidra til at myndigheter på fylkesnivå er koordinert i sine innspill til kommunene. (et kontaktpunkt)

Tiltak I. Verktøykasse – tilbud fra NFK (med samarbeidsaktører) –Kart –Statistikk –UtredningerPlanside –Eksemplerpå web? –Planinfo II. Regionale plankonferanser Minimum 3 stykker pr. år III. Høringer, innspill (koordinere opplegg, krav til plan, liste å se etter m.m.) Fylkesgruppe:Næring og regional utvikling Kultur og miljø Samferdsel Utdanning Folkehelse Planforum koordinerer eksternt

Kommunal planstrategi

Kommuneplanleggingen må være rullerende Kommuneplanleggingen må være rullerende for å ha en funksjon. Det gjelder spesielt kommuneplanens samfunnsdel som trenger en gjennomgang hver kommunestyreperiode. Den kommunale planstrategien får først en god funksjon når et nytt kommunestyre har en gjeldende kommuneplan med samfunnsdel å forholde seg til.

Kortere planprosesser ! Samfunnsdelen bør (skal) være revidert i løpet av første halvdel av kommunestyreperioden. Da kan den brukes av det kommunestyret som vedtar den. For å få til dette i praksis må det settes opp et tidspunkt (frist) for når planen skal være vedtatt, og så må denne fristen styre planarbeidet.

Planstrategi Er ikke en plan Skal ikke vedta mål og strategier Skal drøfte utviklingstrekk i kommunen som samfunn og organisasjon. Danne grunnlag for vurdering av planbehovet i kommunestyreperioden.

Kort samfunnsdel Kommuneplanens samfunnsdel bør være kort og med utpeking av tydelige satsingsområder. For de fleste kommunene i Nordland bør den neppe være lenger enn 5-15 sider.

Sikre en god sammenheng mellom kommuneplanens samfunnsdel og økonomiplan/handlingsdel Kommuneplanens samfunnsdel må gi en klar retning og ha tydelige satsingsområder (“alt kan ikke være like viktig”). Det skal ikke være tiltak i samfunnsdelen. Det må være god politisk forankring og eierskap til kommuneplanens samfunnsdel.

Handlingsdel og økonomiplan De strategiske valgene og satsingsområdene i samfunnsdelen må følges opp og synligjøres i handlingsdel/økonomiplan. Det må være mulig å se hvordan samfunnsdelen følges opp når en leser handlingsdel med økonomiplan.

Tiltak og kostnadsvurdering Tiltak utvikles gjennom tema og sektorplaner og må prissettes. Det må være et bevisst forhold til hvilke tema og sektorplaner det er behov for i tillegg til handlingsdel/økonomiplan.

Gjøre vurderinger og justeringer basert på kunnskap Tydelige mål og satsingsområder kan lettere brukes i rapportering og evaluering. Evaluering av hvordan det jobbes med planer, tiltak og økonomi i kommunen kan ha god læringseffekt og danne grunnlag for forbedringer.

Eierskap til planen Kommunens strategiske ledelse må eie og styre koblingen mellom samfunnsdel, tema- og sektorplaner og handlingsdel/økonomiplan

Lykke til med det videre planarbeidet!

§ Kommuneplan Omfatter samfunnsdel med handlingsdel og arealdel. Skal ivareta både kommunale, regionale og nasjonale mål, interesser og oppgaver, og bør omfatte alle viktige mål og oppgaver i kommunen. Ta utgangspunkt i den kommunale planstrategien og legge retningslinjer og pålegg fra statlige og regionale myndigheter til grunn. –Det kan utarbeides kommunedelplan for bestemte områder, temaer eller virksomhetsområder.

§ Kommuneplanens samfunnsdel Skal ta stilling til langsiktige utfordringer, mål og strategier for kommunesamfunnet som helhet og kommunen som organisasjon. Den bør inneholde en beskrivelse og vurdering av alternative strategier for utviklingen i kommunen. Skal være grunnlag for sektorenes planer og virksomhet i kommunen. Den skal gi retningslinjer for hvordan kommunens egne mål og strategier skal gjennomføres i kommunal virksomhet og ved medvirkning fra andre offentlige organer og private. Kommunedelplaner for temaer eller virksomhetsområder skal ha en handlingsdel som angir hvordan planen skal følges opp de fire påfølgende år eller mer. Handlingsdelen skal revideres årlig.

§ Virkningen av kommuneplanens samfunnsdel Skal legges til grunn for kommunens egen virksomhet og for statens og regionale myndigheters virksomhet i kommunen. Handlingsdelen gir grunnlag for kommunens prioritering av ressurser, planleggings- og samarbeidsoppgaver og konkretiserer tiltakene innenfor kommunens økonomiske rammer.

§ Revisjon av kommuneplanens samfunnsdel og kommunedelplan og rullering av handlingsdel Ved revisjon av kommuneplanens samfunnsdel og kommunedelplaner gjelder bestemmelsene om kommunal planstrategi, jf. § 10-1, og om behandling av kommuneplan, jf. §§ til