Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Kompetanse for mangfold
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Framtid - Samspill - Skaperglede
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Altinndagen - samarbeidsgruppemøte
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder

Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Aktuelle problemstillinger fra samfunns og arbeidsliv danner utgangspunkt for prosjektarbeidet. 7,5 Studiepoeng

Kunnskap for en bedre verden Historien EiT ble introdusert i sivilingeniørstudiet 2001 etter ønske fra arbeidslivet. Styret ved NTNU bestemte høsten 2002 at EiT på sikt skulle inngå i alle studieprogram på høyere grad. I dag: 2000 studenter 75 lærere (professorer) 150 læringsassistenter (studenter) undervisere

Kunnskap for en bedre verden De viktigste kjennetegn ved Eksperter i team Læringsmetoden er erfaringsbasert Studentene arbeider i tverrfaglige team Det er fokus på samarbeid i teamet (fasilitering – refleksjon) Det legges til rette for samarbeid med arbeidslivet

Kunnskap for en bedre verden To perspektiver i samme undervisning Fasilitering Veiledning Endring av praksis? Observasjon av gruppas handlingsmønster

Kunnskap for en bedre verden Hvorfor EiT? Foto: Kjersti Myhr

Kunnskap for en bedre verden Jeg snakket akkurat med oljeselskapet Philips i Stavanger. De ansetter mange nyutdannede kandidater fra flere universiteter og høgskoler i Norge. De hadde reflektert på at NTNUs studenter virket mer modne og samarbeidsorienterte enn andre studenter. De hadde undersøkt litt og konkludert med at EiT var viktig for dette. Vi fikk mye skryt og beskjed om å fortsette dette opplegget! Hilsen Sveinung E-post fra professor Sveinung Sægrov 19. november 2012

Kunnskap for en bedre verden 90 % av studentene er fornøyd Hvor fornøyd er studentene med EiT?

Kunnskap for en bedre verden EiT-samarbeidskompetanse = muliggjørende kompetanse Ta kunnskapen i bruk Fagkunnskapen (forskning og utdanning) må tas i bruk: - medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) - økt samhandling - økt konkuranseevne MDI brukes som en fellesbetegnelse for de ansattes aktive deltakelse i utvikling av nye løsninger. Refleksjon over egne handlingsmønster Samarbeid mellom mennesker med en annen faglig- eller kulturell bakgrunn

Kunnskap for en bedre verden Samarbeid mellom undervisning og forskning Knytte 150 EiT-studenter til hvert TSO: - Kopling mellom undervisning og forskning - Studentene får erfaring med arbeid innenfor NTNUs satsingsområder - Studentgrupper som tenketank for TSO - Eksterne partnere (forskning - undervisning – innovasjon)

Kunnskap for en bedre verden EiT-helseklynge Samarbeid mellom EiT og Trondheim Helseklynge - 8 landsbyer (200 studenter) - Felles oppstart og avslutning Intensive på DMF «Samhandlingsreformen» Bjørnstad-Pettersen «Smarte IKT løsninger for eldre» Helbostad «Mission possible … innovative technologies» Sandvig «Det personlige genom» Bruland Langsgående: «Folkehelsa» Ursin, samfunnsmedisin «Utvikling av velferdstjenester/teknologi» Sigurjonsson, produktdesign «Miljøpåvirkning og helse» Flaten, kjemi «Fellesskap gjennom livet i institusjoner og samfunn» Bahl, psykologi

Kunnskap for en bedre verden Samarbeid med eksterne Problemstillinger fra arbeidslivet Fokus på leveranse Våren signerte samarbeidsavtaler Eksempel: Tora Storm videregående skole og Microsoft samarbeidet med «Lev og lær» og «Framtidens arbeidsplass «Et spennende samarbeid som ga mange interessante innspill fra studentene. De viste stor innsikt i temaet, og kom med forslag som gjerne kunne vært realisert.» - Tora Storm videregående skole

Kunnskap for en bedre verden Ta kunnskapen i bruk 1.Ledelse av tverrfaglige studentteam i EiT 2.Ledelse av teambasert MDI prosesser i arbeidslivet Hva kan disse to prosessene lære av hverandre? Hvilke innsatsfaktorer har størst betydning for å stimuler til MDI? Nordisk nettverk for utvikling og utveksling av metoder (Nordiske strategier for MDI) Treningsarenaer eller etterutdanning for MDI (økt fokus på samarbeidskompetanse og kulturbygging for MDI)