Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Aktuelle problemstillinger fra samfunns og arbeidsliv danner utgangspunkt for prosjektarbeidet. 7,5 Studiepoeng
Kunnskap for en bedre verden Historien EiT ble introdusert i sivilingeniørstudiet 2001 etter ønske fra arbeidslivet. Styret ved NTNU bestemte høsten 2002 at EiT på sikt skulle inngå i alle studieprogram på høyere grad. I dag: 2000 studenter 75 lærere (professorer) 150 læringsassistenter (studenter) undervisere
Kunnskap for en bedre verden De viktigste kjennetegn ved Eksperter i team Læringsmetoden er erfaringsbasert Studentene arbeider i tverrfaglige team Det er fokus på samarbeid i teamet (fasilitering – refleksjon) Det legges til rette for samarbeid med arbeidslivet
Kunnskap for en bedre verden To perspektiver i samme undervisning Fasilitering Veiledning Endring av praksis? Observasjon av gruppas handlingsmønster
Kunnskap for en bedre verden Hvorfor EiT? Foto: Kjersti Myhr
Kunnskap for en bedre verden Jeg snakket akkurat med oljeselskapet Philips i Stavanger. De ansetter mange nyutdannede kandidater fra flere universiteter og høgskoler i Norge. De hadde reflektert på at NTNUs studenter virket mer modne og samarbeidsorienterte enn andre studenter. De hadde undersøkt litt og konkludert med at EiT var viktig for dette. Vi fikk mye skryt og beskjed om å fortsette dette opplegget! Hilsen Sveinung E-post fra professor Sveinung Sægrov 19. november 2012
Kunnskap for en bedre verden 90 % av studentene er fornøyd Hvor fornøyd er studentene med EiT?
Kunnskap for en bedre verden EiT-samarbeidskompetanse = muliggjørende kompetanse Ta kunnskapen i bruk Fagkunnskapen (forskning og utdanning) må tas i bruk: - medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) - økt samhandling - økt konkuranseevne MDI brukes som en fellesbetegnelse for de ansattes aktive deltakelse i utvikling av nye løsninger. Refleksjon over egne handlingsmønster Samarbeid mellom mennesker med en annen faglig- eller kulturell bakgrunn
Kunnskap for en bedre verden Samarbeid mellom undervisning og forskning Knytte 150 EiT-studenter til hvert TSO: - Kopling mellom undervisning og forskning - Studentene får erfaring med arbeid innenfor NTNUs satsingsområder - Studentgrupper som tenketank for TSO - Eksterne partnere (forskning - undervisning – innovasjon)
Kunnskap for en bedre verden EiT-helseklynge Samarbeid mellom EiT og Trondheim Helseklynge - 8 landsbyer (200 studenter) - Felles oppstart og avslutning Intensive på DMF «Samhandlingsreformen» Bjørnstad-Pettersen «Smarte IKT løsninger for eldre» Helbostad «Mission possible … innovative technologies» Sandvig «Det personlige genom» Bruland Langsgående: «Folkehelsa» Ursin, samfunnsmedisin «Utvikling av velferdstjenester/teknologi» Sigurjonsson, produktdesign «Miljøpåvirkning og helse» Flaten, kjemi «Fellesskap gjennom livet i institusjoner og samfunn» Bahl, psykologi
Kunnskap for en bedre verden Samarbeid med eksterne Problemstillinger fra arbeidslivet Fokus på leveranse Våren signerte samarbeidsavtaler Eksempel: Tora Storm videregående skole og Microsoft samarbeidet med «Lev og lær» og «Framtidens arbeidsplass «Et spennende samarbeid som ga mange interessante innspill fra studentene. De viste stor innsikt i temaet, og kom med forslag som gjerne kunne vært realisert.» - Tora Storm videregående skole
Kunnskap for en bedre verden Ta kunnskapen i bruk 1.Ledelse av tverrfaglige studentteam i EiT 2.Ledelse av teambasert MDI prosesser i arbeidslivet Hva kan disse to prosessene lære av hverandre? Hvilke innsatsfaktorer har størst betydning for å stimuler til MDI? Nordisk nettverk for utvikling og utveksling av metoder (Nordiske strategier for MDI) Treningsarenaer eller etterutdanning for MDI (økt fokus på samarbeidskompetanse og kulturbygging for MDI)