Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KS Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Reduserer kommunale akutte døgnenheter (KAD) antall innleggelsen av eldre pasienter ved somatiske sykehus? Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Styringsinformasjon | Styringsdata.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
”Samhandlingsreformen”
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Statlig styring av samhandlingsreformen – krevende lokale prioriteringer? Fagkonferanse om styring og organisatorisk kompleksitet i offentlig sektor 24.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Tromsø Hammerfest Kirkenes Harstad Narvik Stokmarknes Lofoten Bodø Rana Mosjøen Sandnessjøen Innlegg på samhandlings- konferanse, Tromsø 25. mai 2010 Ina.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samdata 2012 Somatikk.
Senter for helseadministrasjon
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Samhandlingsreforma Samhandling er vedtatt,… vi er igang! Men mykje gjenstår Virkemidlane; verkar dei? Tor Arne Gangsø,
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kommunal medfinansiering: Er det en god ide? Terje P. Hagen Institutt for helseledelse og helseøkonomi Universitetet i Oslo.
Innspill til strategi og satsingsområder Vestre Viken og kommunehelsesamarbeidet Overordnet samarbeidsutvalg 7. Desember 2015 Klinikkdirektør Kirsten Hørthe,
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
1 Helse Nordmøre og Romsdal HF Onsdag 23. februar 2011 Nytt finansieringssystem.
Kunnskapssenterets årskonferanse i Trondheim 13. september 2007 Er helsetjenesten kunnskapsbasert? 604 millioner kroner til sykmeldte – hvorfor? Steinar.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Velkommen til strategimøte
Halvdan Skard 2. September 09
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
To år med Nasjonal helse- og sykehusplan
SAMDATA 2014 Helse Midt-Norge RHF Styremøte 3. september 2015.
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011

Innhold Bakgrunn og motivasjon Kommunal medfinansiering Forslagene – mulige konsekvenser

Bakgrunn/motivasjon

Samhandling - utfordringene Store pasientgrupper mottar tilbud fra både primærhelsetjenesten og spesialist- helsetjenesten – Samordnings- eller koordineringsutfordring Pasienter som i dag kunne ha vært behandlet i primærhelsetjenesten er i spesialisthelsetjenesten – Utfordring å finne riktig omsorgsnivå

Mulige virkemidler Lover og forskrifter – (eks lovpålagte avtaler) Organisatoriske – (eks integrerte tjenester) Økonomiske – (eks betalingsordninger) Bedret kunnskap – (eks utdanning, formidling)

Samhandlingsreformen Tydliggjøring av det kommunale sørge-for ansvaret – ”tilrettelegge for samhandling” Lovpålagte plikter er i større grad nøytrale ift profesjon – ”større fleksibilitet” Lovregulere avtaler mellom kommuner og helseforetak – ”likeverdighet og samordning” Kommunal medfinansiering – ”incentiver til å flytte aktivitet til kommunene”

Hvor mange snakker vi om? 10 % av liggedøgnene og 10 % av de polikliniske konsultasjonene på kort sikt 20-30% er potensialet på lengre sikt Hjerte/kar, lunge, diabetes, muskel-sjelett, kronikere, psykiatri og rus (?) Men vi er vel strengt tatt ikke helt trygge på kunnskapsgrunnlaget her?

Kommunal medfinansiering

Innebærer Kommmunene må settes i stand til å finansiere (deler av) spesialisthelsetjenesten – Ta ressurser fra spesialisthelsetjenesten – Gi til kommunene Oppgjørsordninger må gi riktige (og sterke nok) incentiver til – Kommunene – Sykehusene

Hva skal kommunene betale for? Modell 1: For alle pasienter Modell 2: For utvalgte diagnoser Modell 3: Utvalgte aldersgrupper Modell 4: For ferdigbehandlede pasienter Hva er hensikten? – Redusere bruk av sykehus og øke omfanget av kommunale tjenester (kort sikt) – Øke satsing på forebygging og redusere helsetjenesteforbruket (lang sikt)

Usikkerhetsmomenter Risiko – Små kommuner, stor risiko Incitamenter – Lav finansieringsandel, svake incitamenter Treffisikkerhet – I hvilken grad kan kommunene påvirke bruk av spesialisthelsetjenester?

Forslagene

Forslaget i Meld St 16 ( ) Alle medisinske pasienter – Kun somatikk – ca DRG-poeng – Anslag 4,2 mrd kroner Går fra ISF delen av bevilgningen til RHFene – Kun ISF Ikke private spesialister – Tak på kr pr opphold ( = DRG < )

Forslaget i Meld St 16 ( ) Utskrivingsklare pasienter – Settes til 4000 pr døgn – Kun somatikk (psykiatri/rus skal utredes) – liggedøgn = 560 millioner kr Når en pasient er utskrivingsklar skal bestemmes gjennom en forskrift Trekkes fra RHFene etter inntektsnøkkelen

Forslaget i Meld St 16 ( ) Øyeblikkelig hjelp – døgnopphold i kommunene – Oppgaveoverføring – Innføres fra 2016 – 50% fra RHF til kommunene (etter søknad) – 50% direkte betaling fra RHF – Måltall: døgn * 4330 = 1 mrd +

Hvis man lykkes døgn utskrivingsklare døgn ø-hjelp døgn døgn “generell reduksjon” (ca 5 %) = liggedøgn = ca sengeplasser Mellom 6000 og årsverk I spesialisthelsetjenesten (grovt anslag)

Overføringsmodellen (i) Kommunal medfinansiering – FRA: ISF ordningen (anslag/overslag) – TIL: Etter inntekstnøkkel – spesialberegnet Staten halverer sin risiko ved aktivitetsvekst gjennom å redusere ISF-andelen fra 40% til 20% Denne risikoen legges på kommunene

Overføringsmodellen (ii) Inntektsnøkkelen baseres kun på alderskriterier Forskjellig fra nøkkelen for RHF (”Magnussen- modellen”) hvor alder kun teller 58 % Også forskjell i alders betydning, med større vekt på eldre – følger av medisinske pasienter Det kompenseres særskilt der hvor man bommer ift dagens forbruk

Konsekvenser (i) Ca 40 kommuner får mer enn 10% mer ved KRD sin nøkkel enn med “Magnussen” Ca 25 kommuner får mer enn 10% mindre ved KRD sin nøkkel enn med “Magnussen” Men “Magnussen-modellen” omfatter alle somatiske tjenester – ikke bare medisinske pasienter

Konsekvenser (ii) Staten tar penger fra RHFene som de I dag benytter til å gjøre aktivitet de ikke er pålagt (utskrivingsklare pasienter)….. ….og gir til kommunene som i dag ikke gjør aktivitet de er pålagt (utskrivingsklare pasienter)

Konsekvenser (iii) Helseforetakene merker ikke dette på noen annen måte enn at halve ISF nå kommer fra kommunene Hvis de velger å “fylle etter” frigjort kapasitet vil man dermed få – Fortsatt kostnadsvekst i spesialisthelsetjenesten – (Muligens) ytterligere kostnadsvekst i primærhelsetjenesten

Incentivene For kommunene – Hvis kommunalt tilbud koster mer enn 20% av sykehusalternativet vil det være rimeligere for kommunene å sende pasientene til sykehuset For sykehusene – Svakere incentiv for produktivitet fordi man nå kan få tilnærmet samme inntekt ved å klassifisere pasientene som “utskrivingsklare”

Eksempel: ”Hemne” Ca 4300 innbyggere Får 4,5 millioner samhandlingsmilder i 2012 Tilsvarer et forbruk på ca 650 DRG-poeng Andel av utskrivingsklare pasienter tilsvarer ca kr (60 døgn) Mao – for skal man – Ta ned forbruket med 10 % (65 opphold) – Etablere et alternativt tilbud for 60 sykehusdøgn

Eksempel: “Hemne” Alternativ A: Man kan styrke eksisterende tilbud og ved lav marginalkostnad ta en økende kommunal aktivitet Alternativ B: Det må bygges nye tilbud, og faste kostnadet tilsier at dette ikke blir lønnsomt for kommunene

Spørsmål Klarer vi å bremse veksten i spesialist- helsetjenesten? – Hvis Nei – hva blir konsekvensene For kommunene For helseforetakene Klarer kommunene å gjøre dette til noe annet enn en ren administrativ flytting av penger?

Hva bør man gjøre? Iverksette en forskningsbasert evaluering som har et tilstrekkelig tidsperspektiv. Sette av mer ressurser til dette enn hva man gjorde med evalueringen av sykehusreformen Sørge for at det blir gjort ordentlig!