Sammenhengen mellom psykisk lidelse og utfordrende atferd Elisabeth Wigaard Psykologspesialist, klinisk nevropsykologi Spesialseksjon for utviklingshemming.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Eirin Winje Kommunepsykolog I Frogn (veldig snart Ph.D)
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Annerledeshet og sviktende funksjon. om noen konsekvenser
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Avdeling for sosionomutdanning
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Aggresjon.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Asperger syndrom og ADHD
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Gang.
Å STREKKE SEG MOT TINDER
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Sammenhengen mellom psykisk lidelse og utfordrende atferd Elisabeth Wigaard Psykologspesialist, klinisk nevropsykologi Spesialseksjon for utviklingshemming og autismediagnoser VVHF Nasjonal kompetanseenhet for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier /NEVSOM OUS

Oppsummering (=hva skal dette handle om) Utfordrende atferd og psykisk lidelse – Hva vet vi egentlig om det? – Litt om den sårbare hjernen – Kan vi finne ut når det det henger sammen og når det ikke gjør det? – Hva betyr det for behandling (tiltak)? (må vi vite det for å gjøre noe fornuftig?) – Eksempler på noe man kan gjøre

Om utfordrende atferd? Utfordrende atferd / challenging behavoirs Atferd som ved sin intensitet, frekvens eller varighet setter egen eller andres fysiske sikkerhet i fare Eller atferd som alvorlig begrenser eller forhindrer tilgangen til vanlige samfunnsmessige forhold

Espen, 25 år moderat utviklingshemming og autisme. Tatt ut case, person med alvorlig selvskading

Siri 19 år, Tatt ut case, alvorlig voldsproblematikk og selvskading. Ingen dagsplan eller oversikt. Lite funksjonell kommunikasjon; «tegnsalat», mye misforståelser.

Utfordrende atferd Hvorfor blir det sånn? – Somatisk sykdom eller skade? – Utviklingsforstyrrelse i sentralnervesystemet? – Psykisk lidelse? – Ingen spesiell grunn?

Sammenheng med psykisk lidelse Den korte versjonen er at det er en sammenheng – men det er viktig at vi også har dette klart for oss: Utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming/autisme er ikke det samme som at de har en psykisk lidelse (at de får medisiner for psykisk lidelse er som vi vet ikke et tegn på at det faktisk foreligger en psykisk lidelse) Det er ikke slik at alle med utviklingshemming/autisme og samtidig psykisk lidelse har utfordrende atferd Myte = allmenn oppfatning som ikke er sann

Eksempel på hva vi snakker om når vi snakker om sammenheng: Fra Kearney & Healy, 2011: så på utfordrende atferd, psykopatologi og sosiale ferdigheter hos voksne, moderat og alvorlig utviklingshemming: Personer med problematferd skårer høyere på psykopatalogi (DASH II) enn de uten problematferd. Personer med problematferd har dårligere sosiale ferdigheter enn de uten problematferd (forekomst vs alvorlighetsgrad) Personer med problematferd og psykopatologiske symptomer har dårlige sosiale ferdigheter (inkludert dårlige kommunikative ferdigheter)

Eksempel på hva vi snakker om når vi snakker om (årsaks-) sammenheng: Ulike forklaringer:  Atypiske psykiatriske symptomer eller atferdsmessige ekvivalenter  Sekundære uttrykk for psykiatriske forstyrrelser  Effekter av psykiatriske forstyrrelser opprettholdt av operante prosesser  Psykiatrisk sykdom reduserer toleranseterskel for aversiv stimulering  Psykiatriske lidelser gir spesifikke effekter: bipolar lidelse; i hypoman/manisk fase mer aggresjon mot andre og mindre selvskading; i depressiv fase mindre aggresjon mot andre og mer selvskading - selvskading: angst, impulskontroll, bipolar lidelse, alvorlig utviklingshemming, autisme, alder. - aggresjon generelt: impulskontroll, stemningssvingninger, opplevd trussel.

Litteratur for den interesserte: Sammensetning av symptomer og komorbid psykopatologi hos personer med alvorlig og dyp utviklingshemming. (Kozlowski, Matson, et al, 2011, RDD) Psykiatrisk sykdom hos voksne med Prader-Willy syndrom. (Sinnema et al, 2011, RDD) Psykiatrisk komorbiditet hos unge voksne med Asperger syndrom, (Lugnegård, Hallerbâck, Gilberg, 2011, RDD) Forekomst og fenomenologi ved selvskadende og aggressiv atferd hos personer med genetiske syndromer. (Aron, Oliver, et al 2011, JIDR) Forekomststudier ved psykisk utviklingshemming: selvskading: fra 4 – 10 prosent aggresjon:fra 7 – 25 prosent

Den sårbare hjernen Hjernen er avhengig av noen «triks» for å ikke bryte sammen av summen av oppgaver og stimuli For eksempel automatisering – og at det kan forbli automatisert også i oppmerksomhetssystemet - som tar i mot, fokuserer på, holder på, sorterer, hiver ut eller beholder og bearbeider stimulus - for eksempel:

Den sårbare hjernen Fokusere på «rett» sted Bruke erfaring og kunnskap for å tolke det vi ser

Hjernen har mange vanskelige oppgaver. En veldig vanskelig oppgave er å sørge for vårt eget beste. Når vi skal sørge for vårt eget beste, bruker vi et område som ligger foran i hjernen, bak panna. Det heter pannelappen. Pannelappen kan brukes til å lage en plan for å få det som vi vil. Den kan også brukes til å passe på at det går som det skal. Når ting ikke går som det skal, må vi bruke det samme området til å forandre på planen. Pannelappen sørger for at man kan finne på en helt ny plan, selv om man aldri har tenkt på det før og selv om man aldri har gjort det før. Personer med utviklingshemming sørger ikke alltid for sitt eget beste. Mange bruker den samme planen om igjen og om igjen, selv om den ikke virker. Mange bruker den samme planen om igjen selv om en vet at det blir veldig dumt etterpå. jeg er redd jeg slår noen Noe kjennes fortsatt farlig Jeg skjønner ikke hva jeg skal Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne det ut jeg stikker av Personalet blir sinna Den sårbare hjernen Og et visst bidrag fra eksekutive funksjoner

Den sårbare hjernen Oppmerksomhetsfunksjoner, særlig arbeidsminnefunksjoner og eksekutive funksjoner er i særlig grad svekket ved utviklingshemming / autisme Svikt her øker sjansen for å ta «feil» og gjenta feilene, at ting tar for lang tid, for å ikke leve opp til forventinger og klare målene - som jo øker sjansen for å bli lei seg og skikkelig sliten --- som øker sjansen for å miste oversikt og kontroll (som kanskje var dårlig i utgangspunktet) -- som gir økt risiko for utvikling av psykisk lidelse og kanskje uartig atferd

Kan vi finne ut når psykisk lidelse og utfordrende atferd henger sammen og ikke? Psykisk lidelse og ASD/ utvh: Vanskelig felt Psykisk lidelse, autisme og utviklingshemming kan forveksles - alle veier Psykisk lidelse kan se annerledes ut – Kognitiv svikt kan gi annet uttrykk, kan gi rapporteringsvansker, kan gi uønskede gjentagelser av tidligere mønstre (samme respons for angst som for depresjon som vondt i hodet for eksempel) Generelt økt forekomst av de vanlige lidelsene i forhold til normalbefolkningen

Angst som eks på «vanskelig felt» – sammenhenger som vever grunndiagnose og psykisk lidelse sammen til noe som kan gjøre det vanskelig å skille ut hva er hva Angst er egentlig nyttig – Lærer å leve med angst reaksjoner, vurdere fare og handle hensiktsmessig: dette krever bruk av avanserte kognitive operasjoner – Eks: gjøre motsatt av naturlig, lære forskjell på fælt og farlig Angst øker ved tap av oversikt og kontroll – Personer med svikt knyttet til eksekutive funksjoner, minnespenn og tempofunksjoner har økt sjanse for hyppig tap av oversikt og kontroll Angst øker ved slitenhet/utslitthet – mange vanlige (for andre automatiserte) oppgaver fortsetter å være utfordrende

Om å gjøre noe når vi ikke er helt sikre på hva som er hva når og hvordan….. Når vi skal snakke om hva vi kan gjøre kan det være lurt å snakke om noe av dette: Hvilket problem er mest dominerende? Skadepotensiale Konsekvenser for livskvalitet Konsekvenser for ivaretakelse av grunnleggende behov Konsekvenser for nærpersoner

Espen Tatt ut case, beskrivelse av skader som følge av selvskading

Espen Behovet for å gjøre noe annet samt erkjennelsen av at det nok ikke er mulig å få dette helt bort sannsynligvis to viktige faktorer Vurdering av sammenheng med psykisk lidelse; Angst? Tvang? Bipolart? Tatt ut tekst, alvorlig selvskading forekom aldri når to personer var på vakt, med alle andre var det nå hyppig. Hva gjorde egentlig de to? Hva har egentlig fungert før? (noe som helst som tydet på at det å ikke gi oppmerksomhet førte til reduksjon?)

Espen Om å gjøre noe annet: var det også mulig å se på tiltaket (ikke gi oppmerksomhet) som skremmende i seg selv? Kan det ikke rett og slett være skummelt og skikkelig rart når noen fortsetter som om ingenting skjer mens (tatt ut tekst) han selvskader

Espen Mange spørsmål, stor bekymring, svært belastet personalet – beslutning om å fokusere på punktet skadepotensiale: Tatt ut beskrivelse av selvskading. Hvor vondt er dette egentlig?

Espen Redusere ytterligere skade og redusere smerte: – Fast på smertestillende (også utfra en hypotese om at smerte genererte mer selvskading) – «ønsketurnus» – færre folk, flest mulig vakter med de som det ikke forekom selvskading med (også fokus på konsekvenser for nærpersoner) – «tillatelse» til å gripe tidlig inn, gi oppmerksomhet, stoppe, avlede. – Tatt ut tekst

Siri Vurdering av at her forelå en sammenheng med angst/ usikkerhet – fokus på punktene livskvalitet og ivaretagelse av grunnleggende behov Skaffe oversikt og kontroll Skaffe nok klær

Oversikt og kontroll

”Skilting i kjent terreng”

Skaffe oversikt og kontroll Grunnleggende for alle slags hjerner Hjerner med avvikende funksjon og redusert evne til å danne forventninger på vanlige måter må skaffe seg oversikt og kontroll på ”avvikende” måter – det må ikke være den «vanlige» måten – Sentralt i det som tar hensyn til det grunnleggende står også forståelse for behovet for vedvarende avvikende måter = behovet for vedvarende hjelp til visse typer av oppgaver – altså at behovet slutter ikke selv om de ”kan” det og selv om de har gjort det hundre ganger før

Siri fullt fokus på oversikt og dermed på litt kontroll (at verden ble trygg og oversiktlig nok til å spise og gå på do – etter hvert til andre aktiviteter) Praktisk innebar det en heroisk intensiv planlegging og gjennomføring av dagene som involverte 2 årvåkne personer alle sekunder av en vakt. Hovedverktøyet: en fleksibel «lommedagsplan» og en overordnet dagsplan Det som antagelig skjedde var at de klarte å ramme inn alt som foregikk, til tross for at det foregikk i et tidvis hesblesende tempo

Prosedyrer/rutiner Detaljerte ”oppskrifter”. Nødvendige å følge til punkt og prikke. Rutiner ble etablert fort, gjort noe 2 ganger så er det en rutine, ”på godt og vondt”. Store utfordringer og frustrasjon ved brudd på rutiner. Tvangs- og /eller rituelle handlinger. Krever godt samarbeid mellom ”1’er” og ”2’er” uten/lite verbal kommunikasjon seg i mellom

Mobil plan Lommestørrelse. 2x2 cm piktogrammer. Hun er visuelt sterk. Personal avhenging Alltid en plan ”først skal du… så skal du” Kunne henvise til den på kort varsel. Alltid planen klar i ”baklomma” Brukermedvirkning.

Stopp- prosedyre Hvordan håndtere ”riving av tøy”? Tett på Eskalerte fort

Litt refleksjon rundt oversikt og kontroll -Et raust forhold til hva som «går an»? -Hva er viktig for hvem, når? -Hva er egentlig rart, for hvem, når? -Hva er egentlig attraktivt (og trygt) for hvem, når?

LA MEG VÆRE I FRED! JEG ER EN SNILL GUTT MAN KAN VÆRE SNILL SELV OM MAN BLIR SINT I BLANT DET BLIR ALLE SNILLE GUTTER Hjelp til å komme seg unna Og mulighet til å øve seg på å avslutte

Noe mer som er viktig Når bevisstheten er full / oppbrukt – kan systemet overveldes og bryte sammen av tilsynelatende småting (”reis deg opp av stolen” ”du må hente boka selv”.) – ”småting” som oppmerksomhet mot noe vi egentlig trenger at er automatisert

Når det er helt fullt: lurt med motsatt!

Oppsummering igjen Ja, det er sammenheng - men den er ikke nødvendigvis så veldig «rett fram» Nei, vi trenger ikke skjønne alt for å gjøre noe Men, jeg tror vi trenger å skjønne noe om premissleverandørende (hjernefunksjonene) og om møtet mellom disse og hverdagens oppgaver og krav