Markedsføringsloven ● Av 16. juni 1972. ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Advertisements

Sommervikar i Blend.
TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Kryss-subsidiering og andre feller
Konkurransevirkemidlene PRIS
Forelesning i forretningsjuss Hovedkontor/Main office: Dronning Mauds gt. 10 – P.b Vika – 0114 Oslo – Norway Tel – Fax
FORRETNINGSJUSS – HVA MÅ DERE VITE?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Hvordan ivareta kundehensyn i morgendagens bankmarked? Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Tap og gevinst ved overgang fra én pensjonsordning til en annen
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Hvem er klimanøytral? Steffen Kallbekken. 2 Vinkling Er du klimanøytral hvis du har beregnet utslippene og kjøpt nok kvoter? Mange valgmuligheter Trenger.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
JUR5620 Personvern - forelesning Interesseteoriens betydning for analyse av og forståelse av tvister om person(opplys-
Foto: Geir Hageskal Kommunens skjønn ved tildeling av bevilling Bruk av hensyn og tyngende vilkår v/ Marte S. Bjørnsen Eierskapsenheten.
Ny markedsføringslov - Muligheter og begrensninger
Konkurranse og samarbeid
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Forelesning i forretningsjuss av advokat Christian Bendiksen.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Markedsføringsplan Navn.
Knut B. Kaspersen, fagdirektør, Datatilsynet 17. September 2012.
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Monopol og markedsmakt
Innsamling via telefon 27. april 2016 Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør.
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.
Markedsføring.
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
En kontrakt som koster dyrt
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Ressursfokus vs mangelfokus
Offentlige anskaffelser
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
[Produktnavn] Markedsføringsplan
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Nerver og hormoner – kommunikasjon i kroppen
Markedsføringens rammebetingelser
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Teknisk beskyttelse.
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.

Generalklausulen § 1 ● FØRSTE LEDD ● - URIMELIGHET OG I STRID MED GOD FORRETNINGS- OG MARKEDSFØRINGSSKIKK ● Et generelt uttrykk for hva loven forbyr ● Reklamen skal ikke: ● - stride mot god forretningsskikk ● - være urimelig ● - stride mot god markedsføringsskikk ● Ulovlig med reklame som utnytter barn og ungdoms godtroenhet, spiller på følelser, frykt, sex, alkohol, usikkerhet eller utsetter forbrukeren for sterkt samvittighetspress ● ANDRE LEDD ● KJØNNSDISKRIMINERENDE REKLAME ● Reklamen skal ikke: ● - være i strid med likeverd mellom kjønn ● - utnytte det ene kjønns kropp ● - være støtende eller nedsettende for kvinner eller menn ● Virker reklamen påtrengende?

Villedende forretningsmetoder § 2 ● Markedsføringen må ikke være uriktig og villedende. ● Påstander må dokumenteres. ● Omfatter markedsføring i alle former. ● Typer markedsføring som rammes: ● - usann reklame ● - finurlige metoder ● -ulovlig bruk av gratisbegrepet ● - ulovlig bruk av begrepet salg ● - ulovlige sammenligninger

§ 2 ● USANN REKLAME ● - markedsføring skal være sann.. ● FINURLIGE METODER ● - gir uttrykk for at produktet som selges er mer eller bedre enn det virkelig er. ● ULOVLIG BRUK AV GRATISBEGREPET ● - om forbrukeren gir en motytelse (kostnadene er kalkulert inn i prisen) ● UTSALG ● - det å gi forbrukeren inntrykk av at varene selges til nedsatt pris, selv om at varen ikke har vært solgt til en lavere pris før. ● SAMMENLIGNINGER ● - sammenligne seg selv med en konkurrent for å vise at ditt produkt er bedre/ billigere. Må være helt like produkt og korrekte opplysninger.

§2a Negativt salg §2b Uoppfordret reklame ● Ingen kan bindes ved passivitet. ● Ikke lov å kreve betaling for en vare, tjeneste eller annen ytelse som verken er bestilt eller levert. ● Ikke lov å kreve betaling for en vare, tjeneste eller ytelse som er levert, men ikke bestilt. ● Det er forbudt å sende reklame til personer via mobiltelefon, e- post, automatisk telefonsvarer, faks osv, dersom mottakeren ikke samtykker på forhånd. ● Gjelder ikke telefonsalg. ● Ehandelsloven har egne regler.

§ 2c Uadressert reklame ● Mange ønsker ikke å få reklame i posten. ● Brønnøysundregistrene. ● Lapp på postkassen. ● En næringsdrivende har ikke lov til å levere ut en distributør oppdrag om å sende uadressert reklame hvis forbrukerne har reservert seg på denne måten.

§ 3 Utilstrekkelig veiledning ● Markedsføringen kan være ulovlig på grunn av at den: ● IKKE GIR FORSVARLIG OG TILSTREKKELIG VEILEDNING: ● - Den næringsdrivende pålegges å gi opplysninger dersom det er nødvendig for at forbrukeren skal kunne vurdere produktet og kjøpsbetingelsene. ● - viktig ved netthandel, selgeren må gi grundig beskrivelse av produktet + salgsbetingelsene ● TREKKER INN UVEDKOMMENDE FORHOLD: ● - når annonsøren trekker inn opplysninger som ikke har noe med produktet å gjøre. Opplysninger om religion og politikk eller opplysninger om selgerens privatliv. ● UTNYTTER FORBRUKERNES MANGELFULLE ERFARINGER ELLER KUNNSKSKAPER:

§ 3a Prismerking § 4 Tilgift ● Krever at selgeren skal informere om prisen. ● § 5 Utlodninger ● Forbyr utlodninger og konkurranser der tilfeldighetene avgjør hvem som vinner. ● Kjøperen får noe i tillegg til hovedytelsen, uten at det er sammenheng mellom ytelsene. ● Lav pris på tilleggsytelsen er også tilgift. ● Kombinasjonstilbud eller kvantumsrabatt.