Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Olaug N.Juklestad, rådgiver Kompetansesenter for voldsofferarbeid, Høgskolen i Oslo siden starten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Trygge organisasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Mestring og forebygging av depresjon
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Forebyggende arbeid satt i system
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Et økende problem i skolen?
Buskerudregionens incestsenter
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Kirsten Halse - Tema: Demens
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Erfaringer gjennom 10 år v/fagkonsulent Elen F. Bogstad og
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Barnevernets målsetting og oppgaver
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Hovedpoenger i boka: Vi har ikke tatt inn over oss hvor stort problem dette er – og hvor hjelpeløse barn er. Systemer lagd av voksne, for voksne, som snakker.
Olaug N. Juklestad, FoU-rådgiver Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, AS Universitetet i Oslo Utdannet sosionom, cand.mag. Videreutdanning.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Sosionom Åse I. Raastad Velsand, Alderspsykiatrisk avdeling Reinsvoll 1 Overgrep mot eldre - en oversett utfordring i alderspsykiatrien? Sosionom Åse I.
ENHET/AVDELING KVINNER OG KRIMINALITET Koordinator for familievold og seksuelle overgrepssaker i Hordaland Politidistrikt Politioverbetjent Elisabeth Hellevang.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Krisesenteret i Telemark
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Helsesøster Revheim skole
Kapittel 1 SAMSPILL.
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Vold mot eldre – utredning og diagnostikk
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Velkommen til kurs Utbrenthet
Velkommen til foreldremøte om
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Olaug N.Juklestad, rådgiver Kompetansesenter for voldsofferarbeid, Høgskolen i Oslo siden starten i 1995 Utdannet sosionom, videreutdanning i bl.a. gerontologi og sosialt arbeids teori og metode Daglig leder og sosialarbeider ved det første Vern for eldre-prosjektet i Manglerud bydel i Oslo ( ). Hovedforfatter av boken Vern for eldre. Tiltak mot overgrep i hjemmet (Kommuneforlaget 1997)

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Lagt til Høgskolen i Oslo i 1995 Finansiert av: Justisdepartementet, Barne- og familiedepartementet og Sosial- og helsedepartementet Adresse: Welhavensgt. 9, 0350 Oslo Telefon: E-post: Hjemmeside:

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Kompetansesenter for voldsofferarbeid.  1. Samle, systematisere og formidle kunnskaper om vold, voldsutsatte, konsekvenser av vold, og om tiltak for voldsofre.  2. Skape nettverk og møteplasser for utveksling av kunnskap mellom beslutningstakere, profesjonsutøvere og frivillige.  3.Bidra til utvikling av ny kunnskap Prioritert område: Vold og overgrep i nære relasjoner.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Hva er overgrep mot eldre?(1)  "Overgrep mot eldre er en enkelt eller gjentatt handlinger eller mangel på riktige handlinger som skjer i ethvert forhold hvor det er en forventning om tillit, og som forårsaker skade på, nød eller lidelse for en eldre person"

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid DEN PROFESJONELLE HJELPER  Disse forhold danner kjernen i en analytisk definisjon av overgrep :  Skjønnsmessig vurdering basert på –kjennskap til saken, –fagkunnskap og –moralsk dømmekraft –empati

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Barrierer mellom hjelpeinstanser –geografisk og administrativt adskilte enheter –spesialiserte kunnskaper og forskjellig fagspråk –taushetsplikt (taushetsrett) –adskilte ansvarsområder, ingen har helhetsansvar –uklart ansvar skaper “gråsone-problematikk” –sviktende eller manglende rutiner for overføring av ansvar –manglende kunnskap om andre profesjoner/etater –gjensidig mistillit

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Barrierer rundt hjelpeapparatet  telefonen er opptatt, eller det svarer ikke  åpningstiden er begrenset  ventetid på å få time  henvendelser må skje i skranker eller luker  vanskelig å svare på spørsmålet:”Hva gjelder det?”  blir møtt med vantro, mistenksomhet eller uforstand  avvist med lettvinte råd (“Ikke slipp ham inn da vel” “Skift lås”)  uvitenhet om rettigheter og muligheter for å søke hjelp

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Den som trenger hjelp bør ha:  kunnskap om hjelpeapparatet  pågangsmot, tid og krefter  evne til å uttrykke seg skriftlig og muntlig  evne til å følge opp tiltak  et problem som passer til interesse og kunnskaper i hjelpeapparatet  god prognose

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Derfor er det slik at:  De flinkeste får best service, utdanning premieres  De svakeste og kronikerne får forholdsvis minst  De med ukurante, vanskelige eller sammensatte problemer faller utenfor. –Kjennetegn for ofre for overgrep mot eldre er at de er svake og de har kroniske, sammensatte, ukurant og vanskelige problemer.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Hva kjennetegner eldre ofre for overgrep?  Fysisk og psykisk sårbarhet øker –sviktende hørsel og syn, svekket allmenntilstand, –svekket hukommelse, svekket oppfattelsesevne  Konsekvenser av overgrep øker og kan fremskynde aldringsprosessen. (Et lårhalsbrudd kan gi varig funksjonshemning  Vanskeligere å stille diagnose fordi symptombilde hos eldre er uklart.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Hva kjennetegner eldre ofre for overgrep  Skader etter overgrep, som depresjon og søvnløshet eller blåmerker og brudd kan lettere bortforklares som en følge av alder.  Omsorgsbyrde kan skape konflikter med nære pårørende  Demente kan bli aggressive  Ved demens eller afasi vil offeret ha vansker med å varsle og be om hjelp

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Barrierer hos den som skal hjelpes  Kjærlighet/følelsesmessig avhengighet  Kulturelle verdier  Redd for å få det verre –represalier –fattigdom –ensomhet

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Trekk ved mishandlingsforhold  Følelse av skyld og skam  Økende tvil om egen dømmekraft  Utvikler mindreverdsfølelse, handlingslammelse, nedbrutthet

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Barrieren rundt familien:  vår egen respekt for privatliv  en dør som er lukket og låst  formelle restriksjoner mot å bryte inn i private hjem  åpenlys skepsis og mistillit  ingen vitner til selve overgrepene  offeret forteller dekkhistorier for å forklare skader  pårørende bortforklarer problemer og avviser hjelp

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Offerets behov ( fra kvinnevoldsforskning)  Psykisk støtte - noen å stole på  Fysisk trygghet - et trygt sted å være  Nøytral rådgiver  Kunnskap om rettigheter og om hjelpeinstanser  Kunnskap om økonomiske muligheter og rettigheter

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Risikofaktorer kan være:  Rusmiddelmisbruk, kriminalitet hos pårørende  Psykiatriske lidelser hos pårørende  Senil demens, slag, mental sykdom kan føre til aggresjon, både fra den syke og nære pårørende:  Aggressive demente - overgrep mot omsorgsgiver, spesielt ektefelle.  Stress og omsorgsbyrde - overgrep mot den demente.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Risikosituasjoner kan være:  Eldre, spesielt enke, som bor sammen med voksent barn med sosiale/psykiske problemer  Alvorlige konflikter med pårørende  Ektepar, begynnende senil demens, lite hjelp

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Risikosymptomer kan være:  Stadige fall  Misforhold mellom skader og forklaring av årsak,  Ulike forklaringer  Vekttap, depresjon, angst, søvnløshet

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Ulike typer overgrep –Psykisk trakassering Fysisk vold Økonomisk utnytting Seksuelle overgrep NB! Det kan forekomme flere overgrep samtidig - og det kan være flere overgripere i samme familie.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Overgrep fra ansatte Risiko for overgrep i institusjon eller i hjem er større dersom : »- personalet har fått lite opplæring, »- personalet har lite støtte fra ledelsen, »- personalet får utilstrekkelig veiledning, »- personalet har lav selvtillit/lav moral »- personalet arbeider isolert og/eller dersom: - institusjonen har få ansatte, spesielt om natten - institusjonen bruker hyppig ekstravakter. - institusjonen har lite kontakt med omverdenen.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Profesjonelle hjelpere må bli flinkere til å avdekke overgrep og gi hjelp Kan vi som hjelpere spørre om overgrep? (AMA)  Innen for det siste året har du vært utsatt for psykisk eller psykisk overgrep fra partneren din eller noen som er viktige i livet ditt?  Har noen tvunget deg til samleie eller til seksuell aktivitet du ikke ønsker?  Har du blitt slått klasket til eller fysisk skadet av noen?  Er du redd for partneren din eller andre som står deg nær?

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Målet for arbeidet er:  Bryte isolasjonen  Utvikle støttesystemer  Øke selvtilliten. Minske skyldfølelse  Øke evnen til å sette grenser.  Få frem en evne og vilje til å leve uavhengig av overgriper  Hjelpe dem til et bedre samliv eller gjennom et brudd.

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Kvaliteten på hjelpen er betinget av  Hjelpernes holdning  Hjelpernes kunnskap om problemområdet  Hjelpernes erfaring med voldsproblematikk  Hjelpernes evne og vilje til samarbeid med andre hjelpeinstanser

Høgskolen i Oslo Kompetansesenter for voldsofferarbeid Slutt