RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Advertisements

Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Problemstillinger og innspill - i Larvik H. Bast (V) 7. mai 2010.
BU 2000.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Rådmannsrollen slik jeg ser den
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Posisjonering Kapittel 10.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.

Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Levanger kommune, kommunedelplan Sundet - Havna.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
SAMSPILL  SUKSESS.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Samarbeid som løfter alle
Segmentering og posisjonering
Kommunikasjon i helsetjenesten
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation

Hvorfor Place Branding? Mer populært bosted Økt attraktivitet som arbeidssted. Flere tilreisende/ besøkende Øke konkurranse- evnen som jobblokasjon Snuoperasjon; justere feil/dårlig image Effektiv og konsistent ‘brand story’

Kilde: Tanangers Minne sine hjemmesider

HVA PÅVIRKER IMAGET? Personlig opplevelse Word of mouth Klisjeer og stereotyper Politikk Natur/ fritid Eksport Innbyggernes oppførsel Kampanjer

I DAG TID FRAMTID MERKEVERDI POSISJONERING ØNSKET IDENTITET IMAGE Fra tilfeldig image til bevisst identitetsbygging Posisjonering: Vår positive annerledeshet, løfter til målgruppene Innsikt: Nåværende oppfatninger av Risavika/Tananger Identitet: Ønskede assosiasjoner i våre målgruppers hoder

Place branding - step by step Stedets merkeidentitet og posisjonering Kommunikasjon / påvirkning Image Byggeklosser: Historie Næringsliv Kultur Arkitektur Utdanning Natur/landskap Infrastruktur Folklore Mat og drikke Ikoner Severdigheter + Visjon, Misjon, Mantra Målgrupper: Eksisterende beboere og bedrifter Potensielle beboere og bedrifter Investorer Myndigheter Media/presse Opinionen Talerør: Merkeambassadører ’Kjendiser’ Synlige bedrifter Arrangementer Markedskommunikasjon / kampanjer

Posisjoneringsstrategi for Risavika/Tananger SEGMENTER HANDELS- OG SERVICENÆRINGE N TRADISJONELL INDUSTRI BEBOERE UNDERREPRESENTERTE/ SÆRLIG INTERESSANTE GENERELLE BUDSKAP Eksempler: Infrastruktur. Natur. Kombo arbeids- og bosted SEGMENTSPESIFIKKE BUDSKAP Eksempler: Mange start-ups! Opplevelser mangelvare = stort markedspotensial Eksempler: Norges beste maritime cluster Kort vei til verden (havn + flyplass) Eksempler: På landet, i byen Fantastisk natur Eksempler: Golfklubb? Kulturinstitusjoner? Dykkerklubb? Sjøsportgrupper? Serveringsindustri?

Hvor står vi i dag – våre styrker og svakheter? Hva kan vi stå for i framtiden – og hvordan artikulerer vi det? Hva er vår positive annerledeshet – som gjør oss unike og attraktive som bosted / arbeidssted / besøkssted? Hvordan kan vi virkeliggjøre denne ønskede identiteten? Hvilke nøkkelpersoner og –miljøer må bidra for at vi skal lykkes? Hvordan måler vi om vi er på rett vei? Hva er det unike ved Tananger/Risavika?

En smakebit på nåværende posisjon Intervjuer med tre eiendomsmeglere og én eiendomsutvikler

Attraktivitet Risavika – ikke et bosted, kun et arbeidssted. Tananger – attraktivt og etterspurt boområde med store hus og tomter fra 80-tallet, men ikke like attraktivt som for eksempel Stokka, Eiganes, Nedre Vaulen. Risavika – meget attraktiv for virksomheter som ønsker nærhet til havnefasiliteter og det maritime clusteret. Assosiasjonsbilde Risavika: offshorerelatert næringsvirksomhet med behov for dypvannskai og baseaktiviteter. Kjennskap om stedet gjennom kjennskap de største virksomhetene i Risavika.

Utfordringer Både som bo- og arbeidssted: bedre infrastruktur og logistikk. Ensidig bilde av Risavika Attraktivitet Bedre infrastrukturløsninger som minsker avstanden til de viktige destinasjonene i regionen. Mer radikale transportmessige grep for å knytte området spesielt nærmere Tasta og sentrum. Bygge boliger i randsonen av næringsvirksomheten i Risavika. Risavika vs. Forus For standard kontorplasser rangeres Forus fortsatt foran Risavika. Risavika foretrekkes av virksomheter som direkte/indirekte kan dra synergier av det maritime i miljøet.

Hvordan utvikle området som bo- og arbeidssted? Bedre trafikale løsninger. Nyttiggjøre seg suksessen med Jåsundutbyggingen til å tenke mer i retning av helhetlig tilrettelegging. Utvikling av service-/handelssenter og skole. Satse på fritidstilbud for barnefamilier. Mål om å bli best på det dette i regionen? Bedre tilrettelegging for utnyttelse av naturarealene til rekreasjonsformål. Stille strenge krav til utbyggere blant annet om minimumstørrelse på tomt.

Place Branding – oppsummert Temperaturmåling Vår positive annerledeshet En klar framtidsvisjon Mennesket i sentrum Fokusert strategi Eierskap, mandat og involvering Kreativitet, vilje og besluttsomhet Måling og evaluering