Oppslutning, deltakelse og omvendelse i norsk frikirkelighet
Innledning Historisk og aktuelt: før og nå Skille fra 1970-tallet Frikirkene i relasjon til Den norske kirke og til lavkirkeligheten Medlemskap/forsamlingsdeltakelse Omvendelse/etterfølgelse
Medlemstall trossamfunn (Kilde SSB og Breistein 2003) Metodist Baptist DELF DNM Pinsebev RK
Medlemskap i trossamfunn 2013 Antall Prosent Den norske kirke 3,825,78475 Andre kirkesamfunn 312,9256 Andre religioner 150,4143 Livssynssamfunn (sekulære) 86,0612 Uten medlemskap 733,87214 Befolkning i Norge 5,109,056100
Den norske kirke – medlemmer og oppslutning
Gudstjenestedeltakelse og kirkelige handlinger (Kilde: Fjeld 2012) Tall for Dnk: 2008 Tall for andre: 2009 Den norske kirke Baptist- kirken Metodist kirken Misjons- forbundet Frikirken Gudstjeneste-deltakere Årlig gudstjenestebesøk per medlem 1, (12) Antall dåpshandlinger Dåpshandlinger per 1000 medlemmer 11,012,28,315,1 (8,3)11,6 Antall konfirmasjoner Ant. konf. per 1000 medl. 10,7 7,8 15,6 Antall vigsler per 1000 medl Vigsler per 1000 medlemmer 2,7 3,6 2,8
Oppslutning og deltakelse På 1970-tallet ble «dissenter»-begrepet erstattet av begrepet «trossamfunn» Langsom, men jevn vekst for de fleste frikirker Grace Davie: Evangelikale karismatiske menigheter og Den katolske kirke vokser Felles: tilbyr mennesker opplevelser, ikke bare dogmer
Religionen og markedet Enda sterkere konkurransesituasjon, monopolet i ferd med å avvikles Økumenisk utfordring Takt og tone i Norges Kristne Råd: om retten til å drive evangelisering Er NKR blitt et kartell?
Penger: hva betyr dette for menighetsvekst?
Omvendelse Historisk Territorialtenkning kontra individualisme Dåp kontra bekjennelse Visse markører for omvendelse: alkohol, spill, dans, teater osv. Nåtidig Territorialtenkning kontra forsterket individualisme Dåp kontra bekjennelse Markører for omvendelse?
Etterfølgelse Mens Den norske kirke fastholder dåpen som det eneste medlemskriterium, holder frikirkene fast på at omvendelsen skal vise seg i levd liv Finnes det fortsatt markører for hva som er et kristent liv kontra det «alle andre» lever?
Idealer og virkelighet De fleste pastorer vil antakeligvis si at det fortsatt finnes markører Umulig å drive kirketukt i et postmoderne samfunn? Ikke all teologi blir forkynt: fortapelsen, skilsmisse/gjengifte, avhold fra rusmidler, rikdom/fattigdom De bibelkyndige medlemmene er i mindretall
Utfordringer på godt og vondt Menighetsmedlemmene er mer lik verden omkring (isolasjon kontra dialog) Strenge krav til livsførsel tiltrekker noen, avskrekker andre (riset bak speilet) Lokale forskjeller Forholdet mellom idealer og virkelighet: stille endring og troverdighet
Hvor går veien videre? Høyere utdannelse blant menighetsmedlemmene krever velutdannede pastorer og menighetsarbeidere Frikirker i dialog med omverdenen – eller velger vi en annen vei? Hvordan vil det religiøse markedet se ut fremover?