HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Skal lokalt selvstyre få større prioritet enn nasjonale hensyn, og dermed sub optimalisering vinne? Tidene endrer seg, - og det haster om toget skal få vinne over bilen Staten må styre, nasjonale og regionale hensyn må vinne
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Hvordan ønsker regionen å ha det fremover? Skal infrastrukturen komme i forkant og styre utviklingen, eller skal den fortsette å komme 20 år for sent? Å styre utviklingen i regionen krever modige og handlingsorienterte politikere
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Grunnleggende i regionsutvikling: Sikre høy attraksjonskraft Tilrettelegge for vekst Bidra til dynamiske arbeidsmarkeder Knytte regionen sammen Avlaste hovedstaden vesentlig Bygge regionsidentitet
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Vestfold kan vinne Torger Reve snakker om dynamiske arbeidsmarked – Vestfold – Oslo er innenfor Du som reisende får et reelt miljøvennlig reisealternativ Du må selv kunne velge hvor du vil bo og arbeide
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON MÅL: Flytogstandard i Vestfold km/time Nytt kollektivt knutepunkt skal utvikle regionen Hovedstaden skal avlastes Toget skal vinne over bilen Oslo – Kristiansand på 3 timer
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Vestfold sin visjon kan være: Høy attraksjonskraft og naturlig avlaster av hovedstaden!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Flytogstandard i rett linje i 250 km pr time gjennom Østfold regionen? Avsporing på gang.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Vil Staten sitte og se på at milliardene ruller, og at toget taper for bilen? E6 og E18 går i rett linje – selvsagt En høyhastighetsbane må også gå i rett linje for å konkurrere med bilen
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Valget i Vestfold 
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Hva skal vektlegges? Nasjonens og regionens beste Toget skal vinne over bilen
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Det fremtidsrettede kollektive knutepunkt Lillestrøm er et godt eksempel: Har mange arbeidsplasser nær stasjonen Har store areal for mye nyetableringer Har store boligareal Har god parkeringskapasitet Har et effektivt tilbringersystem Er et sted hvor næringslivet investerer Er et sentrum for regional og nasjonal utvikling
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Gode eksempler på vekst og utvikling: Nye Lillestrøm stasjon og flytting av Norges Varemesse – Flytoget utløste T-bane ringen – Nydalen Bergen bybane Sverige og Danmark
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Optimal utbygging : Ett helhetlig prosjekt med forutsigbar finansiering, som f eks Gardermobanen Rask og helhetlig utbygging vil gi mest bane for pengene Sikre riktig kompetanse til å gjøre ting skikkelig Høyhastighetsbane må i tillegg til doble spor ha forbikjøringsspor for godstog
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Samspill mellom Staten og regionen i regionsutviklingen Regionsutvikling må på dagsorden i Regjering og Storting Staten må bli forutsigbar - og selv stille krav når de tar regningen Regionen må vise at de står sammen og har en felles visjon å styre etter, og være offensive overfor Staten
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Mitt syn Region og nasjonshensyn vektlegges 100 års perspektivet er grunnleggende Et robust regionalt kollektivt knutepunkt Lavest mulig bygge kost og reisetid Oslo – Kristiansand på 3 timer Bruke det nye knutepunktet til å gå nye veier