HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold 26.08.2015 v/Osmund Ueland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Slik vil den nye kommunen se ut det røde på bildet er et eksempel på hvordan vi vil kommunen skal se ut. vi mener..
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Buskerudbyen Seminar 15. juni 2011 – Union Scene Nye trender og lokalisering for næringslivet i Buskerudbyen Daglig leder Fredrik A. Haaning Buskerud Næringsmegling.
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Merkevareplattform Nasjonal Reiseplanlegger 04. September 2015.
K OMMUNESAMMENSLÅING AV :. H VA HAR F ET KOMMUNE Å BY PÅ ? Jernbane Fetsund lenser Videregående skoler Helsetjenester.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Regional planstrategi
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
«Sørlandets grønne mulighet»
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kamp eller samarbeid?.
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
”Der graset er grønt for alle”
Kommunemøter RPBA - om RTP
JUNGEL- PROSJEKTET Jobb for Ungdom, NAV hjelper deg, det gir Glede, Erfaring og Lønn // Myhren/Mølmen.
Sentrum for alle Å tilrettelegge sentrum for menneskene som bor der
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Folkehelse - et felles ansvar
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Skal lokalt selvstyre få større prioritet enn nasjonale hensyn, og dermed sub optimalisering vinne? Tidene endrer seg, - og det haster om toget skal få vinne over bilen Staten må styre, nasjonale og regionale hensyn må vinne

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Hvordan ønsker regionen å ha det fremover?  Skal infrastrukturen komme i forkant og styre utviklingen, eller skal den fortsette å komme 20 år for sent?  Å styre utviklingen i regionen krever modige og handlingsorienterte politikere

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Grunnleggende i regionsutvikling:  Sikre høy attraksjonskraft  Tilrettelegge for vekst  Bidra til dynamiske arbeidsmarkeder  Knytte regionen sammen  Avlaste hovedstaden vesentlig  Bygge regionsidentitet

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Vestfold kan vinne  Torger Reve snakker om dynamiske arbeidsmarked – Vestfold – Oslo er innenfor  Du som reisende får et reelt miljøvennlig reisealternativ  Du må selv kunne velge hvor du vil bo og arbeide

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON MÅL:  Flytogstandard i Vestfold km/time  Nytt kollektivt knutepunkt skal utvikle regionen  Hovedstaden skal avlastes  Toget skal vinne over bilen  Oslo – Kristiansand på 3 timer

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Vestfold sin visjon kan være: Høy attraksjonskraft og naturlig avlaster av hovedstaden!

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Flytogstandard i rett linje i 250 km pr time gjennom Østfold regionen? Avsporing på gang.

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Vil Staten sitte og se på at milliardene ruller, og at toget taper for bilen?  E6 og E18 går i rett linje – selvsagt  En høyhastighetsbane må også gå i rett linje for å konkurrere med bilen

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Valget i Vestfold 

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Hva skal vektlegges?  Nasjonens og regionens beste  Toget skal vinne over bilen

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Det fremtidsrettede kollektive knutepunkt Lillestrøm er et godt eksempel:  Har mange arbeidsplasser nær stasjonen  Har store areal for mye nyetableringer  Har store boligareal  Har god parkeringskapasitet  Har et effektivt tilbringersystem  Er et sted hvor næringslivet investerer  Er et sentrum for regional og nasjonal utvikling

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Gode eksempler på vekst og utvikling:  Nye Lillestrøm stasjon og flytting av Norges Varemesse – Flytoget utløste  T-bane ringen – Nydalen  Bergen bybane  Sverige og Danmark

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Optimal utbygging :  Ett helhetlig prosjekt med forutsigbar finansiering, som f eks Gardermobanen  Rask og helhetlig utbygging vil gi mest bane for pengene  Sikre riktig kompetanse til å gjøre ting skikkelig  Høyhastighetsbane må i tillegg til doble spor ha forbikjøringsspor for godstog

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Samspill mellom Staten og regionen i regionsutviklingen  Regionsutvikling må på dagsorden i Regjering og Storting  Staten må bli forutsigbar - og selv stille krav når de tar regningen  Regionen må vise at de står sammen og har en felles visjon å styre etter, og være offensive overfor Staten

HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON Mitt syn Region og nasjonshensyn vektlegges 100 års perspektivet er grunnleggende Et robust regionalt kollektivt knutepunkt Lavest mulig bygge kost og reisetid Oslo – Kristiansand på 3 timer Bruke det nye knutepunktet til å gå nye veier