Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Advertisements

RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Presentasjon i NRT Tor Hovde, Tekna. Utgangspunktet Kunnskapsplattformen Arbeid med strategi >Arbeidsform >Nøkkelområder.
En lærende organisasjon?
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
BU 2000.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Organisatorisk innovasjon
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor,
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
-Ein tydeleg medspelar FoI-strategi for Møre og Romsdal FoU-rådgivar Anna-Marie Hatlestad - regional og næringsavdelinga.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Innovasjon Tillit Bred medvirkning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Forskningspolitiske konferanse 2016
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Innovasjon i lokalarbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU

Norwegian Industrial Cluster 4 NCEer og deres utdanningsmiljøer ansatte og 150 milliarder i omsetting studenter og to tusen ansatte. Styrke relasjonene utdanning – arbeidsliv Styrke relasjonene til internasjonal forskning og utdanning. Nytt klyngeprogram GCE Behov for en ny EVU pilot A.Kallevig,LO2NTNU

Hva skjer’a? Hvordan kan og bør næringslivet delta i utformingen av utdanningen (herunder EVU)? Rammene - målene for utdanning, tilpasses de myndighetenes og UoH sektorens egne mål ? Hvordan tilpasses de da arbeidslivets ulike behov? Hvordan kan NTNU bidra til å utvikle den norske arbeidslivsmodellen, dersom partsamarbeidet og tillitsvalgt funksjonen marginaliseres i utdanningen? A.Kallevig,LO3NTNU

Flere spørsmål MIT – samarbeid mellom akademi og næringsliv som modell for det norske? Triple Helix. Hvordan og hvem bidrar til å innovere modellen og innovasjonssytemene? Utdanning, innovasjon og forskning er viktig, men hvor er fokuset på Entre- og Intraprenørskap og hvordan er samspillet med TTO sentrene? Er utdanningskapasitet tilpasset etterspørsel? A.Kallevig,LO4NTNU

Utdannings mengde Noen etterspør mastergrader, for andre er bachelor tilstrekkelig Har det gått inflasjon i utdanningsnivået eller har jobbenes innhold virkelig forandret seg så mye? Kongsberg 1975; 1 Ingeniør pr. 4. Fagarbeider Kongsberg 2013; 1 Fagarbeider pr. 4. Ingeniør A.Kallevig,LO5NTNU

Attraktivitet Nordiske vekstbedrifter rangerer sosial kompetanse som viktigere i ansettelsesprosessene enn teknisk og eller metode kunnskap. (valg av rett person) Hvordan utvikles studentenes egnethet? Hvordan forbereder NTNU, sammen med arbeidslivet, studentene på det som venter de på arbeidsmarkedet? A.Kallevig,LO6NTNU

Norge kan ikke være best i alt, men.. Vi må være best til å utnytte mulighetene i den globale kunnskapsfronten og til å lage konkurransedyktige løsninger for det globale markedet. Hvordan ? 1.Sikre tilgang til globale kunnskapsfronter 2.Ha evner og kapasitet til å utnytte den (erfaring) 3.Ha ønske og vilje til å lykkes (holdning) A.Kallevig,LO7NTNU

Globaliseringen Teknologiindustrien konkurrerer daglig i den globale kunnskapsøkonomien Bedriftene lever av å selge kunnskap. Kunnskapseksplosjonen i Asia vil utfordre oss. Vi har verdensledende kunnskap og kompetanse innen Energi, Marint og Maritimt. Men hvor lenge? Konkurransedyktige på IQ/NOK, produktivitet, men hva med innovasjon? Godt omdømme, attraktivitet og enestående samarbeidsforhold er ikke tilstrekkelig. Vi må ha mer entreprenørskap og nyskaping. OG myndighetene må ta globaliseringen og kunnskapsøkonomien mer på alvor. A.Kallevig,LO8NTNU

Innovasjoner Innovasjonsdefinisjonene til OECD, Oslo manualen, og EU (IUS) Fokuserer på fire forhold: Produksjon Prosess Organisasjon Marked Organisasjonsinnovasjon er kanskje den minst utviklede? Norge ligger på 17. plass på IUS. Skal vi fortsette å bruke tid på å finne bortforklaringer eller skal vi intensivere innsatsen vår for å bli like gode som våre naboer? Hvordan ønsker NTNU å bidra til dette? A.Kallevig,LO9NTNU

LOs MDI definisjon ”MDI – Medarbeiderdrevet innovasjon er innovasjoner ( nye produkter, prosesser eller tjenester ) som er frambrakt gjennom en åpen og inkluderende innovasjonsprosess, basert på systematisk anvendelse av medarbeideres ideer, kunnskap og erfaring – som er utviklende for virksomhetens totale innovasjonsevne.” A.Kallevig,LONTNU

MDI ► Anvendelse av alles kompetanse og kreativitet. ► NHD – LO – NHO ► Nordisk MDI strategi ► HF – NCE – MDI prosjekt ► 90 % av utviklingen skjer i bedriftene. A.Kallevig,LONTNU

MDI Handler om Læring – Kunnskapsdeling Innovasjonsledelse og kultur Organisasjon Prosess – strategi - handlinger Idegenerering Fra kontinuerlig systematiske forbedring Til radikale innovasjoner Samarbeid internt - eksternt A.Kallevig,LO12NTNU

Nordisk MDI forskning Følge opp rapporten med Nordisk MDI forskning Er den nordiske arbeidslivsmodellen et fortrinn for arbeidsplass innovasjoner? Hva skiller nordiske innovasjonsprosesser fra andre lands? Hvordan bidrar det til å skape ny og spre kunnskap? Hvor viktig er det for å høyne innovasjonsevnen? A.Kallevig,LO13NTNU

Nordiske Partnere Arbeidslivets parter SINTEF – NTNU Norske forskningsinstitutter Universitetet i Århus Copenhagen Business School Lindkøping Universitet KTH Vinnova Tekes – Lideri programmet Nordic Innovation (Nordisk Råd) NHD (kontakt med de nordiske industriministeriene.) Norges Forskningsråd Innovasjon Norge A.Kallevig,LO14NTNU

Oppsummering Øk det prosjektrettede samarbeidet med flere ulike virksomheter fra arbeidslivet. Tverrfagligheten er fortatt viktig Økt fokus på entreprenørskap og innovasjon Overførbar kunnskap baseres på gjensidig utveksling av erfaringsbasert kompetanse og forskningsbasert kunnskap. Økt fokus på å forberede studentene på arbeidslivets utfordringer. Øk EVU kapasiteten også gjennom økt internasjonalisering. Gi økt oppmerksomhet til IMS og MDI NTNU må ta den norske arbeidslivsmodellen på alvor og samspille med partene i arbeidslivet. A.Kallevig,LO15NTNU

A.Kallevig,LONTNU Veien videre blir til – når vi går den sammen Takk for oppmerksomheten