Evaluering av utviklingsprosjekter – erfaringer og behov NTNU 26.5.11 Lone Lønne Christiansen Avdeling for skoleutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Pedagogisk analyse.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Avdeling for sosionomutdanning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Forebyggende innsatser i skolen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av utviklingsprosjekter – erfaringer og behov NTNU Lone Lønne Christiansen Avdeling for skoleutvikling

Disposisjon 1.Utgangspunkt, ståsted og erfaring som skoleutvikler og bruker 2.Hvorfor evaluere skoleutvikling? 3.Hvordan evaluere utvikling (hva er viktig for oss) og hva kreves av en utviklingsforsker? 4.Praksisfeltet, brukeren og forskningen

1. Utgangspunkt, ståsted og erfaring som skoleutvikler og bruker Bevisste utdanningsvalg Delt rådgivningstjeneste Satsing mot frafall Kunnskapsløftet – fra ord til handling Mange ulike evalueringsmiljøer med ulike tilnærminger og svært ulik læringsverdi av evalueringene.

Hvordan jobber Utdanningsdirektoratet med skoleutvikling ? Utdanningsdirektoratets tre roller: –Myndighetsrolle –Fagrolle –Utviklingsrolle

Politikere/ departement Direktorat Politikere/ Kommuner og Fylkeskommuner Skoler Rektorer Lærere Klasserom og lærebedrifter Elever og lærlinger Statens rolle I: Ta beslutninger Gi pålegg Utarbeide lovverk Utvikle læreplaner Sende rundskriv Foreta evalueringer Foreta prioriteringer Vedta nasjonale strategier og handlingsplaner Uttrykke krav og kritikk Føre tilsyn og kontroll Underliggende syn på utvikling: Utvikling og endring skjer oven fra og ned Fylkesmenn Hvordan skjer utvikling? 1. Gjennom styring

Politikere/ departement Direktorat Politikere/ Kommuner og Fylkeskommuner Skoler Rektorer Lærere Klasserom og lærebedrifter Elever og lærlinger Statens rolle II: Støtte Hjelpe Mobilisere Stimulere Lytte Spørre Oppmuntre innovasjon Veilede Være på ”tilbudssiden” Underliggende syn på utvikling: Utvikling og endring skjer innenfra og gjennom mobilisering, støtte og hjelp Fylkesmenn Hvordan skjer utvikling? 2. Gjennom støtte

Utdanningsdirektoratets faglige grunnsyn: I all utvikling trenger man begge roller. Ofte bør det være ulik vektlegging i ulike faser

Kunnskapsløftet – fra ord til handl ing Målet for skoleutvikling er en god skole for elevene

2. Hvorfor evaluere skoleutvikling?

Betydningen av et eksternt blikk

Evaluering for læring Bruker evalueringer for mye eller for lite - eller bruker vi det feil? Er det behov for et kulturelt skifte i hvordan evalueringer vektlegges i praksis og i politikkutvikling? Eller er det behov for et kulturelt skifte i hvordan slike evalueringer designes og gjennomføres?

Ulike prosjekter og ulike krav - mellom politikk og praksis Stiller store krav til forskeren ift å: –skille tydelig mellom faglighet og politikk/ideologi –være faglig tydelig og dokumentert –være lojal mot oppdraget –være åpen og etterprøvbar –være kritisk, også til eget ståsted

Ulike prosjekter og ulike temaer Prosjekt Bevisste utdanningsvalg: Delt rådgivningstjeneste: Satsing mot frafall: Kunnskapsløftet – fra ord til handling: Temaer og forskningsfelt Kjønn, makt, motivasjon holdningsendring Organisasjon, veiledning, motstand Landsdekkende problematikk, lokale løsninger Betingelser for utvikling, lærende skole, kultur, organisasjon og ledelse

Dersom utgangspunktet er uklart blir resultatet en grøt Grunnlaget for en formativ evaluering –tydelig –må forholde seg til oppdragets logikk –må være relevant –må være oppdatert –må være prosessorientert –rask tilbakemelding er avgjørende

Hvilken kompetanse kreves av forskningsmiljøet? I tillegg til kompetanse på evaluering og metode må forskerne relatere seg til: Skole og skolesystemet på relevante nivå, dvs kontekst Utvikling og endringsteori Når temaet er organisasjonsutvikling, må forskerne kunne det. –Og fordi det er studert lite organisasjon og ledelse i skolen, må den kunnskapen hentes fra andre steder enn den pedagogiske forskningen

De største utfordringene vi har opplevd i Kfoth Mangel på organisasjonsfokus og organisasjonsforståelse Ujevn kvalitet hos eksterne fagmiljøer Lav fagkompetanse om endring

Kommune/ Fylkeskommune Kompetansemiljø/ Ressursperson Utvikling av skolen som omfatter både pedagogisk og organisatorisk praksis Skole/barnehage

Ulike mål og tiltak for bedre praksis og resultater Status Struktur, rutiner og verktøy for den daglige driften av skolen MÅL Pedagogiske metoder og verktøy Pedagogisk praksis arbeid med elevene Læringsresultater Struktur, rutiner og verktøy for læring og utvikling på skolen Struktur, rutiner og verktøy for samhandling med skoleeier Pedagogikk Organisasjon

Modell for utviklingsprosjekter Enddring Planlegge Sørge for varig endring Tid Initiere Prøve ut/ Ta i bruk Utvikle/ reflektere

Vi vet mye om å utvikle skoler Alle kan bli bedre ganske raskt For lite fokus på prosess Ulike utviklingstrinn krever ulike tiltak Kontekst bestemmer kanskje ikke hva, men hvordan ting må gjøres Noen tiltak er viktige på alle stadier Gode skoler er lærende organisasjoner Kriseforståelse eller endring i kontekst er et godt utgangspunkt Kontinuitet i ledelse

3. Hvordan evaluere utvikling? Fokus på prosess Ramme Perspektiv

Metodeproblemer For lite fokus på prosess og prosessmål Prosessperspektivet er viktig for å kunne lære av evalueringer Robert Coe (British journal of Education) –Bruk av survey –Kausalitet –For positiv kunnskapsoversikt –Rekrutteringsgrunnlag –Ikke generaliserbarhet

Formativ eller summativ evaluering ”… En prosessevaluering av prosjektet ”Bevisste utdanningsvalg”, slik departementet legger opp til her er en spesiell variant av den formative evalueringen. Målet med evalueringen er å finne tiltak som kan utvikle prosjektet ”Bevisste utdanningsvalg slik at man blir i bedre stand til å nå sine mål. Evalueringen skal bidra til læring.”

Fokus på de prosessene som tiltakene ønsker å påvirke Før-tilstanden må være kjent Referanseramme og teori må knyttes til forutsetninger og tiltak i prosjektet Mål og delmål for endring må defineres presist - i lys av referanseramme Resultatmåling versus prosessforståelse Heterogenitet gir særlige utfordringer Metodikk må være forståelig og etterprøvbar Valg av perspektiv: Hva skal evalueres? – hva er hensikten?

Kunnskapsløftet – fra ord til handling Trekant samarbeid Organisasjons utvikling Lokal autonomi fleksibilitet Ny praksis i klasserommet Evaluering og læring Elevenes læringsutbytte Hva er hensikten? Hva skal måles? Hvordan ? Hvordan fange opp heterogenitet? Svein S. Andersen

Generalitet, relevans og treffsikkerhet? Feltavgrensning – overordnet forståelse –Eks. vi vet allerede en del om endringsprosesser og forutsetninger for suksess Fokus på sentrale prosesser –Ledelse av endring –Lærende organisasjoner Avgjørende for gode spørsmål, tolkning og analyse Referanseramme

Om vi spør om de rette tingene, har representativt utvalg og god svarprosent – hva slags kunnskap får vi? –Egner seg for kartlegging og effektmålinger –Gir ingen konkret prosessforståelse –Heterogenitet gir tolkningsproblemer i forhold til konkrete utviklingsprosjekter Hva kan vi lære av surveyer?

Lite sannsynlig at generelle statistiske sammenhenger gir gode beskrivelser av beste praksis Hva kan case-studier bidra med? –Egner seg for prosesstudier –Åpner for forståelse av lokale variasjoner knyttet til ulike forutsetninger –Generelle kunnskap om sammenhenger mellom forhold man ønsker å påvirke – men ikke empirisk helhetsbeskrivelser Kan gi god kunnskap for forbedringer – om case velges med omhu Store variasjoner mellom kommuner og skoler

Bruk av case og fortellinger Albert Einstein: ”Ikke alt som kan telles teller, og ikke alt som teller kan telles” Oversatt av Roar Amdam: ”Noko kan tellast, men noko må fortellast”

Sitat fra Case om Charlottenlund ungdomsskole ”Skolene lærer ikke av egen praksis” - sier evalueringsrapporten om Kunnskapsløftet – fra ord til handling. Forfatterne av rapporten følger opp med et innlegg i Dagsavisen med overskriften ”Kjernevirksomheten i skolen – lærernes undervisningspraksis – er i liten grad berørt. ….”Har rapporten valgt eksempler fra feil hylle?” – svarer vi som har vært med på dette”.

Før-situasjonen gjøres kjent Presise forventninger om det som skal oppnås Hyppige evalueringer i lys av slike forventninger – gir læring Erfaringslæring er forventningsstyrt – trenger løpende korreksjon Når evalueringer settes bort: –Klargjøring av forutsetninger og forventninger – ingen mellomledd Evalueringsprosjekter - erfaringsbasert læring

4. Forholdet mellom praksisfeltet, brukeren og forskningen Respekt Ydmykhet Kommunikasjon Dialog Profesjonalitet Rolleforståelse

Kunnskapsbehov? Det er langt mellom hva vi vet om læring og hva vi gjør i skolen Implementering er en utfordring for oss Vi har en svak tilbakemeldingskultur Organisasjonsutvikling og skoleledelse Suksesshistorier – hvorfor er vår skole så bra?

Utfordring å bli bedre på Implementering Følge tiltak og virkemidler helt ut i sektoren Se ulike virkemidler i sammenheng Dokumentere resultater og effekter Bygge kunnskap om endringsprosesser og endringsstrategier For liten vekt på ledelse? For liten vekt på makt og interesser? For liten vekt på organisasjonskultur?

Review on Evaluation and Assessment Frameworks - uformell tilbakemelding fra OECD Hvordan vet dere i dag om mål er oppnådd med god/mindre god kvalitet? Norsk utdanning har behov for –tydeligere retning –klarere mål og felles referanser/standarder for hva som kjennetegner god kvalitet

Innholdssiden: 1.Sette standarder (målestokk, norm) (Standards) 2.Vurdere og gi tilbakemeldinger (Assessment) 3.Bygge og mobilisere kraft (evner, muligheter, kompetanse) (Capacity building) Organisatorisk tenkning: 4.Partnerskap, samarbeid, forankring, kollektiv kraft, involvere alle nivåer 5.Konsentrasjon om det viktigste 6.Langsiktighet Internasjonal lærdom om vellykket endring

Evaluering av utvikling i spenningsfeltet mellom den frie forskningen og konsulentvirksomhet Aksjonsforskning, grunnforskning og oppdragsforskning Å bruke små oppdrag til å bygge kompetanse og forskningsgrunnlag I spennet mellom forsker og konsulent Uavhengighet og distanse eller integritet og samarbeid Medlæring eller påvirkning Lærende organisasjoner og lærende samarbeid Formidling av resultater

Rapporter vedr Kfoth Evaluering av Kunnskapsløftet – fra ord til handling: Delrapport 1 - FAFO og Universitetet i Karlstad ”God praksis og god læring” Analyse av ansattes opplevelse av forhold ved skolen og betydningen for læringsutbytte - Oxford research Notat om erfaringer fra programmet ”Fra ord til handling” - Torbjørn Lund Notat: En refleksjon rundt utviklingsprosessen – IMTEC Analyse av skolevurderingsrapporter fra 2006 og 2007 – IMTEC Mobilisering til Kunnskapsløftet – fra ord til handling – Rambøll Management Evaluering av Kunnskapsløftet – fra ord til handling: Delrapport 2 - FAFO og Universitetet i Karlstad Analyse av resultatutviklingen i skoler som deltar i programmet Kunnskapsløftet – fra ord til handling – SSB Hvordan engasjere flere skoleledere og skoleeiere i skoleutvikling - Släger kommunikasjon Notat fra Steria mars 2009 – Steria Sammenfatning av sluttrapporter fra 2006-porteføljen - MCS:Consult Evaluering av Kunnskapsløftet – fra ord til handling: Sluttrapport - FAFO og Universitetet i Karlstad Sammenstilling av skuttrapportene fra 2007-porteføljen – Rambøll Management Case basert på 2007-porteføljen - Rambøll Management Betydningen av aktivt skoleeierskap - PWC Case – skoleledelse som nøkkelfaktor i skoleutvikling - MCS:Consult Case – helhetlig skoleutvikling – Øyvind Sæther Analyse av skolevurderingsmetodikken – IMTEC Antologien ”Skoleutvikling i praksis” Mats Ekholm m fl Gjennomgang og vurdering av søknader med IKT-tema - MCS:Consult Artikler i Bedre skole 2010 Sammenstilling/analyse av sluttrapporter 2008-porteføljen, PWC Case – kan et skoleutviklingsprosjekt endre undervisningspraksis? HiST 2011 Utvalgte rapporter ligger på: Fra-ord-til-handling/Erfaringer-fra-Kunnskapsloftet---fra-ord-til handling/

Prosjektbasen Gi studenter og forskere tilgang til praksisfeltet og skoleutviklingsprosjektene Bidra til kompetanseutvikling Bidra til skoleforskning Tidlig publisering Grunnforskning Trening i analyse og vurdering

Med ønske om gjensidig nytte og læring - Lykke til med ny skoleforsknings- avdeling!