Kommunikasjonsstrategi, medieretningslinjer, tips og råd Helse- og omsorgskomitéen Februar 2016 Jon Bakkerud, kommunikasjonssjef.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retningslinjer for informasjons- og mediehåndtering Sentralstyremøtet Norsk Psykologforening
Advertisements

Kommunikasjonsarbeid i Oppland fylkeskommune
Informasjonssjef Christian Fossen
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Media håndtering og kommunikasjon
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
8 Det politiske systemet i Norge
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Krise: fare & mulighet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Politisk påvirkning.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunal styring og privatisering.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Roede-kurslederen på Facebook
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Kapittel 1 SAMSPILL.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjonsstrategi, medieretningslinjer, tips og råd Helse- og omsorgskomitéen Februar 2016 Jon Bakkerud, kommunikasjonssjef

«Det dreier seg (nesten) alltid om mennesker!»

Kommunikasjon = communicare (lat) = «gjøre felles»  har betydninger som «å melde, meddele, underrette om, stå i forbindelse med (Wikipedia)  eller: «knytte sammen», «skape forståelse» InnbyggerKommunenFolkevalgtSamfunnMedia

Kommunikasjonsstrategien  Kommunestyret har vedtatt en kommunikasjonsstrategi –basert på statlige kommunikasjonsprinsipper – lederansvar og linjeprinsippet  Definerer roller, ansvar og myndighet i kommunikasjonsarbeidet i kommunen  Definerer hovedkanal =  Revideres og oppdateres i 2016 (HP) Ligger på nett!

Alle = «ambassadører» «Kommunikasjon er alles ansvar og ett av verktøyene vi har for å løse den viktige jobben vi forvalter for kommunens innbyggere.»

Overordnet mål > «Asker kommunes kommunikasjon er lett å forstå og bidrar til dialog og medvirkning.» > Den enkelte skal kommunisere på en måte som er: –tilpasset målgruppen –sikrer at budskapet blir forstått –inkluderende for alle uavhengig av alder, funksjonsdyktighet, kompetanse og kulturell bakgrunn –aktiv og i forkant –helhetlig for mottakeren uavhengig av hvordan kommunen er organisert «God kommunikasjon starter med den enkelte medarbeider»

… om ordførers rolle «Ordføreren er kommunens øverste politiske leder og representerer kommunen utad.» «Ordføreren er et bindeledd mellom folkevalgte organ og administrasjonen.»

…….. om de folkevalgtes rolle  «De folkevalgte har ulike roller; arbeidsgiverrollen, styringsrollen og ombudsrollen, og må være bevisst på det i sin kommunikasjon.»  «Ledere av komiteer, råd og utvalg må også være bevisst på hvordan de kommuniserer når de uttaler seg på vegne av komiteen, rådet eller utvalget.»  «De folkevalgte omfattes ikke av Asker kommunes kommunikasjonsstrategi.» Fra Kommunikasjonsstrategien

Grunnlag for kommunikasjonsarbeidet i Asker kommune > Asker kommunes verdier > Handlingsprogrammet – hvert år > Kommunikasjonsstrategi ( ) – revideres i 2016 > Medieretningslinjer m/ sjekklister > Retningslinjer for sosiale medier > «Blikk for muligheter» – tenke nytt > Krisekommunikasjonsplan Innbyggerens behov

Krevende MEDIA-oppslag og tragiske hendelser utfordrer oss…..

Systematisk arbeid og oppslag om gode resultater gir muligheter. Tilsyn gir mulighet for forbedring

Puste med magen Lave skuldre Serviceinnstilling Se mulighetene

Medieretningslinjene: Åpenhet og service Prinsipper for kontakt med journalister og redaksjoner: > Asker kommune er en åpen organisasjon og praktiserer meroffentlighet. > Journalister skal få innsyn, med mindre noe er unntatt offentlighet, taushetsbelagt eller strider mot personvernbestemmelser. > Henvendelser fra media skal gis høy prioritet og inngåtte avtaler med redaksjonene skal overholdes fra kommunens side > Spørsmål fra journalister skal besvares på en profesjonell og servicevennlig måte

Medieretningslinjene forts..  Retningslinjene med råd og sjekklister hjelper Asker kommunes ledere og medarbeidere i arbeidet med å: –yte god service og bygge gode relasjoner til ulike redaksjoner –være forberedt på, og svare ut mediehenvendelser på en god måte –bruke mediene aktivt som en kanal mot innbyggere, interessenter og premissleverandører Serviceinnstilling

Medieretningslinjer: Forholdet mellom politikk og administrasjon (pkt 5) > Ordføreren er kommunens øverste politiske leder og representerer kommunen utad. Ordføreren er bindeledd mellom folkevalgte organer og rådmannen. > Rådmannen og rådmannens ledergruppe tilrettelegger for faktabasert, faglig og relevant informasjon til politiske ledelse og de politiske organene (komitéleder, saksordfører, leder av bygningsrådet) i forbindelse med mediehåndtering. Kommunikasjonssjefen kan gi kommunikasjonsfaglige råd. > I en eventuell krise er det kun ordfører eller den han/hun delegerer ansvaret til som skal uttale seg til media (ref.: Informasjonsplan for krisesituasjoner).

Taushetsplikt og personvern > Ansatte i Asker kommune har ytringsfrihet, men kan ikke utlevere informasjon om eller uttale seg i saker som er taushetsbelagt og unntatt offentlighet. Personvernet skal ivaretas. Reglene om taushetsplikt og personvern gjelder også når en opptrer som privatperson i sosiale medier og andre fora. > Kommunen har et selvstendig ansvar for å beskytte den enkeltes integritet og personvern, og skal vise spesiell varsomhet når det gjelder opplysninger som kan identifisere brukere eller pårørende. > I saker der den enkelte i sin sak ønsker å oppheve taushetsplikten, må kommunen selv, ved ansvarlig leder likevel vurdere kommunens forhold til taushetsplikt og personvern.

Noen generelle tips når journalisten ringer.. > Se mulighetene > Kritisk blikk er nyttig > Forutse medieinteressen – proaktiv – tidlig innsats > Forberedelse er alfa og omega – snakk med noen > Sjekk alltid fakta > Dine rettigheter som intervjuobjekt - sitatsjekk

Sjekkliste når journalisten ringer > Noter navn på journalist og redaksjon. > Hva gjelder saken og hvem skal svare? > Kjøp deg tid til å forberede deg > Rådfør deg med andre før du ringer tilbake > Husk sitatsjekk! > Er fakta korrekt? Dobbelt sjekk fakta før du går ut! > Kritisk vinkling? Is i magen. Tål kritikk. Stå oppreist. > Vi kan også gjøre feil – ydmyk – lær av feil > Mennesker er alltid viktigst! > Vær varsom med enkeltsaker, husk taushetsplikt og gi svar på prinsipielt grunnlag

Lag deg gjerne en intervjuplan  Hvordan skal jeg utnytte denne fantastiske muligheten til å markedsføre meg, min arbeidsgiver/bedrift/bransje eller politikk/parti?  Målgruppe – hvem er det jeg skal snakke til – hvilken gruppe er viktigst?  Mulige spørsmål/relevante områder som jeg kan komme innom/få spørsmål om – hvilke er viktigst?  De vanskelige spørsmålene og områdene  Er det noe jeg IKKE kan si – og hvorfor…  Hva er HOVEDBUDSKAPET – hva vil du ha fram – først og fremst?

Når du kontakter media – vil ut med en sak… > Ha klart for deg hva du ønsker å oppnå > Formuler hovedbudskapet – enkelt og tydelig > Hvem er det du ønsker å informere eller påvirke? > Hvilken kanal/ redaksjon bør du velge? Sosiale medier – digitale medier. > Kan saken din illustreres med en case? > Lag gjerne en utspillsplan

Helse - og omsorgsfeltet – stort og krevende > Helse- og omsorgssektoren er regulert av tre forvaltningsnivåer: –Nasjonal –Regional –Lokalt > Hvem bør uttale seg om hva når? –Er det noen på regionalt eller riksplan? –Er det lokalpolitikk og min rolle å uttale meg i denne saken? –Er det noen andre som bør uttale seg og mene noe her? > Se til siden: Hvilke andre saker eller fagfelt er relevante?

Kommunikasjon/ ressurser i AK > Kommunikasjonsenhet underlagt rådmannen (3+2)– bidrar inn i alle virksomheter og deler av organisasjonen > Kommunikasjonsrådgiver i politisk sekretariat > I enkelte sammenhenger defineres kommunikasjonsressurser til prosjekter/prosesser/virksomheter (eks Borgen og kommunereform) eller Kommunalteknisk og Kultur > Partienes eget ansvar: Hvordan har partiene rigget seg? Kommunikasjonsrådgivning/støtte i partiene/politisk ?

Til slutt: Rollen som folkevalgt…

…….. og media  Arbeidsgiverrollen  Ombudsrollen  Styringsrollen

Til selvrefleksjon: > Hva betyr den tredelte rollen jeg som folkevalgt har når jeg - i ulike saker - står fram i media, bruker media og uttaler meg?