Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker 18.03.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Anbefalinger fra sekretariatet
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR Knut Helland Dekan Det.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Evaluering av FUP’s kurs i pedagogisk basiskompetanse v/ Tone Dyrdal Solbrekke Faglig leder FUP Utdanningskomiteen
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Kommunikasjonsstrategi
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Evaluering av norsk utdanningsforskning
KDL – ny struktur og innhold
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Statssekretær Jens Revold
Forskning og innovasjon
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
SWOT analyse IKS.
Balansert omstilling for utvikling
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
«Viktige valg i en verden av endring»
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Om opprykk til førstelektor
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Innspill til programrådsmøte
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Om førstelektorprogrammet
Nye tider – nye utfordringer
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker

Evaluering av norsk pedagogisk forskning Professor Berit Askling (komitéleder) Professor Niels Egelund Professor Tomas Englund Professor Gunilla Halldén Professor Sven-Erik Hansén

Påpekt i 2003/2004 Svært få forskere står for mesteparten av publiseringen Disiplinær/tematisk struktur (spiss/bredde) Kvalitet/relevans (standarder for kvalitet) Gir lite innsikt i hvor pedagogikk er på vei Variabel kvalitet på forskningen Forskningsledelse er underprioritert Gjennomsnittsalder ved disputas (menn 45, kvinner 48)

Disiplinær/tematisk Tema Disiplin Didaktikk/ Klasseroms- forskning Læreplan- forskning Høyere utdanning Voksen- pedagogikk Arbeidslivs- pedagogikk IKT/ Media Pedagogisk psykologi Pedagogisk historie Pedagogisk filosofi Spesial pedagogikk Utdannings- sosiologi Sosiokulturell pedagogikk Etc.

Oppfølgingsutvalget 2005/2006 Professor Bente Hagtvet (leder), UiO Professor Peder Haug, Høgskolen i Volda Professor Gunn Imsen, NTNU. Professor Sølvi Lillejord, UiB Førsteamanuensis Elaine Munthe, UiS Professor Jens-Ivar Nergård, Universitetet i Tromsø. Professor Harald Thuen, Høgskolen i Lillehammer.

Hovedoppgaver for norsk pedagogisk forskning Fornyelse og kvalitetsheving av pedagogisk forskning gjennom faglig metarefleksjon/dynamisk samspill med endringsprosesser i samfunnet Å utvikle et kunnskapsgrunnlag, begrepsapparat, teorigrunnlag og en historisk og komparativ referanseramme som setter læring, oppdragelse, sosialiseringsprosesser og utdanning inn i en sosial sammenheng og i et samfunnsmessig perspektiv Å bidra til at denne kunnskapen kommer til anvendelse for praksisfeltet og politiske beslutningstakere

Anbefalinger til forskningsmiljøene Den disiplinært forankrede pedagogiske forskningen bør styrkes. Forskning om norsk pedagogisk forskning bør prioriteres. Nasjonale fagkonferanser Forskningsmiljøene bør etablere tematiske forskergrupper Forskergruppene bør sette seg realistiske måltall i form av forventninger om publikasjoner og gjennomstrømning av stipendiater. Grupper som viser god aktivitet, knytter internasjonale kontakter og henter inn ekstern finansiering, bør få økte stimuleringsmidler. Professor II- stillinger bør opprettes med tilknytning til forskerskolene.

Forskningsledelse: underprioritert Det etterlyses bedre samsvar mellom strategiske planer og reelle forskningsprioriteringer. Det er manglende samsvar mellom planer for forskning (dersom slike i det hele tatt finnes) og den enkelte forskers forskning Nettverksbygging er positivt hvis det (samtidig) styrker det enkelte fagmiljø

Anbefalinger til Kunnskapsdepartementet St.meld. 20 ( ) Vilje til Forskning (s. 71) bør følges opp. Her står det blant annet at kvalitet i forskning forutsetter at finansieringsnivået heves og at forskningsevalueringene følges opp på en systematisk måte. En større del av departementets midler til pedagogisk forskning må kanaliseres gjennom Forskningsrådet.

Anbefalinger til KD og NFR Midler til gjennomføring av en rekrutteringsplan for pedagogisk forskning med øremerkede strategiske Ph. d. stipender og postdoc.-stillinger. Midler til etablering av forskerskoler ved universitetene. Styrke finansieringen av pedagogisk forsking gjennom institusjonsforankrede strategiske midler, frie forskningsmidler og/eller programmer uten sterke føringer. Øremerkede midler til opprettelse av nasjonale forskerskoler Prosjektmidler må forutsette sterke institusjonsmiljøer og internasjonal nettverksbygging.