Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 2. juni 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Utviklingshemmede hos fastlegen
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Psykiske utfordringer ved MS
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Tilbudet til døvblinde
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Tanker om å spre, dele og publisere sjelden kunnskap Heidi Johansen TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser Tromsø 23 mai 2008.
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Barn som pårørende.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Barn som pårørende –lovendring
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Lek og Læring i barnehagen
PÅRØRENDE KOMPETANSE - er et senter for utvikling, spredning og implementering av pårørendetiltak innen psykisk helse. Pårørende Kompetanse – erfaringsformidling.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Samarbeid med familien
SMIL – styrket mestring i livet
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
BarnsBeste Brukerutvalget Siri Gjesdahl leder. Strategi/ satsingsområder: 2007: Oppstart regjeringens satsing på barn som pårørende Modellkommuneforsøket.
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 15. juni 2015.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 8. juni 2015.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Forberedende samtaler
Mulighetene for en videreutdanning
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
INFORMASJON OM DIAGNOSE, BEHANDLING OG UTFORDRINGER
Å få barn Skal – skal ikke ????
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Velkommen til fagkurs på
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 2. juni 2015

Sjelden i Norge Færre enn 100 kjente tilfeller pr innbyggere Mellom 1 og 500 personer har en sjelden diagnose har en nasjonale kompetansetjeneste Anslag antall sjeldne diagnoser totalt: 7000, hvorav halvparten har kjent årsak

Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser – NKSD Visjon: Gjøre det sjeldne mer kjent gjennom økt kunnskap og samarbeid Nasjonalt kompetanse- senter for nevroutviklings- forstyrrelser og hyper- somnier (NevSom) Cystisk fibrose Epilepsirelaterte sjeldne diagnoser Nevromuskulære sykdommer Porfyrisykdommer Senter for sjeldne diagnoser TRS Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser Tannhelsekompe- tansesenteret (TAKO)

Frambus oppdrag Bygge opp kompetanse Spre kunnskap Bygge kompetanse LEVE MED

Frambus mål Helse er en forutsetning for deltagelse Gi barn, unge og voksne med en sjelden diagnose mulighet til å leve et liv i tråd med egne forutsetninger, ønsker og behov Sterk politisk føring: Deltagelse Sterk politisk føring: Deltagelse

Landsdekkende Lavterskeltilbud Gratis Tverrfaglig Livsløpsperspektiv Familieorientert Brukermedvirkning Kunnskapsbasert praksis Landsdekkende Lavterskeltilbud Gratis Tverrfaglig Livsløpsperspektiv Familieorientert Brukermedvirkning Kunnskapsbasert praksis Frambus grunnlag

Frambus virkemidler Dokumentasjon Forsknings- og utviklingsarbeid Bruker- og familiekurs Frambuleir/ helseleir Fagkurs Veiledningstjenester Nettsider og annen informasjon Dokumentasjon Forsknings- og utviklingsarbeid Bruker- og familiekurs Frambuleir/ helseleir Fagkurs Veiledningstjenester Nettsider og annen informasjon

Akutt sykdom – kronisk sykdom Opplever at noe er galt eller føler seg syk Behandles for å bli frisk Trenger pleie, omsorg og hvile Behandlingen kan overlates til ekspertene Tilbake til normal livsform Føler seg ofte frisk, har en medfødt utfordring Behandles for ikke å bli syk/for å utsette/ redusere symptomer eller konsekvenser Deltagelse og utfoldelse – leve med perspektiv Behandler seg selv eller pårørende gjør det Behandlingen er en del av livsformen

Felles trekk ved sjeldne diagnoser Medfødte og ofte arvelige Diagnosen stilles ofte sent, men tidligere enn før Høy og økende grad av forskjellighet innen samme diagnose Begrenset god, pålitelig og lettlest informasjon på skandinaviske språk; bruk google translate Forskning vanskeliggjøres, herunder medikamentutvikling Andre problemer kan opptre i tillegg til grunn- diagnosen med forsinket diagnostisering

Oppleves det sånn å ha en sjelden diagnose?

Prosjekt i fem deler Sjeldne funksjonshemninger i Norge Del 1 Insidens og prevalens Del 2 Brukernes erfaringer med tjenesteapparatet Del 3 Metodikk Del 4 Personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Del 5 Diagnosegrupper uten brukerorganisasjon Les hovedrapporten fra prosjektet

Den sjeldne erfaringen dreier seg om en opplevelse av å falle utenfor fagfolks kunnskapsunivers (Grut, Kvam og Lippestad 2008)

Sentrale funn 1 Få tjenesteytere kjenner til diagnosen og konsekvensene Personen med diagnose/familien må ofte – innhente kunnskap – forklare gjentatte ganger – ta ansvar for å få noe gjort og for koordinering av tjenestene Opplevelse av å være alene Stort behov for å treffe andre

Sentrale funn 2 Spesialisthelsetjenesten mangler kunnskap og forståelse Fastlegen involverer seg i ulik grad Kontakten med NAV er krevende og saksbehandlingen tidkrevende og vilkårlig Systematisk informasjon om kompetansesentra og brukerorganisasjoner mangler

Sentrale funn 3 Skolen tar ikke tilretteleggingsbehov på alvor, og foreldre får vite at deres barn påvirker ressurssituasjonen negativt Barnehagen fungerer bra med god og individuell oppfølging

Hovedbudskap Lytte til brukerne Innhente kunnskap Gjenbruke dokumentasjon God saksbehandling reduserer antall klager Bruke individuell plan Faktaark

Lytte til bruker og pårørende Tro på det de sier Legge det til grunn Spør hvis du lurer på noe

Innhente kunnskap

Generell diagnosekunnskap Kunnskap om personen med diagnose og familien Om diagnosens konsekvenser for den enkelte og familien Behov, ønsker og verdier Hva slags kunnskap?

Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunn- skap/bruker- medvirkning

FØR

Foto: flickr.com NÅ

Video-konferanse Alta Kirkenes Salangen Tromsø Bodø Mo i Rana Trondheim Kristiansund Midsund Ålesund Bergen Randaberg Hjelmeland Stavanger Hå Oslo Drammen Ål Furnes Valdres, Nord-Aurdal Lillehammer Harstad Båtsfjord Tana Værøy Bindal Rauma Os/Røros Rissa Oppdal Førde Vågsøy Fredrikstad Island Kurset spiseut- vikling hos barn 37 video- konferanse- studioer!!! Kurset spiseut- vikling hos barn 37 video- konferanse- studioer!!!

Gjenbruke dokumentasjon Vurdere det som fins Drøfte med bruker og/eller familie Oppdatere kun ved behov Innhente fra andre

God saksbehandling reduserer antall klager Diagnosekunnskap Brukererfaring Skjønnsutøvelse Smidighet Kontaktperson i NAV

IP med diagnosekunnskap Særlig egnet for å samle diagnose- kunnskap ett sted Ivaretar livsløpsper- spektivet

Kunnskapsinnhenting anno 2012 Tas beslutninger i forbindelse med saksbehandling av sjeldne og lite kjente tilstander på sviktende kunnskapsgrunnlag i kommunene? Ja, i mange sammenhenger sier Simen Stokke, Frambu i masteroppgaven Sjelden eller aldriSimen Stokke, Frambu i masteroppgaven Sjelden eller aldri

Tverrfaglig, diagnosespesifikk kunnskap er en forutsetning for å fatte egnede vedtak finnes hos Frambu og andre sentra innen NKSD bør alltid være utgangspunktet for en individuell kartlegging av funksjon

En diagnose kan gjøre det mulig å innhente mer spesifikk informasjon bidra til å identifisere muligheter for bedre tilrettelegging og behandling/ symptombehandling bidra til kunnskap om prognose gjøre det mulig å si noe om arvelighet og gjentagelsesrisiko

En diagnose kan være et verktøy som kort oppsummerer problematikken gjøre det lettere å forklare egen og evt. families livssituasjon forenkle kommunikasjon med og mellom tjenesteytere forenkle saksbehandling gjøre det mulig å treffe andre i samme situasjon

En diagnose kan ha betydning for hvordan personen med diagnose oppfattes hjelpe familien til å erkjenne at deres familiemedlem har en funksjonsnedsettelse ta bort skyldfølelse hos foreldre bidra til å skape nye fremtidsbilder

Kunnskap har en stabiliserende effekt Selv om alle mennesker er unike, og den individuelle spennvidden stor innenfor samme kategori, kan presise årsaksdiagnoser gi bedre svar enn de gamle, deskriptive sekkebetegnelsene som i tillegg ofte var stigmatiserende Trine Prescott, overlege, Legetidsskriftet, 2012; 132:368 – 70Legetidsskriftet, 2012; 132:368 – 70