Kapittel 13: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Kapittel 4: Verdifastsettelse av merkevarer
12. Oppsummering.
Styrearbeid i Norwegian
Merkevarer og posisjonering
Kapittel 13: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
ABC – D el 2 Styringspakken
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Stjørdal Rotary-klubb
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Sesjon 5: Implementering av strategi
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Posisjonering Kapittel 10.
Merkevarer Kapittel 9.
Kap 1: Merkevarehistorie
Hvordan forsterke merkevaren?
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Markedsplanen At presenteres 30.01
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Forvaltning i et langsiktig perspektiv Aksel Mjøs, NHH & Kavlifondet Stiftelsesforeningen 26. april 2016.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kapittel 15: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kapittel 19 Operative tiltak.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kapittel 2: Merkevarehistorie
Ideer for i dag og morgendagen
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?
Segmentering og posisjonering
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
The Gains from International Trade
Langtidsplan og budsjett
Investering og finansiering INEC 1800
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Segmentering og målgruppetenkning
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Posisjonering og differensiering
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 13: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen

Del 3: Virkemidler og strategier

Læringsmål Hva er merkearkitektur? Hvilke ulike måter kan vi organisere merkeporteføljen på? Hvilke fordeler og ulemper har ulik organisering? Hvilken organisering er vanligst? Hvorfor? Hvilken merkearkitektur bør man velge? Hvordan kan man styre merkeporteføljen? Hvordan bør man sanere merker?

Innledning Målsettingen med en merkeportefølje er å få en bredere markedstilgang på en mer kostnadseffektiv måte (Barwise & Robertson 1992) En portefølje mer mange merkevarer er dyr å støtte i markedet Økt fokus på merkeutvidelser og allianser – gir mindre behov for mange merker Økt fokus på styring av merkeporteføljer har økt interessen for systemer og metoder for å avklare sammenhenger i merkeporteføljen

Definisjoner Merkeportefølje er: A collection of brands offered for sale by a company Merkearkitektur er: The organizing structure of the brand portfolio, which shows the brands’ mutual roles and connections (Rajagopal & Sanchez 2004)

Ofte et valg mellom to ytterpunkter Kapferer 1997 ? Ofte et valg på et kontinuum fra full differensiering til maksimal identifisering (jf. Olsen 2004)

Always design a thing by considering it in its larger context – A chair in a room, a room in a house, a house in an environment, an environment in a city plan Frank Lloyd Wright, berømt amerikansk arkitekt

Eksempler - Branded House

Branded House Et merke på ulike produkter i ulike kategorier Krever distinkte verdier – må gi klarhet til kundene i hva som tilbys Har økt i omfang og status i tråd med økt kunnskap om merkeutvidelser

Fordeler – Branded House Effektivitet i markedskommunikasjonen Spillover effekter i oppmerksomhet og assosiasjoner mellom produktkategorier Gir mulighet for større spenn i merkeutvidelser Reduserer risiko ved å lansere nye merkeutvidelser (DelVecchio 2004, Dacin & Smith 1994)

Ulemper – Branded House ”Gummistrikksyndromet” – For mange produkter uten fellesnevner legges inn under merkeparaplyen – ”Vanner ut” meningen med merket Produktsvikt i en produktgruppe kan ramme hele porteføljen (Lei, Dawar og Lemmink, 2008)

Dual branding

Subbrands Kombinerer avsender identitet med differensiering fra et eget unikt produktnavn Oppnår både differensiering fra unikt produktnavn og kvalitetsgaranti fra mormerke

Kundene foretrekker subbranding I en conjoint undersøkelse av sjokolademerker: – Forbrukere foretrakk produkter der selskapsmerket opptro sammen med eget merkenavn – f. eks Nestlé Smarties – Årsak: ulike segmenter har ulike behov, barn legger mer vekt på unike verdier i produktnavnet (Smarties), mens voksne vektlegger kvalitetsgarantien fra selskapsmerket (Nestlé) Kilde: Fu & Saunders, 1997

Støttemerker (endorser brands) Unikt produktnavn, men selskapsmerket opptrer som en diskret kvalitetsgarantist Kan opptre i ulike former: – Direkte støttemerke – opptrer sammen med produktnavn på pakning, men har en mindre fremtredende plass – f. eks Tine på Norvegia – Symbolsk/skjult støttemerke – støttemerket ikke direkte synlig, finns som et symbol (GEs lyspære, Unilevers U) eller standardtekst (”a Coca Cola Company) – Støtte gjennom produktnavn – avsendermerket veves inn i produktnavnet – f, eks Nestea, Nescafé og Nesquick

Typiske eksempler på støttemerker

Ulike deler av merkearkitekturen kan drive etterspørsel! ? ?

House of brands ”One product, one brand !” Eventuelle tilleggsbeskrivelser er rent deskriptive (Krystal grønnsåpe, Comfort tøymykner) Kan deles opp i to (Laforet & Saunders 1994): – Ukjent opphav (furtive brand) – Opphav opptrer som avsender (f. eks i deklarasjonsfeltet)

Fordeler med House of brands Gir muligheten til å serve unike kundesegmenter uten å måtte ta hensyn til hele porteføljen Klarere posisjonering, mulighet for aktiv prispolitikk og/eller variabel produktkvalitet Lettere å differensiere seg fra konkurrenter i markeder med høy konkurranse Mulighet til å ta høyere risiko – liten fare for negative spillover Unngår at assosiasjoner til selskapsmerket ikke er forenlig med produktmerket Tydeliggjøre fordeler ved en nyhet (f. eks Djuice) Ta eierskap til en ny kategoriassosiasjon

Ulemper med House of brands Kan være svært dyrt! – Et nytt merke i amerikansk dagligvare estimert til mellom mill. USD (Brown 1985) – Ikke mulig å kapitalisere på merkeverdi bygd opp i andre kategorier – Liten skalautnyttelse i drift av merket Ikke mulig å nyte godt av fordeler kjent gjennom forskning på merkeutvidelser – Nye produkter og/ eller positiv spillover

Hovedtrender i næringslivet? En stor portefølje er dyrere å bygge og drifte enn en smalere – Derfor har porteføljereduksjon vært trenden de senere år (f. eks Unilever, P&G) Nye verktøy – som f. eks kunnskap om merkeutvidelser/allianser reduserer behovet for mange merker

Rao, Agarwal & Dahlhof, Journal of Marketing, 2004: Hva er sammenhengen mellom merkearkitektur og immateriell verdi?

Hovedpunkter i studien Forfatterne ser på sammenhengen mellom merkearkitektur og immateriell verdi i et utvalg på 113 børsnoterte selskaper Immateriell verdi måles som Tobin’s q – Tobin’s q = (MVE + PS + DEBT) / TA (Totalverdi/Bokverdi) – Der: MVE er aksjeverdi (verdi pr. aksje x antall aksjer utstedt) PS er likviditetsverdien av bedriftens A aksjer DEBT er kortsiktig gjeld – omløpsmidler + bokverdi av langsiktig gjeld TA er bokverdi av totale anleggsmidler I tillegg til merkestrategi, benyttes 9 kontrollvariabler – Effekten av merkestrategi utledes vha regresjon

Rammeverk for studien

Resultater Corporate branding (Branded house) har mest effekt på Tobin’s q (beta =0,472) House of brands hadde negativ effekt på Tobin’s q (beta = -0,277)

Svakheter i studien Avhengig variabel (Tobins’ q) er basert på finansmarkedenes oppfattelse av bedriftsverdi – Mer oppmerksom på corporate brands? – Verdsetter ikke tilstrekkelig potensielle fordeler ved en differensiert posisjon? – Tar finansmarkedet nok hensyn til risikoen ved corporate brands? Merkearkitektur ikke alltid et resultat av villet strategi (jf. Laforet & Saunders 1999) Tar ikke hensyn til mer raffinert oppdeling av strategier – Hva med støttemerker? Gjelder resultatene over tid? – Behov for tidsseriedata

Hvilken strategi lønner seg? I retning av slankere merkeporteføljer? Trend mot mer og mer branded house/corporate branding i næringslivet – Store prosjekter i både internasjonale og norske bedrifter Økt fokus på kostnader ved store merkeporteføljer Forskning på merkeutvidelser/merkeallianser etc. gir verktøy som forenkler prosessen med å ha færre merker Beste strategi avhenger av: – Situasjon og historie i bedriften – Marked og konkurransesituasjon – Bedriftskultur og organisering – Vekstambisjoner og vilje til å ta risiko – Lokale vs. internasjonale merker – Finansielle ressurser og størrelse på bedriften – Merkeverdi på de ulike merkene i porteføljen

The surprising truth is that most brands don’t make money. -Nirmalya Kumar, IMD Lausanne-

1.Bruke ressursene på mer lønnsomme områder (alternativ kostnad perspektiv) – Finansielle ressurser (må vi støtte alle merkene?) – HR- ressurser (en produktsjef for hvert merke?) 2.Mer fokusert kommunikasjon av bedriftsidentitet – Fokus på merkevarer som bygger det “korrekte” image av bedriften i markedet  Vil gi grunnlag for økt bunnlinjevekst! Varadarajan et al Hvorfor er det viktig å sanere merker?

Et verktøy for merkesanering: Merkeporteføljens fornyingsprosess Hill, Ettenson & Tyson, MIT Sloan Management Review, 2005

Steg 1: Porteføljeanalyse Hvilke merker er egentlig i porteføljen? – Hva skal man ta med? – Er Rieber, Lilleborg eller Norgesgruppen merkevarer? – Avhenger av markedsdefinisjon Merkearkitektur – hva er nåværende strategi? – Linker og relasjoner mellom merkene – Hvorfor har vi nåværende strategi?

If you cannot get rid of the family skeleton, you may as well make it dance George Bernard Shaw

Steg 2: Bidragsanalyse Hva bidrar hvert enkelt merke med? – I finansielle termer – Ikke glem skjulte kostnader/fordeler: Tidsbruk brukt på merke (alle nivåer!) (-) Mange produktvarianter (f. eks designendringer) (-) Viktighet i distribusjonen (+) Utvidelses- og alliansemuligheter? (+) – Hva er bidraget relativt til de andre merkene i porteføljen? High, middels, lav

The best way to predict the future is to invent it Alan Kay, Computer Scientist Reputation, reputation, reputation! O! I have lost my reputation William Shakespeare i Othello

Steg 3: Posisjoneringsanalyse 1.Hvor sterkt er merket i dag? (merkeverdi) Oppmerksomhet og assosiasjoner Oppfattet kvalitet PoPs og PoDs (Keller 2003) Kundelojalitet Match mellom merke og bedrift 2.Hva med fremtiden? (momentum) Er merket relevant, i tråd med forbrukertrender? Vekstpotensial

Analysene gir oss en diagnose over porteføljen: Merkefornyingsmatrisen Kilde: Hill et al. 2005

Kapittel 13 - Oppsummering Vi har sett på ulike former for merkearkitektur, organisert ved hjelp ”the brand relationship spectrum” Vi har sett på fordeler og ulemper ved valg av ulike merkearkitekturer Vi har diskutert hvilken form for organisering som gir mest effekt fot bedriften Vi har introdusert merkefornyingsprosessen som en metode for å jobbe med og sanere merker i merkeporteføljen