Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Barne- og familieperspektivet i behandling
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Ansvar og prosesser i skolen
Frivilligpolitikk i Askim
Rolighetsmoen barnehage
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
barn og unge med funksjonshemming
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Samarbeid mellom skole og hjem
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Om barne- og familievernet
Bakgrunn for skolehelserådet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Folkevalgtopplæring 2015 Oppvekst og utdanning OKTOBER 2015 Kommunaldirektør Dagfinn Cock.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
BTI- Stord kommune. FORELDREROLLA BTI BTI-modellen 22.9.sept.2015.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Stafettloggen Handlingsveileder
Oppsummering av FOU - prosjekt
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Den gode skoleeier I Nes.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Helsesøster Revheim skole
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Handlingsveileder Stafettloggen i BYN
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Internkontroll Pilotnettverk
BTI- Stord kommune.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Foreldremøte høst september.
Seksjon barn og familie
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen Handlingsveileder
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND

TVERRFAGLIGE MØTER Lørenskog kommune skal sikre barn og unge gode oppvekstsvilkår med vekt på læring og utvikling, tilhørighet og identitet, aktivitet og opplevelser, omsorg og trygghet - i samarbeid med barn og unge, foreldre, frivillige organisasjoner og andre samarbeidsparter. Det er et mål at alle barn og unge i kommunen skal føle forankring til nærmiljøet og oppleve Lørenskog som ”sitt hjem”. Overordnet mål 2

TVERRFAGLIGE MØTER Barn og unge det knyttes bekymring til skal få nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. De tverrfaglige møtene skal: –styrke foreldreansvaret gjennom deltakelse og involvering i barnets problemer –sikre åpenhet mellom foreldre og involverte offentlige tjenester –bidra til rasjonalisering gjennom samordning av tiltak mellom hjelpetjenestene –sikre at aktuelle henvisninger blir rettet til riktig faglig instans –redusere antall henvisninger til pedagogisk-psykologisk kontor og barnverntjenesten –redusere antall henvisninger som fører til henleggelse –sikre dokumentasjon og skriftlighet i arbeidet Hvorfor tverrfaglige møter? 3

Faste deltakere sammen med ansatte i driftsenheten og foresatte er: Representant fra PPK Representant fra barnevernet Helsesøster Andre kan inviteres til møtet med samtykke fra foresatte. (Husk på at antallet ikke blir for stort med hensyn til de foresatte) Deltakere i det tverrfaglig møte 4

TVERRFAGLIGE MØTER Følgende møtefrekvens er bestemt for det tverrfaglige samarbeidssystemet: –skoler skal ha tverrfaglig møte en gang hver fjerde uke –helsestasjoner og barnehager skal ha tverrfaglig møte en gang hver sjette uke Representanter fra ppk og helsesøstre kan ved behov, foreta en til to intervensjoner eller kartlegginger utenom den avsatte møtetiden, før saken eventuelt henvises etter særlov. Avsatt tidsressurs 5

TVERRFAGLIGE MØTER Samarbeidssystemet forutsetter samarbeid med foresatte. Foresatte er den viktigste ressursen for barna Foresatte må undertegne tillatelseserklæring for at man kan belyse sider ved barnet det tverrfaglige møtet. Foresatte kan selv be om tverrfaglig møte Foresatte fyller anonymt ut brukerskjema når saken avsluttes i tverrfaglig møte. Foresatte 6

TVERRFAGLIGE MØTER Ved behov for kompetanse utover driftsenhetens egen kompetanse Ved behov for en tverrfaglig analyse Ved behov for en ansvarliggjøring fra foresattes side. Handlingsplanen forplikter. Så lenge det ikke vurderes til å utløse meldeplikt til barnevernet eller er en sak til ppk (opplæringsloven § 5-1) Når kan man ha tverrfaglige møte? 7

TVERRFAGLIGE MØTER Være forebyggende Hindre problemutvikling eller videreutvikling av eksisterende problem Skal føre oss til primærvansken hos barnet/ungdommen Koordinere samarbeidet med de foresatte Sikre åpenhet til foresatte Sikre bredde i problem- og ressursanalyse Sikre ansvarsfordeling og samarbeid om oppgavene Sikre sammenheng mellom behov og tiltak Holde saken varm til det skjer en forbedring Hensikten med de tverrfaglige møtene 8

TVERRFAGLIGE MØTER Sikre oppfølging av det enkelte barn/ungdom Foreta ansvarsfordeling med tidsfrister Styre tiltakene mot felles mål Formalisere samarbeidet Evaluere tiltakene, og endre dem dersom de ikke fører frem (Det eneste dokumentet det skal skrives på i møtet) Handlingsplan 9

TVERRFAGLIGE MØTER Når ønsket situasjon er oppnådd eller iverksatte tiltak viser at ønsket situasjon kan nås på sikt. Viser tiltak at man bør henvise til PPK, sende melding til barnevernet eller opprette et oppfølgingsteam (TILO) avsluttes saken i tverrfaglig møte. Andre samarbeidsmøter med relevante deltakere kan være nødvendig videre. Foreldre skal vite at man avslutter saken i tverrfaglig møte og de skal fylle ut brukerskjema anonymt. Driftsenheten sender skjemaet til koordinator på Oppvekst og utdanning Når avsluttes saken i tverrfaglig møte? 10

TVERRFAGLIGE MØTER Møteleder har ansvar for å følge rutiner for tverrfaglig møte, slik det beskrives i Metodeboka. Det er fast møteleder ved hver driftsenhet. Helsesøster på helsestasjonen, styrer i barnehagen og rektorer på skolen, dersom ikke ansvaret er delegert til en annen ansatt ved skolens ledelse. Rektor har allikevel et overordnet ansvar. Møteleder har et overordnet ansvar for at det tverrfaglige teamet fungere etter intensjonen. At teamet kjenner hverandre og har en klar forventning til hverandre er et suksesskriteriet. Møteleder 11

TVERRFAGLIGE MØTER De tverrfaglige møtene har vært en fast del av arbeidet med barn og unge siden 1996 Det tverrfaglige samarbeidssystemet er politisk og administrativt vedtatt Rådmannen er øverste leder for samarbeidssystemet, men har delegert ansvaret for oppfølging til kommunalsjef for Oppvekst og utdanning Ledere for hjelpetjenestene er ansvarlig for at de ansatte følger opp det tverrfaglige systemet Det rapporteres hvert år fra driftsenhetene om antall tverrfaglige møter til koordinator for samarbeidssystemet på Oppvekst og utdanning Rapporteringen blir gjengitt i en årsrapport som blir orienteringssak i de politiske utvalgene Forankring 12