Frittstående – Hvordan få med gutter/menn?. Innledning  Hvem er jeg?  Seminarets oppbygning – viktig med aktiv deltakelse  Hvordan ting «er» og hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
-ikke bare for zippylæreren…
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Psykiske utfordringer ved MS
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Motivasjon.
Fritidslederen min roper hjelp!
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Mestring og forebygging av depresjon
Trenerrollen og motivasjon
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- Hovedrolle eller birolle
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Hva er aktivitet og deltakelse?
DFI Alpin – GBPS! 9-10 år år 13 år og eldre Treningsplan sesongen 2005/06.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Tekst, bilde og komposisjon
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
12 Reflekterende lesing.
BEVEGELSESGLEDE.
Prestasjonsutvikling
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
-ikke bare for zippylæreren…
Lederstil og Motivasjon.
Jentefotballkveld Utvikling av jentefotballen i Ski.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Aggresjon.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Utvikle og beholde unge spillere i Fokus. Fire hovedområder Klubbens filosofi Organisering Trening Fokusleir.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Hvordan skrive egne dilemma
Presiseringer / endringer i reglement
Klubben for alle.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
«Utviklende læring i matematikk»
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Frittstående – Hvordan få med gutter/menn?

Innledning  Hvem er jeg?  Seminarets oppbygning – viktig med aktiv deltakelse  Hvordan ting «er» og hvordan ting «bør være»  Ingen riktige eller gale svar – fokus på bevisstgjøring  Aktiv og passiv rekruttering

Innholdsfortegnelse  Innledning  «Gutter er gutter»  Aktiv rekruttering  Passiv rekruttering  Avslutning

«Gutter er gutter»  Hvilke egenskaper er typisk gutter/menn?  Utålmodige  Kule  Mestring viktig for selvtillit  Mister fort konsentrasjonen  Osv…

Aktiv rekruttering  Generell rekruttering – Hvordan få nye gymnaster  Allikevel ikke en alminnelig rekrutteringsfase  Spesifikk rekruttering til en gren i Teamgym  Hvilke problemer står vi egentlig ovenfor?  Får man ikke gymnaster fra andre idretter pga. frittstående?  Ønsker gymnastene ikke å konkurrere pga. frittstående?  Ønsker gymnastene ikke å trene teamgym pga. frittstående?  Andre?

Løsninger?  Er det noe forbundet kan gjøre?  Er det noe vi som trenere kan gjøre?  Er det noe klubben kan gjøre?

Hvorfor starter de?  Trolig ikke pga. frittstående – dans finnes som alternativ  Ikke alltid – f.eks. Ollerup  Prøve noe nytt  Kombinere turning med rytmetrening  Folkehøgskole – begrenset periode  I klubben har man langtidsmål og holder seg til det man kjenner

Mitt inntrykk  Frittstående er en nødvendig følge av teamgym  Unntaksvis ønske om å kombinere turn og rytmisk trening  Hvordan kan vi benytte denne situasjonen som rekrutteringsarena for å få gutter/menn til å drive med frittstående?

1. Få de til å oppdage at det kan være gøy  Førsteinntrykket stemmer ikke alltid  Trenernes jobb å få guttene til å oppdage dette  Hvordan gjør vi dette?

Gjør frittstående/rytmisk trening til en naturlig del av treningen  Oppvarmingen – bruk musikk, dansk oppvarming  Rytmisk trening i apparattreningstiden  Tidlig mestringsfølelse av det rytmiske  Erfaring: musikkoppvarming er nytt og motiverende – behøver ikke være avansert  Oppvarming er sjelden treningens høydepunkt – lav terskel for positiv opplevelse  Frittståendelignende elementer til teknikk/koordinasjonstrening  Koordinasjonsevnen utfordres mest – rytme er en del av koordinasjonen  Rytme i tramp/tumbling  Rytmisk koordinasjonstrening -Lettere tilegne seg ny teknikk og bevegelsesmønstre -Bedre og mer hensiktsmessig teknikk -Bedre konsentrasjons- og reaksjonsevne

Gjør frittstående/rytmisk trening til en naturlig del av treningen  Ønsket om utvikling i tramp/tumbling overgår manglende lyst til frittstående  Sml. Styrketrening  Lek  Godt grunnlag for positive assosiasjoner  Ikke uttømmende liste – utallige variasjoner/andre måter  Det sentrale: Mestringsfølelse og positive opplevelser  Unngå repetisjon

2. Gjør det kult  Gutter er kule  De vil gjøre det som er kult  Danmark som eksempel  Gode rytmiske egenskaper gir en form for status  Ingen ønsker å være dårlige  Akseptert at frittstående er viktig i teamgym  Hvorfor er det slik i Danmark?

Fordi:  Eldre og gode turnere er også gode i frittstående – forbilder  Eks: Malthe Hahn og Frederik Bertelsen  Miljø og lag med eldre frittstående-gymnaster  Kule mennesker gjør det = det er kult  Hvordan skape dette på klubbnivå?

Hvordan?  Bruk de eldre herregymnastene som ressurspersoner  Overlappende treninger  Bruk de til oppvarming – Sverige som eksempel  Vær oppmerksom på gruppas leder eller ledere  Hugo og Gustav som eksempel  Bruk lederne/ressurspersonene aktivt – flokkeffekt

Andre grunner til at det er kult i Danmark  Frittstående til egen arena for intern konkurranse  Prestisjefylte lag hvor rytme er viktigst – Eks. Verdensholdet, Rep.Hold  Skaper motivasjon  Norge på riktig vei med Team Norge

3. Tvang  Nasjonale klasser finnes ikke i Danmark – unngår mange av problemene  Trener/klubb må velge om de ønsker å tilby dette eller ikke  Fordeler: unngår mellomløsninger og problemer  Ulemper: risiko for at gymnastene slutter  «Tvang» contra interesseavveining  Hårfin grense

Kort pause

Passiv rekruttering  Hvordan holde på de gymnastene som dukker opp?  Kan man skape en form for interesse?  To søyler  To alternativer  Fokus på å øke frittståendesøylen

1. Frittståendeprogrammet  Tenker dere over bevegelsene og musikken dere bruker når dere lager et herre-program? Hva tenker dere på?  Musikken  Stor innvirkning  Varierende hva som er motiverende – prøv å finn noe som er kult - Sml. Joggetur eller annen trening. Musikken påvirker deg  Valg av bevegelser  Hvor er fokus?  Best utførelse og minst trekk – ofte svært enkle bevegelser - Fort kjedelig og lite utfordrende  Gi de noe å strekke seg etter – men obs. guttenes egenskaper  Rask mestringsfølelse er ofte kortvarig  Det man selv syns ser kult ut, er kulere å gjennomføre/gjøre  Føler gutta seg utstilt?

Frittståendeprogrammet – et alternativ  Motsatt innfallsvinkel – svært lett program og få treningstimer på frittstående  Lite interesse, men overkommelig  Når?  Sammen med bruk av tvang  Begrenset med hall- og/eller trenerkapasitet  Danmark og Svendborg GF som eksempel -Generell tendens?  Individuell avgjørelse hvilket alternativ man velger

2. Treneren  Funksjon og innvirkningskraft  Kjønn har betydning  Mannlig frittståendetrener = kul  forbilde  Kvinnelig frittståendetrener?  Det finnes fortsatt håp  Hvilke egenskaper kjennetegner gutta?  Appeller til disse  Opplever dere noen forskjeller i hvilke undervisningsmetoder som funker?  Gjør enkelte ting på guttas premisser

3. Selve treningen  Gruppeoppgave: fortell hverandre hvor, når og hvor lenge dere trener frittstående. Er det noen bevisst tanke bak dette?

3. Selve treningen – de ytre faktorene  Lokalet/hallen  Løpegangen som eksempel.- Trygt miljø  Spesielt yngre og usikre  Steg for steg  Treningstiden  Lang trening – store krav til å fylle tiden  Ekstra fokus i rekrutteringsfasen – fare for gjentakelse og negative opplevelser

3. Selve treningen – innholdet  Gruppeoppgave: fortell hverandre hvordan en typisk frittståendetrening hos dere forløper. Hva gjør dere for at gymnastene skal bli bedre i frittstående? Er det noe som går igjen?

3. Selve treningen – innholdet  Mitt inntrykk:  Fokus på programmet og fjerne trekk  Deretter dynamikk og det koreografiske  Repetisjon av hele bevegelsen og inngående forklaringer  Hva gjør dere hvis en gymnast ikke mestrer en bevegelse i tramp/tumbling?  Dele opp bevegelsen i flere ledd – hel-del-hel eller del-del-hel  Lage stasjoner  Trene teknikk  Gjør innlæringen lettere og gir variasjon i treningen  Tilsvarende i frittstående?

3. Selve treningen – innholdet  SMT – faseinndeling  Antall faser avhenger av bevegelsesanalysen  Analyserer egenskaper, posisjoner og handlinger som er nødvendige for å gjøre det «perfekte hoppet»  Bruker analysen til å utvikle spesifikke stasjoner, øvelser og bevegelser  Identifisering og utvikling  Frittstående: vanskelig med faseinndeling. Egenskaper er mer relevant  Gruppeoppgave: Identifiser hvilke egenskaper man må ha for å være god i frittstående. Prøv å finne noen «paraplyegenskaper».

Mine forslag:  Generell koordinasjon  Telle takter  Orientering i rommet og i forhold til hverandre  Dynamikk  Vekt/tyngdeoverføring  Temposkift i bevegelser  Kroppen som helhet  Isoleringer  Bruk av gulvet  Vansker  Gruppeoppgave: legg en plan for hvordan dere vil trene disse ulike egenskapene. Finn øvelser, bevegelser, leker som kan trene disse egenskapene.

Gjennomgang av gruppeoppgave  Mine erfaringer fra Holmen:  Ha et klart mål med treningen og tanke bag hver øvelse/del av treningen  Mer håndterbart for gymnastene – gradvis utvikling  Skaper mestringsfølelse  Utvikling og motivasjon  Inntrykk av fornuftig bruk av treningstiden

3. Selve treningen – innholdet  Intern konkurranse som motivasjonsfaktor  Individuell  Lag  Lett å få et jevnt nivå for gymnastene  Eksterne konkurranser  GymBattle som eksempel

3. Selve treningen – målsetting  Overordnet mål  Gir motivasjon  Gjør treningen meningsfylt  To typer mål:  Resultatorientert  Prestasjonsorientert

3. Selve treningen – målsetting RESULTATORIENTERT:PRESTASJONSORIENTERT:  Plassering  Fordeler: -Konkret mål -Lett synlig om det ble oppnådd eller ikke, -Synlig utad  Ulemper: -Konkret mål gir stor fallhøyde, -Gymnastene kan ikke selv kontrollere alle forhold -Forstyrrer fokus -Gode prestasjoner mister sin betydning  Prestasjon i fokus  Fordeler: -Setter fokus på gymnastene selv -Bedre fokus i konkurransesituasjon -Lettere å oppnå  Ulemper: -Kan være lite konkrete -Konkurranser handler om plassering -Målet kan virke formålsløst

3. Selve treningen – målsetting  Prestasjonsorienterte mål ofte å foretrekke – spesielt i rekrutteringsfase  Kombinasjon mulig  «Håper å oppnå»-mål  «Skal oppnå»-mål  Balanse ved målsetting  50 % sannsynlighet for suksess er motivasjonsskapende  Skuffelse kan også gi motivasjon  Gruppeoppgave: finn et resultatorientert mål og prestasjonsorientert mål som det er 50 % sannsynlighet for at dere kan oppnå.

4. Det sosiale/fellesskapet/lagfølelsen  Teamgym er lagidrett  To funksjoner:  Skape treningsglede og motivasjon – Eks: Bromma  Veie opp for manglende treningsmotivasjon – Eks: Michael

4. Det sosiale miljøet på trening  Hva skaper et godt sosialt miljø? Hva kan vi som trenere gjøre?  Lek og moro  Samarbeid  Jobbe mot det samme målet  Aksept for den man er

4. Det sosiale miljøet utenfor trening  Hva kan man gjøre for å skape dette? Er det noe vi som trenere kan gjøre? Er det noe vi som klubb kan gjøre?  Få lederen eller en eldre gymnast til å ta initiativ  Treneren tar initiativ -Målsettingsmøter -Evaluering etter konkurranse  Som klubb: oppmenn eller sosialansvarlige  Et trygt miljø kan veie opp for usikkerhet rundt frittstående og andres meninger

4. Det sosiale/fellesskapet/lagfølelsen  Hvordan kan vi bruke/gjøre frittstående og frittståendetreningene spesielt som miljøskapende?  Det særegne med frittstående – alle er på gulvet samtidig. Man er et lag. Fokus på det kollektive  Konkurransesituasjonen som eksempel

Avslutning  Mitt ord er ikke lov – personlige erfaringer og forslag  Viktigste er å identifisere og utvikle  Spør gymnastene