Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Styrearbeid i Norwegian
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Nytt østfoldsykehus.
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
Styr Smart I Smarte Nett
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Elektronisk forretningsdrift
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Skien, 2. oktober  Et nasjonalt samarbeid mellom bedrifter  Spennende medlemsmasse  Skape en sterk og internasjonal konkurransedyktig næringsklynge.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Internasjonale aktører redefinerer markedet Torstein Olsen direktør PT 13. november januar 2015 endrer PT navn til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
innovasjon i Infrastruktur
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Rev 2003 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informationsteknologi 2 NVF 11 Informasjonssystemer Bidra til effektiv utnyttelse av informasjonsystemer og.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
SF Kino AS Cecilie Trøan Kjelsaas. Om SF Kino AS Etablert som datterselskap av SF Bio AB i Norge i Er i dag nest største kinoaktør i Norge: 1,7.
Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Foto: Carl-Erik Eriksson «Min side…» KPR Scandic Nidelven,
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Digitalisering og finansnæringen
Digitalisering & finans
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Selvkjørende minibusser Oslo
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Kartverkets geodatasky
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
SAK Ny struktur i ny Altinnorganisasjon
Digitalisering og digital kompetanse
SAMSPILL  SUKSESS.
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Digikort Gyldendal Akademisk
Lavutslippssamfunnet – trender på veien
USITs Målbilde og prioriteringer
25. desember 2018.
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi

Agder Energi – Et ledende norsk konsern innen fornybar energi Vannkraft Nett Kraftforvaltning Marked

3 Fra DRIFT til UTVIKLING

4 Mer for mindre og med færre. Ny strategi for å møte endringer. Ny styringsmodell i hele konsernet. Nye teknologiske plattformer, konkret forretningsstøtte. Fra TEKNOLOGI til FORRETNINGSUTVIKLING Digitalisering – i alle forretningsprosesser

5 Nye spørsmål krever nye svar! Hva er våre sentrale konkurransefortrinn? Kundeopplevelsen. Forstår vi variasjonene knyttet til oppfølging og engasjement? Hvilke forretningsmuligheter og produkter skal vi investere i når grensene til vårt tradisjonelle marked er i konstant utvikling? Hvor modne er vi i å forutse og respondere til en digital verden i forandring? Hvordan organiserer vi oss for suksess og hvilke partnerskap bør vi inngå i vårt utvidede økosystem? Hvilke egenskaper trenger organisasjonen for å lykkes?

6 Retning og ambisjoner Digitale kanaler Operasjonell Effektivitet Ny og Gammel Gammel og Ny Digital virksomhet Digitale kundeopplevelser Digitale tjenester og forretningsmodeller Ny og Ny I DAG Når? Digital Business Digitalisere kanaler Digitalisere prosesser

7 Utviklingen påvirker hele virksomheten MARKEDSTRENDER Økt fokus på klima og fornybar energi Endringer i regulatoriske rammer Rask teknologiutvikling og nye forretningsmodeller Endringer i kundeadferd og -preferanser Endringer i økosystemet Press på marginer Behov for store investeringer

8 Teknologitrender påvirker alle prosesser Eksisterende Mobil- og sosiale medier Plattformer Avansert analyse Tingenes Internett Stordata Sky-tjenester Sikkerhet og personvern IT / OT Konvergens

9 Sammen skaper markeds- og teknologitrendene nye digitale muligheter Økt fokus på klima og fornybar energi Endringer i regulatoriske rammer Endringer i kundeadferd og -preferanser Press på marginer Behov for store investeringer Rask teknologiutvikling og nye forretnings- modeller Endringer i økosystemet Digitalisere virksomheten Bruk av teknologi for å optimalisere kapitalprosjekter og vedlikehold av infrastruktur DV Smartere drift Bruk av data og digitale muliggjørere for å optimalisere drift gjennom hele verdikjeden SD Engasjere kundene Bruk av teknologi og innovativ markedsføring for å skape en enkel og interaktiv kundeopplevelse EK Nye forretningsmodeller Komplettere salg av energiråvarer med nye produkter og tjenester NF FREMTREDENDE DIGITALE TEMAERMARKEDSTRENDERTEKNOLOGITRENDER Roboter3D PrintereTenkende maskiner“Super”-menneskeDronerAvansert analyseStordataSkytjenesterTingenes internettPlattform Mobil & Sosiale media IT / OT konvergens Sikkerhet og personvern

10 Sammen skaper markeds- og teknologitrendene nye digitale muligheter Økt fokus på klima og fornybar energi Endringer i regulatoriske rammer Endringer i kundeadferd og -preferanser Press på marginer Behov for store investeringer Rask teknologiutvikling og nye forretnings- modeller Endringer i økosystemet Digitalisere virksomheten Smartere drift Engasjere kundene Nye forretningsmodeller FREMTREDENDE DIGITALE TEMAERMARKEDSTRENDERTEKNOLOGITRENDER Roboter3D PrintereTenkende maskiner“Super”-menneskeDronerAvansert analyseStordataSkytjenesterTingenes internettPlattform Mobil & Sosiale media IT / OT konvergens Sikkerhet og personvern

11 Digitalisering i hele verdikjeden Privatmarked Bedriftsmarked SluttbrukerselskapDistribusjonTransmisjonForvaltning Produksjon KundeopplevelseNye forretningsmodellerSmartere måter å jobbe påKontroll, sikkerhet, effektivitet

12 Markedsutvikling og teknologitrender er avgjørende for hvilke digitale muligheter vi forfølger Markeds- og teknologitrenderFire mulige fremtidsbilderMulighetsområder NULLALTERNATIV ? ? ? Analyse Strategiske valgPrioritering

13 Fremtidsscenarier i kraftbransjen Sentralisert system Desentralisert system «Smart» system «Uintelligent» system EFFEKTIVITET Få endringer i systemstruktur, men bruk av digitale teknologier fører til mer effektiv drift av systemet NULLALTERNATIV Dagens systemstruktur med marginal adopsjon av digitale teknologier TRANSFORMASJON Store endringer i systemstruktur hvor økt bruk av digitale teknologier gjør det mulig å håndtere endringene på en effektiv måte KOMPLIKASJON Store endringer i systemstruktur hvor begrenset bruk av digitale teknologier skaper ineffektivt system og marked

14 Norge på vei mot effektivitetsscenariet MARKEDSUTVIKLING EFFEKTIVITET NULLALTERNATIV TRANSFORMASJON KOMPLIKASJON NøkkeldrivereFremtidsutvikling Utvikling NorgeUtvikling Europa

15 Mulige prosjekter prioritert etter verdi og kompleksitet PRIORITERTE MULIGHETER Quick-Wins Til vurdering Ikke aktuelle Til vurdering LavHøy Lav Høy Kompleksitet Smartere driftDigitalisere virksomheten Prioriterte muligheter Engasjere kundene Verdi NF2: Prosumer tjenester NF11: Aggregator NF6: Energiintensive industrier NF1: Smarte hjem NF14: Lokal Smart Grid NF7: Brukte batteripakker NF3: Energistyring NF4: Kvalitet NF5: «One-stop subsidy shop» NF8: T&K NF15: Forsikring NF9: Energiutdanning NF16: Energy-as-a-Service NF18: Direktesalg NF13: Fleksibilitetstrading NF12: Plattform (f. eks eltorget) NF10: Grønne sertifikater NF17: Smarte byer SD5: Batterier (Grid) SD7: Effektbalansering DV3: 3D-printing DV2: Droner SD1: Automatiser prosesser SD3: Videoovervåkning SD2: Digital dokumentasjon SD6: Prediktivt vedlikehold SD4: Sensorer DV4: Digitalt Kraftverk DV5: 3D-skanning og virtualisering DV6: Termografi DV7: Virtual Reality DV1: Mobil arbeidsstyrke EK2: Kunstig intelligens EK4: Intelligent innsikt og analyse EK3: Kundeinnhold EK1: Selvbetjening EK5: Sosiale media markedsføring EK6: Sosiale media kommunikasjon Nye forretningsmodeller

16 Mulige prosjekter prioritert etter verdi og kompleksitet PRIORITERTE MULIGHETER Quick-Wins Til vurdering Ikke aktuelle Til vurdering LavHøy Lav Høy Kompleksitet Smartere driftDigitalisere virksomheten Prioriterte muligheter Engasjere kundene Verdi NF11: Aggregator NF6: Energiintensive industrier NF1: Smarte hjem NF14: Lokal Smart Grid NF7: Brukte batteripakker NF3: Energistyring NF13: Fleksibilitetstrading NF10: Grønne sertifikater NF17: Smarte byer SD7: Effektbalansering DV2: Droner SD1: Automatiser prosesser SD2: Digital dokumentasjon SD6: Prediktivt vedlikehold SD4: Sensorer DV4: Digitalt Kraftverk DV5: 3D-skanning og virtualisering DV1: Mobil arbeidsstyrke EK4: Intelligent innsikt og analyse EK3: Kundeinnhold Nye forretningsmodeller EK2: Kunstig intelligens EK1: Selvbetjening

17 Prioritering  Nye forretningsområder.  Ny anvendelse av teknologi.  Effektivisering av verdikjeder Samarbeid  På tvers av interne strukturer  Ventureselskaper  Nasjonale og internasjonale leverandører Piloter - ongoing  Forbrukerfleksibilitet  Digitalt kraftverk  Stordata og basisferdigheter Kompetanse, erfaring og modenhet - gjennom PILOTPROSJEKTER

Takk for oppmerksomheten! Atle Knudsen, Agder Energi.