Konkurranseutsetting av minibusstjenester på Romerike Presentasjon på dialogkonferanse 30.3.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Advertisements

Av advokat Hanne S. Torkelsen
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Informasjonsmøte Busskonkurranse NSB Persontog NSB Persontog Drift: Direktør Øystein Risan NSB Persontog Økonomi: Innkjøpsleder Birgitte Baglo NSB Persontog.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
VEDLEGG 8 TIL KONKURRANSEGRUNNLAGET SE KONKURRANSEGRUNNLAGET PKT 1.4.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Renholdstjenester Tilbyderkonferanse 21. april 2015 Innkjøpsansvarlig: Per Kolseth Renholdsleder: Nina Marit Gaustad.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
Gjønnes, Arnhild Dordi, advokat, NHO
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Implementering av nytt ITSM-system
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Enovas støtte til landstrøm
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Konsentra As 14.november 2017.
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Godtgjørelse Minibuss Akershus vest
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Nye føringer for offentlige anskaffelser som verktøy for innovasjon og næringsutvikling Byggavfallskonferansen – 7. februar 2017.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Akershus fylkeskommune
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
E-handel.
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Introduksjon til workshop
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Informasjon om IUA-region
Kraljic matrise.
Årshjul 2018 – styremøter Helgelandssykehuset HF
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Prekvalifisering Charlotte Lindberg
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Anbud billettkontroll
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Finansiering og budsjettering
Kommunesammenslåing - Viken
Utskrift av presentasjonen:

Konkurranseutsetting av minibusstjenester på Romerike Presentasjon på dialogkonferanse

Grunnleggende prinsipper  Lov og forskrift om offentlig anskaffelse (LOA)  Forskrift om innkjøpsregler i forsyningssektor  Fri konkurranse  Likebehandling  Gjennomsiktighet  Forutberegnelighet  Etterprøvbart  Ikke omgå regelverket  Tildeling på grunnlag av objektive og ikke- diskriminerende prinsipper

 Ruters årlige innkjøp utgjør ca 5 milliarder kr −Bruttokontrakter (buss-, båt-, og spesialtransport) −Godtgjørelse for produksjon og kapitalkostnader + incitament/bonus/malus på opptil 10 % −28 busskontrakter, årlig kontraktsbeløp mill kr, sum ca 2,2 milliarder −4 båtkontrakter, årlig kontraktsbeløp 25 – 130 mill kr −18 spesialtransportkontrakter, årlig kontraktsbeløp 1 – 40 mill kr −Prisavtaler - buss −Et par avtaler, årlig kontraktsbeløp 0,1 – 1 mill kr −Alle de andre vare og tjenesteanskaffelsene (adminstrative kjøp) −Konsulenttjenster −IT-anskaffelser −div −Direktekjøp skinnegående rutetransport - ikke besluttet konkurranseutsatt – Målbasert avtale med Sporveien: −T-bane 1.568,7 millioner kroner −Trikk 762 millioner kroner

Arenaer for «dialog» med markedet  Debreefingsmøter ifm siste anbud/konkurranse  Bransjesamlinger mv.  Dialogkonferanser- særemner ift bussanbudet eks miljø  Dialogkonferanser for selve bussanbudet  Dialogkonferanser for tilstøtende konkurranser  Evt. 1 til 1 møter  Tilbudskonferanse/befaringer (iløpet av konkurransen)  Forhandlinger med tilbyderene 4

Ruters dialogkonferanser:  Bussmateriell: 11. jan 2013 og 18. nov 2013  Bussanlegg: 23. sept 2013  Bussanbud: 25. nov 2013 (Follo/Østensjø), 26. sept 2014 (Nittedal), 25. mars 2015 (Indre by, linje 25, Nittedal), Indre by og Linje 25  Minibuss/Spesialtransportanbud  Båtanbud (øyfergene/badebåter)  Div andre dialogkonferanser ifm administrative kjøp (billettkontroll, IT- anskaffelser mv)  Se Ruters anbudsweb 5

Anbudsprosessen – eks fra et bussanbud (Follo – Østensjø)  Oktober 2013 etablering av anbudsgruppe i Ruter (6 personer)  25. november 2013 dialogkonferanse med alle tilbydere og bussleverandører  20. desember kunngjøre anbudene Follo- Østensjø dvs. kvalifiseringsdokumentet lyses ut  primo februar 2014 – kvalifikasjonssøknader avgjøres (alle 6 søknader innvilget)  19. februar 2014 – konkurransegrunnlagene offentliggjøres  10. mars 2014 – tilbudskonferranse  23. april tilbudsfrist  Mai og juni forhandling med tilbyderne og evalueringer  26. juni 2014 – styremøte - tildeling av kontrakt - 2 ukers klagefrist  10. juli 2014 signering av kontrakter med operatørene  21. juni 2015 – oppstart Follo-kontraktene  16. august 2015 oppstart Østensjø-kontrakten

Utfordringer med nye typer tjenestekjøp Utvikling av nye forretningsmodeller

Utfordringer med nye typer tjenestekjøp  Er dagens lovverk tilpasset den teknologiske utvikling ?  Eks Uber og dagens lovverk/løyvebestemmelser for «kjøring mot vederlag»  Lov og forskrift om offentlig anskaffelse er i stadig utvikling  eks Forenklingsutvalget, ny EU-direktiver mv  Mer bruk av innovative anskaffelser  Krever mer dialog med markedet, leverandører og sluttbrukere  Mer bruk av minimumskrav versus tildelingskriterier ?  Eks samarbeidsavtaler slik som prisavtaler (takstavtaler)  Eks avtaler om betalingsformidling (Vipps, Mobilpay)  Eks kommisjonæravtaler (salg av Ruters billetter)  Er dagens forretningsmodell egnet ?  Se neste lysark

Eks på prosess for å finne riktig forretningsmodell Intern interessentanalyse med gruppeintervjuer Ekstern interessentanalyse (leverandører) med dialogkonferanse og en til en møter «Best practice» - erfaringer fra andre byer Intern høring på rapport (anbefalinger) Dialogkonferanse for operatører – «ekstern høring» Styrebehandling og implementering

Bakgrunn for minibussanbud på Romerike  Dagens kontrakter ble inngått av SL med oppstart  I dag 4 kontrakter (anbudspakker), samlet årlig verdi 66,4 mill kr (2015)  Nedre Romerike  Aurskog Høland, Sørum og Nes  Gjerdrum, Nannestad og Hurdal  Eidsvoll og Ullensaker  Dagens kontrakter utløper  Er dagens område inndeling hensiktsmessig ? 10

Mulig prosedyre for konkurransen  Vanlig åpent anbud (slik som sist i 2006) dvs uten forhandlinger  Konkurranse med forhandling, blant annet fordi gir mulighet for avklaringer, innspill fra tilbyderne, oppretting av tilbud, samt at anskaffelsene er mer komplisert med ønske om alternativ miljøteknologi  Hva ønsker operatørene ? 11

Mulig fremdriftsplan  Dialogkonferanse 30. mars 2016  April - Prekvalifisering utlyses (hvis kjøp etter forhandlinger)  Mai/juni - Utlyse konkurransegrunnlaget  Tilbudsfrist 10. august 2016  Forhandlinger august - september  Oktober/november - tildeling 12

Ny kontraktens varighet – noen muligheter  Alternativ 1 : år: Tilsvarer vanlig kontakts tid for buss Gir lang avskrivningstid med lavere årlige kostnader Foretrekkes av bussoperatører  Alternativ 2: år: Lettere å få til kostnadseffektive serviceavtaler Lettere å implementere krav til FF 2020 Foretrekkes av operatører av minibuss ?  Andre alternativer ? 13

Mulige tildelingskriterier  Mulig modell: Pris – 40% Kvalitet på tjenesten Kvalitet på bussmateriell og funksjonalitet Miljø  Miljøkriteriet kan bestå av:  Lavest mulig utslipp av klimagasser  Lavest mulig utslipp av NOx og PM  Andre miljøtiltak 14

Miljø  Mulig høy vekting av miljø og/eller parallele tilbud om elbusser i et ruteområde (anbudspakke).  Det avgjøres om man vil forkaste eller gå videre med det parallelle tilbudet etter første forhandlingsrunde.  Bymessige områder på nedre Romerike/ Lillestrøm kan være egnet pga. gunstig topografi og kortere avstander.  Antall el-minibusser kan være et minimusantall eller avgjøres ved tildelingskriterier  Merkostnad ? mill. kr pr år 15

Incitament  Kvalitet- Kundetilfredshet  Relativ høy kundetilfredshet måling – 86%, men lavere enn tilsvarende måling for de ordinære kunder som er på ca. 95%.  Mulig for høye forventninger til spesialskyss fra foresatte ? Jfr vil gjerne at eleven skal bli hentet på hjemmeadressen, noe som ikke (alltid) er mulig med minibuss.  Mulig med kvalitetsforbedring ?  Effektivisering  Forslag fra operatørene som fører til mer effektiv planlegging og bedret samspill ? 16

Antatt volum og samkjøring  Det skal gjøres beregninger på forventet volumvekst fra 2017 og ut kontraktsperiode basert på historiske tall sammenlignet med antatt befolkningsøkning i Akershus  Minibussene kan leies inn på deloppdrag morgen/ ettermiddag, kan utover dette: Benyttes til bestillingstransport og servicelinjer for Ruter Benyttes til annen transport i operatørenes regi. 17

Godtgjørelse/ Økonomisk ramme  Utgangspunktet er dagens økonomiske ramme på 66,4 mill. kr pr år (2015 tall) med tillegg for volumøkning jfr befolkningsvekst  Faktorer som KAN medfører økte kostnader i nye kontrakter:  Økt kjøring med minibuss i stedet for resttransport i utvalgte områder  Volum økning som følge av tilbudsutvidelse  Nytt materiell med krav om høyere Eurp-klasse (Euro VI ?)  Ruters generelle miljøkrav/ FF2020  Krav om elektriske minibusser 18

19 -Kontraktslengde -Områder -EL-Buss/Miljø -Incitamentsavtaler -Prosedyre/forhandlinger -Egne synspunkter